Magnus Vie Pettersen Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Hei Ønsker å lære meg hvordan man flyr på vatsim. Alt i fra det mest grunnlegende til små tips om hvordan Vatsim funker. Eg har samla nokken spørsmål eg lurer på. 1. sp: Hva må eg gjøre får å komme inn på Vatsim. Må eg laste ned noe. 2. sp: Hvordan starter man ein flight? Er det noe spesielt eg må gjøre før flighten? 3. sp: Kan eg bruke default fly eller må eg bruke "kjøpe"(add-ons) fly? 4. sp: Viss eg gjøre noe feil. ka skjer da? 5. sp: Må eg bruke headset eller kan eg trykke slik eg gjør på free flight når det gjelder ATC. Eg har laga meg ein konto på vatsim.com. Hadde vore utrolig fint om eg kunne ha lært meg da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg skal prøve og svare på dine spørsmål. Sp1- Du må laste ned enten Squakboks eller fsinn. Sp2- Du starer i freeflight og logger deg inn på vatsim, Så sender du inn en flight plan. Sp3-Du kan bruke default fly, men skal du fly jetliner, så anbeflader jeg kjøpe fly. Sp4- Hvis du skriver at du er nybegynner og ikke velger og fly under stor event, så vil ATC hjelpe deg så godt de kan. Sp5. Du kan prate eller skrive, men jeg anbefaler deg og snakke fra første stund med headset. Ønsker deg velkommen til vatsim, og gleder meg til og se deg i luften Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Vie Pettersen Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 takker så meget. eg får ta en titt på da, så får eg spørre etter hvert som eg lurer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Aller viktigst... Vatsim Pilot Resource Center Gå igjennom alle de fire hovedlenkene der og de underliggende på hver av de. Da vil du ha et godt utgangspunkt for mer læring. Er man nybegynner så er det ikke noen vei utenom en del lesing. VAS FMC anbefales til default fly,da navigering og flightplans kan være litt kinkig med kun default GPS,selv om det går. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Bergman Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 hvis jeg henger meg på her, så kan jeg si det som det er.. var inne på VATSIM for første gang på fredan som var, og da stod jeg bare stille bortest i et hjørne med default C172, og hørte på alt som skjedde rundt omkring -ganske heftig egentlig , men lurer litt selv på om man kan samle oss "nye" piloter og få litt opplæring av en som kan det (??!!) føler meg selv veldig usikker på hva man skal si når osv.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Og vil du gjøre det enda mer realistisk, begynner du å fly småfly. Ingen piloter hopper rett inn i "storflya". Mange har gjort denne "feilen", inkludert undertegnede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Feil. Å fly store fly er verken vanskeligere. Det kun noe annet. To forskjellige ting. Kommer ann på hva du vil fly det Henrik. Bare ta kontakt, så skal jeg eller andre her inne hjelpe deg igjennom en tur enten du vil fly IFR eller VFR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Vie Pettersen Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 oi oi. her komm det litt mye info her gitt. Først må eg nesten ha ein forklaring på dissa orda her: VAS FMC IFR VFR Har no lasta ned FSinn og får vell begynne litt med å følgje med på radioen får å kankje fange opp nokke nyttig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy André Bertelsen Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Feil. Å fly store fly er verken vanskeligere. Det kun noe annet. To forskjellige ting. Sånn som jeg forstod det, så mente Eivind at det er mer realistisk å starte i småfly. Er selvsagt ikke sånn at det er klin umulig å starte med en 737 med FMC, men det forutsetter jo at du kan litt om flyet. Er du trygg på flyet og dets egenskaper mtp. f.eks. IFR-flight, er det nok ikke noe problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Bergman Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 tja.. VFR = Visual Flight Rules.. dvs, og fly med "øynene" :grin: IFR = Instrumental Flight Rules.. tja.. er vel med instrumenter det da.. ^^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Selvsagt Magnus! VAS FMC er egentlig en freeware produsent som har laget FMC, eller systemer som man kan laste ned og integrere i fly. Slik at du ikke trenger og kjøpe for eks. Ifly, PMDG, Wilco som inneholder simulerte systemer. http://www.vas-project.org/ IFR = Instrument Flight Rules - Det er en av de to typene vi har av regler innenfor sivil luftfart. Uten at jeg skal forklare det så veldig mye mer er det rett og slett den typen de kommersielle flyene (SAS, Norwegian osv.) idag bruker. Dette bygger mye på FMC. Det vil være vanskelig og fly IFR uten FMC eller lignende navigeringssystemer VFR = Visual Flight Rules - Bygger på sikt og det visuelle du ser. For å sette ting på spissen kan du med andre ord navigere deg frem til en flyplass ved og se på steiner på bakken. Er det tåke og møkkavær er ikke VFR noe artig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 VAS