Gå til innhold

Utvikleres reklame for KOMERSIELLE produkter?


Jack J Jackson

Anbefalte innlegg

Lurte på en ting. Hva syns dere om at en utviklere, av et KOMMERSIELLT produkt, får drive med reklame for sitt produkt her på forumet, til og med FØR det kommer ut på markedet?

 

Jeg syns det er helt flott at mennesker lager produkter for hobbyen vår, men hvor drar vi grensen for "gratisreklame"? At et medlem på forumet skriver kritikk, positiv/negativ, om et kommersiellt produkt her på forumet, syns jeg er ok, det ser jeg som brukeropplysning, men når utvikleren selv puffer for sitt produkt, da syns jeg man kan stille spørsmål.

 

Vi har opplevd hvordan en komersiell utviklera fikk 100 sider omtaler her på forumet FØR produktet ble markedsført og nå er det på vei med et nytt produkt! Hvordan ville vi reagert hvis PMDG, WILCO, Aerosoft og alle andre brukte forumet for produktreklame? Jeg ser ikke noen reklame for produkter (fra utviklere/selgere) på noe annen "privat forum" på nettet, kun på produsentens/selgerens egne fora.

 

Freeware syns jeg er noe helt annet, jeg snakker KUN om kommersielle produkter.

 

Jeg er klar over at jeg kommer å få kjeft for dette, men jeg pleier å kalle en spade for en spade og vi lever fortsatt i et fritt land hvor mennesker har rett til å ha synspuynkter og stille spørsmål, også provoserende.

 

Vill også sette pris på hvis vi diskuterer SAK og ikke PERSON.

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det da ikke være Ok hvis utvikleren startet en tråd om dette på f.eks selgerens/distributørens side? Deg gjør unntagsløst ALLE andre utviklere som får sine produkter markedsført av f.eks ORBX, Aerosoft mm. Hvorfor MÅ man gjøre denne uhemmede snikreklamen for et kommersiellt produkt på et privat forum? Utvikleren får sikkert like mange innspill, kansje mer, hvis han bruker selgerens/distributørens forum.

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre nevner, synes jeg det er kjempeflott at personer som utvikler kan reklamere og markedsføre sine produkter, hvor som helst og når som helst. Det er jo snakk om business, så det og reklamere er jo nesten en selvfølge! Vi må jo få vite hva vi får om vi evt. kjøper et produkt! :)

 

Hvis man kan lage tråd der "kundene" kan kommentere og komme med innspill under utviklingen, vil jo dette utelukkende være en positiv ting ettersom vi som kunder får ha (en liten) finger med i produksjonen av et produkt vi kommer til å kjøpe! Da vil vi få det vi vil ha, og det er jo bra?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at om det er ren reklame, så nei, da er det ikke greit. Men om det er en utvikler som vil ha brukeres innspill på produktet med tanke på hvilken retning, hvilke funksjonaliteter etc som brukerne ønsker, så ja, da er det greit.

 

Det er uansett, som andre sier, morro å følge med på utviklingen av et produkt. Og så snever som simulatorverdenen egentlig er, uavhengig av hva som blir simulert, så vil jeg våge å påstå at det er god business å være i tettere kontakt med brukerne der disse måtte befinne seg. Såklart, en kan opprette websider i hytt og gevær med masser av info på, man kan ha forum hvor man kan prate direkte med potensielle brukere, men det vil fortsatt bare ha et nedslagsfelt blant et lite snev av simheads'ene. Ved å også benytte tråder på andre fora, så får man en større og bredere respons fra potensielle brukere, og man kan også utvikle et produkt som står mye mer i stil til hva brukere/kunder ønsker enn hva man kan om man IKKE benytter mulighetene.

 

Såklart, problemet er å definere hva som er reklame og hva som er en tråd til utviklingsformål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Beklager at jeg er så træg, men jeg forstår ikke hva som menes med denne tråden??

 

Vi har opplevd hvordan en komersiell utviklera fikk 100 sider omtaler her på forumet FØR produktet ble markedsført og nå er det på vei med et nytt produkt! Hvordan ville vi reagert hvis PMDG, WILCO, Aerosoft og alle andre brukte forumet for produktreklame? Jeg ser ikke noen reklame for produkter (fra utviklere/selgere) på noe annen "privat forum" på nettet, kun på produsentens/selgerens egne fora.

 

 

Jeg trodde jeg var sånn noenlunde oppdatert på hva som foregår her inne, men dette har jeg altså ikke fått med meg :o .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har opplevd hvordan en komersiell utviklera fikk 100 sider omtaler her på forumet FØR produktet ble markedsført og nå er det på vei med et nytt produkt! Hvordan ville vi reagert hvis PMDG, WILCO, Aerosoft og alle andre brukte forumet for produktreklame? Jeg ser ikke noen reklame for produkter (fra utviklere/selgere) på noe annen "privat forum" på nettet, kun på produsentens/selgerens egne fora.

 

Ærlig talt. Om det er den tråden som kom her rett før helga mener jeg at du er ute på meget dypt vann her. Her har utvikleren brukt dette fora for å få flere bilder for å kunne lage et topp produkt. Og hvordan du kan vinkle et spørsmål om flere bilder av en flyplass til å være reklame fatter jeg ikke. Her ber han om hjelp, slik at dette produktet kan ferdigstilles. Om det er freeware eller payware har ingen verdens ting med saken og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei jeg skjønner tegningen forsåvidt, men det er nok i denne sammenhengen litt på siden da den det siktes til, også er medlem av forumet, så det kan vel også sees på som at "en av våre" oppdaterer oss om hva h*n holder på med.

 

Men ja, eller tja, hadde det vært slik at det "plutselig", ut av det blå, kom mange aktører på forumet og begynt med massiv markedsføring (kun for markedsføringens del) for sine produkter så tror jeg de fleste ville vært enig at det ikke hadde tatt seg ut.

 

Kontakt med kunden er jo også viktig som noen nevner, men som regel har man jo supportforum for slikt da. :)

 

Men som sagt, i denne saken (for det dreier seg vel ikke om generelt?) er det jo en kompis som styrer og mekker....og da er det jo både morsomt og interresant.

 

Dette innlegget kan beregnes som støtte til begge leire, i hver sin rettmessige kontekst, tjo å hei, de e bare Rock'n'Roll :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øl og popcorn? :grin:

 

Neida... eg tykkjer det er ein fin ting at utviklar går ut i offentlege fora og spør om assistanse slik at produktet blir så bra som mogleg. I denne saka vil eg ikkje seia at det er reklame i det heile, men heller ein søken etter framtidige brukarar sine innspel. Det er forskjell på reklame, og å få kikke såvidt innom byggeplassen kor formann spør om du meinar at dette ser bra ut og om du kan hjelpe han med noko. Reklame hadde det vore om han aktivt hadde gått ut og synt oss "sjå her kva eg held på med, spar pengar for dette blir kjempebra, og du vil absolutt ha dette sceneriet her". Men igjen, det er jo ikkje tilfellet her. Trur nok heller ein skal skru av TV'n om ein meinar at ein er utsatt for snikreklame her på forumet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...