Gå til innhold

begyne med vatsim?


Oscar  Augestad

Anbefalte innlegg

da er det bare å tune inn frequencen som dekker din flyplass/ditt område og snakke ved å trykke push to talk button du har valgt i options i squawkbox. Anbefaler deg å kjøre Squawkbox X eksternt fra windows og ikke fra FSX menyen! Dette fordi sim kræsjer ofte pga squawkbox kjøres direkte fra FSX.

 

Velkommen skal du være! Les de to øverste trådene her for mange gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg har connectet meg til vatsim i fsx, hva gjør jeg da for å snakke med tårnet?

Tuner in frekvensen til tårnet, som vil stå i squawkbox. Er det ingen tårn online, tune in til unicom. (122.8)

 

 

trenger jeg noe mer en squawkbox?

Nei, Fs 9/FSX og squawkbox/FsInn er vel alt du trenger.

 

Edit: Svaret til Anders var mer utfyllende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne prate med tårnet må en controller også være pålogget. Anbefaler deg og bruke VAT-SPY.

http://www.metacraft.com/VATSpy/#download

 

Hvis du ser at ENGM_TWR er pålogget i ATC listen din står det også en frekvens siden av navnet altså

 

ENGM_TWR(118.30)

 

Da åpner du COM panelet i flyet ditt og tuner denne. Så vil det dukke opp nederst i høyre hjørne i SB 118.300 Voice/Text

Det vil si at du kan skrive og transmitte på frekvensen. Default push to talk knapp er vel scroll-lock, men denne kan du endre i settings.

 

EDIT: WOW! 3 stykker rakk å svare før meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På blant annet Værnes, Sola og Flesland går STAR helt inn på ILS, slik at du ikke trenger vectors til ILS. På Gardermoen derimot slutter STAR før du kommer til ILS'en og da må du enten få vectors av ATC eller gi deg selv vectors om ATC ikke er online. Det må en Approach (_APP) controller gjøre, da Tower controller (_TWR) bare kan gi deg landing-og-takeoff-clearence. Sjekk AIP Norway for å se hvor STAR slutter på de forksjellige flyplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med VATSIM for ikke lenge siden og det beste rådet jeg kan gi er SPØR!

 

Er du usikker på hvordan du skal forholde deg til en approach/landing eller rett og slett har lyst å øve deg litt kan det være kjekt å bruke feks vroute til å se hvor det er bemannede flyplasser med lite trafikk, skrive til ATC`en på den respektive flyplass (i feks squawkbox) om det er ok at du tar en landing/arrival. Fortell at du er ny og er ute etter å lære så får du garantert litt medvilje om du gjør noe feil. Vis respekt og spør høflig så kommer du langt!

 

Jeg spurte på en høflig måte om slike ting, og flydde innenlandsruter i både Ungarn og Skottland før jeg var ordentlig kjent på VATSIM fordi det var hyggelige ATCèr som var villige til å hjelpe en uerfaren pilot :)

 

Jeg anbefaler deg enn så lenge å holde deg unna områder som har full dekning med CTR, APP og TWR (det er jeg ikke selv komfortabel med ennå) og prøve deg med en arrival på en plass som er bemannet med kun tower, og å ta departure fra samme sted så får du øvet på begge deler.

 

Og som nevnt tidligere kan det være kjekt å få seg en "wingman" som er mer erfaren for å gi deg noen tips og triks (selv vil jeg takke Eivind Wedø og Ståle Wærness for mye god hjelp). Det er også mye mer gøy når man er 3-4 ute på samme rute, for oss piloter og sikkert for ATC`er som får litt trafikk :)

 

Lykke til, og trenger du hjelp så skal jeg videreføre ånden med å være behjelpelig (selv om jeg langtifra er noen erfaren VATSIM`er) men jeg har ihvertfall kommet meg igjennom oppstartsfasen i god behold :)

 

mvh,

 

Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker det oscar så stiller jeg meg til disposisjon som wingman. Da tar vi en flight sammen. Da vil du få muligheten til å kunne spørre umiddelbart hvis det er noe du lurer på.

Som Christer nevner, fly i norge på plasser som ikke er overstaffa, hold deg f.eks til tower. Skulle du ha problemer så spør du atc på norsk. Det vil alltid være bedre å snakke norsk for å få deg til å gjøre ting riktig, en at du ikke tør å spørre og bare suser rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar kontakt med for eks. ENOS_CTR (Oslo Control) er det greit å iformere om hvor du er, hvor høyt du er og hva du driver med, slik at kontrolleren kan finne deg raskt på kartet.

 

For eks hvis du er på cruise:

Oslo Control, good evening, Norshuttle123 with you at Flightlevel 310 inbound Sigdal (SIG)

 

Eller hvis du klatrer ut fra et TMA ("Approach"):

Oslo Control, good evening, Northuttle 123 with you climbing trough FL170 inbound Soknen (SOK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...