Gå til innhold

Ja folk er veldig hyggelige på vatsim ja...


Dag Rune Garborg

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på vatsim og får kanskje ikke alt til. Skulle fly ENBR-ENGM og skulle fly en SOPAR3C departure tror jeg... så var det en på ENBR APP som sa jeg fløy feil osv... for jeg fly bare direkte til SOPAR. Så forklarte han litt også kom en beskjed om at jeg ikke hadde noe her og gjøre... Hvorfor det? For jeg er ny her? Tåler dere ikke ferskinger? Syns det ble litt dumt jeg... så fra nå av, ser jeg den mannen innpå som TWR eller noe sånt så gidder jeg ikke fly dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Kan også være en god idé å lære seg FMC før man flyr på Vatsim. Du kan også skrive «No SID/STAR» hvis du ikke vet hvordan det fungerer. Evt lese på kartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på frekvensen til Tower da du fikk klarering, når du får en klarering og skriver tilbake, så er det forventet at man kan utføre det.

 

Kan du ikke legge inn sid/star så er det som nevnt over, bare å skrive request vectors.

Spør heller om hjelp, før du tar av, det fleste atcer er veldig flinke med fmc ol i tillegg, så er jo bare å spørre. FØR man har rotet det til...

 

Mange tror at det er bare å fly hit og dit, men det er faktisk litt krav til piloten også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg åpne dette innlegget med og si at det var jeg som satt ENBR_APP

 

DU har ingenting på VATSIM og gjøre med mindre du prøver og ta til deg det andre ATCer sier til deg. Jeg har hele samtalen kopiert.

 

"Du kan nesten hele Airbus?" Limer inn deler av samtalen jeg.

 

[21:32:55] >> Har du et fly som i det hele tatt kan fly en SID og STAR?

[21:33:13] DHL118: spør du om jeg har FMC nå eller?

[21:33:16] DHL118: i såfall ja

[21:33:43] >> Ja, plottet du inn SOPA3C i FMC din når du ble klarert den?

[21:34:16] DHL118: problemet er at jeg ikke vet hvor jeg legger det inn...

[21:34:41] DHL118: men gidder ikke dette...

 

 

Du sier vel her at du ikke vet hvordan du plotter inn SOPAR3C? Hvorfor leser du tilbake at du ble klarert det da? Når du ikke vet hvordan du skal fly den?

 

Deretter logger du jo bare av....?????

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Rune,

Jeg tok deg ned på Sola som TWR her en dag i uka. Må ha vært en av dine første turer. Du klarte deg helt fint, og er velkommen tilbake når som helst.

Husker ikke om du gjorde noen 'feil', fordi jeg tror ikke en som skriver newbie i remarks gjør feil. Man gjør bare ting man ikke kan. Og det er jo hele morroa her. Vi skal lære noe nytt som blir mere artig jo mer man lærer. Så de som gjør 'feil' er vel bare uvitende om hva som er riktig.

Det var flere nybegynnerer innom samtidig med deg, og det var bare gøy. Ikke alle fløy den SIDen de fikk tildelt, men jeg kjefta ikke for det. For alt jeg vet, vet de ikke hva SID er for noe.

 

Og det er lov å spørre for alle uansett fartstid. Jeg og må spørre selv om jeg har fløyet et års tid nå.

 

Så fly fly fly, og spør spør spør.

Oppfordrer alle nybegynnere som ser meg pålogga som TWR å ta kontakt, kanskje vi kan ha en uhøytidelig samtale på TeamSpeak for å finne ut av en del ting.

 

Husker min første på Vatsim.

ATC: "Sqwawkmode Charlie Please"

Meg: "Åssen gjør jeg det 'a?"

Denne historien involverte en hyggelig ATC som veiledet meg på en trivelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vide verden, så skal vi nok en gang sette folk til veggs for uvitenhet...? Ærlig talt; gjør de feil, så påpek det gjerne, men på en slik måte at vedkommende ikke bare vet at noe ble gjort feil, men også hva det var og hvordan han eventuelt kan gjøre det bedre neste gang!

 

Som det ble skrevet i en annen tråd for litt siden; det vil være ytterst sjeldent i Norge at ATC genuint faktisk ikke har TID til å være litt behjelpelig.

 

... selv om det selvsagt også er fint når nye piloter leser litt på forhånd... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ærlig at jeg ikke får det til, så kom meldingen om at jeg ikke hadde noe her og gjøre. Men blås i det da det var bare en eppisode jeg misforsto :) btw så er jeg "fortalt" at hvis men f.eks blir fortalt av TWR at man skal fly SOTTIR5C eller hva de sier skal man bare fly direkte til SOTIR, men gidder ikke å dra dette lenger ut nå :P, hvordan sletter man tråder man ha lagd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg beklage hvis mine utsang virket støtende mot deg Dag Rune.

 

Derfor håper jeg at jeg ikke skremte deg helt bort fra VATSIM, men at du heller kanskje tar deg noen timer med og lese og observere litt. Samtidig også lære deg flyet du skal fly skikkelig :) På den måten kan vi begge leve med det hvite flagget til topps.

 

Ha en god kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw så er jeg "fortalt" at hvis men f.eks blir fortalt av TWR at man skal fly SOTTIR5C eller hva de sier skal man bare fly direkte til SOTIR' date='[/quote']

Vet ikke hvem som har fortalt deg det, men anbefaler at du søker råd andre steder neste gang...

