Gå til innhold

Hvordan fly på Vatsim


Magnus Vie Pettersen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ønsker å lære meg hvordan man flyr på vatsim.

Alt i fra det mest grunnlegende til små tips om hvordan Vatsim funker. Eg har samla nokken spørsmål eg lurer på.

 

1. sp: Hva må eg gjøre får å komme inn på Vatsim. Må eg laste ned noe.

2. sp: Hvordan starter man ein flight? Er det noe spesielt eg må gjøre før flighten?

3. sp: Kan eg bruke default fly eller må eg bruke "kjøpe"(add-ons) fly?

4. sp: Viss eg gjøre noe feil. ka skjer da?

5. sp: Må eg bruke headset eller kan eg trykke slik eg gjør på free flight når det gjelder ATC.

 

Eg har laga meg ein konto på vatsim.com.

 

Hadde vore utrolig fint om eg kunne ha lært meg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve og svare på dine spørsmål.

 

Sp1- Du må laste ned enten Squakboks eller fsinn.

Sp2- Du starer i freeflight og logger deg inn på vatsim, Så sender du inn en flight plan.

Sp3-Du kan bruke default fly, men skal du fly jetliner, så anbeflader jeg kjøpe fly.

Sp4- Hvis du skriver at du er nybegynner og ikke velger og fly under stor event, så vil ATC hjelpe deg så godt de kan.

Sp5. Du kan prate eller skrive, men jeg anbefaler deg og snakke fra første stund med headset.

Ønsker deg velkommen til vatsim, og gleder meg til og se deg i luften

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller viktigst...

Vatsim Pilot Resource Center

 

Gå igjennom alle de fire hovedlenkene der og de underliggende på hver av de. Da vil du ha et godt utgangspunkt for mer læring.

Er man nybegynner så er det ikke noen vei utenom en del lesing.

 

VAS FMC anbefales til default fly,da navigering og flightplans kan være litt kinkig med kun default GPS,selv om det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg henger meg på her, så kan jeg si det som det er.. var inne på VATSIM for første gang på fredan som var, og da stod jeg bare stille bortest i et hjørne med default C172, og hørte på alt som skjedde rundt omkring :) -ganske heftig egentlig , men lurer litt selv på om man kan samle oss "nye" piloter og få litt opplæring av en som kan det :D (??!!) føler meg selv veldig usikker på hva man skal si når osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Og vil du gjøre det enda mer realistisk, begynner du å fly småfly. ;) Ingen piloter hopper rett inn i "storflya". Mange har gjort denne "feilen", inkludert undertegnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Å fly store fly er verken vanskeligere. Det kun noe annet. To forskjellige ting.

 

Kommer ann på hva du vil fly det Henrik. Bare ta kontakt, så skal jeg eller andre her inne hjelpe deg igjennom en tur enten du vil fly IFR eller VFR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Å fly store fly er verken vanskeligere. Det kun noe annet. To forskjellige ting.

 

Sånn som jeg forstod det, så mente Eivind at det er mer realistisk å starte i småfly. Er selvsagt ikke sånn at det er klin umulig å starte med en 737 med FMC, men det forutsetter jo at du kan litt om flyet. Er du trygg på flyet og dets egenskaper mtp. f.eks. IFR-flight, er det nok ikke noe problem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt Magnus!

 

VAS FMC er egentlig en freeware produsent som har laget FMC, eller systemer som man kan laste ned og integrere i fly. Slik at du ikke trenger og kjøpe for eks. Ifly, PMDG, Wilco som inneholder simulerte systemer.

http://www.vas-project.org/

 

IFR = Instrument Flight Rules - Det er en av de to typene vi har av regler innenfor sivil luftfart.

Uten at jeg skal forklare det så veldig mye mer er det rett og slett den typen de kommersielle flyene (SAS, Norwegian osv.) idag bruker. Dette bygger mye på FMC. Det vil være vanskelig og fly IFR uten FMC eller lignende navigeringssystemer

 

VFR = Visual Flight Rules - Bygger på sikt og det visuelle du ser. For å sette ting på spissen kan du med andre ord navigere deg frem til en flyplass ved og se på steiner på bakken. Er det tåke og møkkavær er ikke VFR noe artig :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Oops, ja ble visst ikke førstemann jeg heller... :P

 

VasFMC er en gratis Flight Management Computer hvor du kan legge inn blant annet ruta du skal fly. Du kan også legge inn standard landings og avgangsruter etter klarering fra ATC. Den styrer heading-selectoren du har på "autopilotpanelet" i flyet (MCP) slik at flyet følger ruten du har lagt inn.

 

Ganske forenklet sak av det du finner i payware-flyene, men funker en stund :P

 

Hva slags Flight Simulator bruker du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals
Feil. Å fly store fly er verken vanskeligere. Det kun noe annet. To forskjellige ting.

 

Har jeg sagt det? Les hva jeg skrev en gang til du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel smak og behag, men jeg har bare prøvd Squawkbox.

Hvis du bruker Squawkbox i FSX, så ikke start den via flightsimen, men via startmenyen,og velg fsx.

 

Den beste tiden og prøve seg på er på formidag/Ettermidag. Se om du finner en flyplass som har ATC. Det sitter foresten en på Flesland nå. Når det er lite trafikk, så har ATC mye bedre tid til og hjelpe deg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får prøve begge og se hva som er greiast å bruke.

 

Men eg har funne eit par headset med mikrofon, men lurer på hvordan koble det til pc. det er ein svart farge og ein grå farge på dinna plugg in greia.

Fant nokken matchande farger bak pc'en men får ikke lyd i dei.

Også ein ting til. Går det ann å gjere slik at eg berre får ATC på øyre og andre lyder som motoren på høytalerannleget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å gjere slik at eg berre får ATC på øyre og andre lyder som motoren på høytalerannleget.

Det tror jeg ikke med mindre du har to lydkort. Mange, inkl meg, bruker USB headset m/mic. Da tar jeg Radiolyd i headset og flylyd i høyttalere. EDIT: Da blir USB headset som eget lydkort.

 

Tilbake til innstillingene dine. Det skal være kalibrerings mulighet for mic i både SB og FSInn. Så du vil se om du har klart å kole micen korrekt.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...