Project EDIT: Noen var der rett før meg gitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 EDIT: Oops, ja ble visst ikke førstemann jeg heller... VasFMC er en gratis Flight Management Computer hvor du kan legge inn blant annet ruta du skal fly. Du kan også legge inn standard landings og avgangsruter etter klarering fra ATC. Den styrer heading-selectoren du har på "autopilotpanelet" i flyet (MCP) slik at flyet følger ruten du har lagt inn. Ganske forenklet sak av det du finner i payware-flyene, men funker en stund Hva slags Flight Simulator bruker du forresten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Vie Pettersen Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Eg bruker FSX Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Vie Pettersen Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Hmmm. Å laste ned ditta her var ikke lett. Hjelp!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Her kan du laste ned Squawkbox: Link Her tror jeg du skal ha den rette VasFMC'en: Link Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Det beste er å gjøre som Henrik! Sett deg ned i en C172, skru av motoren, len deg tilbake, og lytt på trafikken Det burde jo selfølgelig være en dag der det er mye trafikk. Forresten, ved hjelp av vroute kan du se alle piloter/ATC som er online Lykke til! Hope to see you soon! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Feil. Å fly store fly er verken vanskeligere. Det kun noe annet. To forskjellige ting. Har jeg sagt det? Les hva jeg skrev en gang til du. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 "jeg gjorde samme "feilen" For det første vet vel ikke du hvem som har gjort den "feilen. For det andre er det ingenting galt med å starte rett på større fly og IFR. Ta deg et glass varm melk og slapp helt av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Skal ta meg et glass melk snart, men skal bare påpeke at det er mer realistisk å starte smått. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Startet selv med 737 og IFR. Glad for det igrunnen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Vie Pettersen Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Hva er forskjellen på FSinn og Squawkbox. Har lasta ned begge men bruker FSinn. Har enda ikke kommet meg inn på Vatsim gjennom FSinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Det er vel smak og behag, men jeg har bare prøvd Squawkbox. Hvis du bruker Squawkbox i FSX, så ikke start den via flightsimen, men via startmenyen,og velg fsx. Den beste tiden og prøve seg på er på formidag/Ettermidag. Se om du finner en flyplass som har ATC. Det sitter foresten en på Flesland nå. Når det er lite trafikk, så har ATC mye bedre tid til og hjelpe deg. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Dersom du er helt grønn, så gå for Squawkbox. Det funker med en gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Vie Pettersen Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Eg får prøve begge og se hva som er greiast å bruke. Men eg har funne eit par headset med mikrofon, men lurer på hvordan koble det til pc. det er ein svart farge og ein grå farge på dinna plugg in greia. Fant nokken matchande farger bak pc'en men får ikke lyd i dei. Også ein ting til. Går det ann å gjere slik at eg berre får ATC på øyre og andre lyder som motoren på høytalerannleget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Det er vel stort sett rosa plugg som er mikrofoninngang. I squawkbox kan du velge hvilket lydkort ATC lyden skal komme ut av, så da kan du ha FS på høyttalerene og ATC i øra. Krever selvsagt to høyttalerutganger! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Fikke Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Går det ann å gjere slik at eg berre får ATC på øyre og andre lyder som motoren på høytalerannleget. Det tror jeg ikke med mindre du har to lydkort. Mange, inkl meg, bruker USB headset m/mic. Da tar jeg Radiolyd i headset og flylyd i høyttalere. EDIT: Da blir USB headset som eget lydkort. Tilbake til innstillingene dine. Det skal være kalibrerings mulighet for mic i både SB og FSInn. Så du vil se om du har klart å kole micen korrekt. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg får det til, først sørg for at du får motorlyd i høytallerne. Så går du i menyen til squawkbox, deretter options, sound/voice, og nederst velger du micinngang/høytallerutgang til ATC ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg pleier å skru av lyden i FS i det jeg skal snakke og motsatt for da hører jeg ATC'en bedre synes jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Vie Pettersen Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Eg starter Squawkbox men får opp en melding der det står at den ikke finner den rette versjonen av Microsoft Flight Simulator. Eg kan velge å prøve å starte på nytt men den samme meldingen dukker opp. Det står og at eg kan velge mellom FS2002 og FS2004. Hav gjør eg???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.