 

Som en liten "appropo": her er litt offisiell dokumentasjon omkring SID's ut fra Flesland (deriblandt SOTIR SID's);

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENBR/EN_AD_2_ENBR_4-11_en.pdf

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENBR/EN_AD_2_ENBR_4-5_en.pdf

 

Anbefaler alle som flyr mye i Norge å legge denne linken i "Favoritter" i nettleseren;

http://www.ippc.no/norway_aip/current/main.html

 

hvordan sletter man tråder man ha lagd?

Kontakt administrator....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals
Derfor håper jeg at jeg ikke skremte deg helt bort fra VATSIM, men at du heller kanskje tar deg noen timer med og lese og observere litt. Samtidig også lære deg flyet du skal fly skikkelig På den måten kan vi begge leve med det hvite flagget til topps.

 

Dette er et inlegg som alle nybegynnere på VATSIM burde lese! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Bare litt sånn offtopic, så er det en «Endre»-knapp på forumet som gjør at man slipper å dobbeltposte hvis man har noe mer på hjertet som man vil ha med :)

 

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vaccsca lengre noen pilot ansvarlig blant sitt staff? mener dette var tidligere, vel uansett kanskje på tide at man lager en og annen newbe happening, som jeg mener å huske tidligere er blitt gjort på initativ fra en av våre erfarne (kan det ha vært Gunnar Seljeseth?) Som tok noen nybegynnere under vingene på en regional flyplass og lærte litt om phraseology og det vesentlige ved Vatsim flygning?

Mulig jeg husker feil navn her nå!

 

Sikkert mange av nye og gamle som kunne trengt en oppfriskning/introduksjon?

 

Hva med planene om å lage den toutorial filmen? Er den lagt helt død?

 

Tror vi som er erfarne både fra pilotsiden og ATC siden burde gjøre en liten innsats for å innkludere og hjelpe de nyeste på vei inn i dette samfunnet. Jo flere vi er sammen osv...

Mitt forslag er da å gjøre det skikkelig med litt halvgod staffing og annonsering! :) En gang per mnd eller annenhver eller lignende?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til Anders M.G.

 

Vi som sitter ATC må nesten finne oss i å være de som står for mye av opplæringen av nye.

Det tar ikke ansvaret vekk fra oppgavene enhver pilot selv må gjøre som å sitte å observere (sitte på bakken og lytte på frekvensen) og lese matriellet på http://vateud.org/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=121 (Manuals og Communication)

 

Mye av det jeg har lært av nye ting som pilot har jeg lært fordi hyggelige ATC har guida meg når jeg 'uvitende' har vært på bærtur, eller jeg har stilt spørsmål direkte til ATC.

 

Edit: glemte selvsagt å referere til de 2 sticky trådene i dette underforumet. Mye bra innsats gjort av folk her på forumet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagi, jeg snakket med deg mens jeg fløy på VATSIM og jeg hørte du slet litt.. Jeg har vært ny på VATSIM selv og fått mye kjeft.. Trenger ikke si mer.. Men tilbake til poenget mitt :-) Airbus, som jeg synes er litt komplisert er nok ikke det smarteste flyet å starte på VATSIM med etter min mening. PMDG derimot er nok det smarteste! Den er ikke så vanskelig å lære seg og når du kan den pluss fraselogi godt, DA blir VATSIM dritmorsomt!! :-D Det var det jeg sa til deg på chatten :-) Du hadde en helt ok fraselogi og jeg skjønte hva du mente :-) Men det kan bli bedre, og da snakker jeg ikke bare om deg :-) Jeg kan også bli bedre! Det tror jeg de fleste egentlig kan bli selvom jeg merker at frasologien på VATSIM er nokså god!

Om du lurer på noe så spør!! Jeg vil mer enn gjerne hjelpe deg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det beste hadde vel vært å lære deg FMC'en skikkelig! :)

 

Husker en hendelse fra min første tur, (ENGM-ENVA) måtte ta go-around rwy 09, TWR ga meg rwy heading, men jeg troddet det var at jeg skulle snu 180 grader (deretter rwy heading rwy 27) :grin:

 

Heldigvis ble ikke ATC sur da :whistle: sa bare: "You were supposed to fly runway heading" ;)

 

Velvel, alle har vel ett minne fra den første turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lite å si hvilket fly du lærer deg å fly måtte det vere airbus eller boeing så lenge du lærer det aktuelle flyet.

 

Er også disponibel om noen har spørsmål, bare å skrive til meg om du ser meg online.

 

 

Så: søk på google/youtube, les manualer, se på kart, les trådene som er sticky osv. Om en ikke finner svaret så er det jo bare å spørre. Er du online og du får en ny situasjon så er det letteste å spørre atc, har atc tid så hjelper de fleste deg mer enn gjerne :)

 

PS (ingenting med denne hendelsen):. Det er også kjekt å lære bort ting til folk, når en merker at de faktisk hører etter/prøver så godt dem kan.

Man har jo folk som man føler driter i det en tipser en om og de ikke blir noe bedre så blir det kanskje litt ampert desverre. :crazy:

Er veldig mange som har begynnt på vatsim i det siste halv året, som man merker fra gang til gang blir enda flinkere, ikke noe er mer morro enn det! Så folkens, stå på,( snakk til andre som du ønsker de skal snakke til deg,) så går det nok rette vegen skal du se :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...