Kjell Martinsen Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Når jeg skal fly fra nesten hvilket som helst sted til Gøteborg, og lande på ESGG RWY 21, anbefaler min Flight Planner nesten bestandig å bruke STAR RISMA 1F. Når jeg skal fly fra Gøteborg og skal bruke RWY 03 blir jeg ofte anbefalt å bruke SID VADIN 1B. RISMA 1F er definert slik: LOGSA-TOPLA-SVD-LASLI-RISMA-BAK-LOGSA-D033T-CI21. VADIN 1B er definert slik: D025C-D213L-D171M-VADIN-BAK. Mitt spørsmål nr. 1 er: Når jeg kommer fra Stockholm eller Gardermoen, er det virkelig nødvendig å fly helt ned til SVD for deretter å svinge nordvestover i spiss vinkel for igjen å passere ESGG, svinge nordover for til syvende og sist å lande på RWY 21? Spørsmål 2: Er det virkelig nødvendig etter T/O fra RWY 03 å svinge til høyre for deretter å fly langt sørover, for deretter å svinge nordvestover i spiss vinkel for å komme seg til BAK for deretter å sette kursen for Gardermoen? Der det noen av dere proffene som kan forklare hvorfor enkelte SIDs og STARs kan virke unødvendig kronglete, slik som i disse eksemplene? Jørgen?? Mvh KjellM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Jag har inte dessa SIDar så jag kan inte säga säkert... Men generellt så avbryts 99% av alla SID:s av att man får en "proceed to ABCDE when sufficient altitude" som innebär att man svänger på kurs när man har kommit över minimum sector altitude. Kommer givetvis an på traffik bilden... Har nog inte flugit en full SID sedan flygskolan! /Jörgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Jörgen Toll: Har nog inte flugit en full SID sedan flygskolan! /Jörgen Det kan vi jo enkelt gjøre noe med..... [ 16.10.2002, 14:57: Endret av: Mads-Inge Otterstad ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Skulle radiosambandet svikte kan det være greit for ATC å vite hvilken rute du kommer til å fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Mads-Inge Otterstad: Det kan vi jo enkelt gjøre noe med..... Uh-oh! /Jörgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Mads Inge: i stedet for å spørre deg, skal jeg teste deg for å få svaret på om du jobber der jeg tror du jobber: Hva er ENTCZTZX [ 16.10.2002, 19:23: Endret av: Andreas Grindvoll ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Martinsen Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Jo, etter å ha aktivisert hjernecella i litt mer enn to døgn (nå krever den hvile) Har jeg kommet til at den STAR og SID som min planlegger anbefaler, må referere seg til sydlige ruter som ender opp i Gøteborg, eller som har Gøteborg som utgangspunkt. Mitt spørsmål var egentlig overflødig. Nå kan hjernecella ta det litt mer med ro Takk til dere som har tatt dere bryderiet med å svare... Mvh KjellM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Sander Johansen Skrevet 17. oktober 2002 Premium Medlem Del Skrevet 17. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Jörgen Toll: quote: Opprinnelig postet av Gert Gundersen: Man når sant skal sies kan jeg ikke huske sist jeg sendte en F50 via the whole SID procedure heller.. Kanskje på flygelederskolen Det är just det! Det händer inte så ofta..! /Jörgen Har egentlig F-50'en endurance til å fly en hel GM SID Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Sander Johansen: Har egentlig F-50'en endurance til å fly en hel GM SID Vet inte? Vi får inte flyga de... Bara RNAV SIDs..! /Jörgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Gundersen Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei! quote: Har nog inte flugit en full SID sedan flygskolan! Gratulerer Jõrgen ! Man når sant skal sies kan jeg ikke huske sist jeg sendte en F50 via the whole SID procedure heller.. Kanskje på flygelederskolen quote: Det kan vi jo enkelt gjøre noe med.. Safe and expeditious flow of air traffic quote: Hva er ENTCZTZX .... Nais try PS: Det burde ikke være så "kronglete" Kjell. Vil anbefale deg å sjekke alternativt hvilke ruter du egentlig skal bruke til Landvetter. Stort sett all trafikk fra Oslo til Gøteborg krysser FIR border til Malmõ via OSLOB, og selv om jeg ikke kjenner til ESGG SID/STAR system, må jeg si at det da høres mer fornuftig ut å gå via intersection KELIN, i stedet for den lange turen ned og rundt Sveda VOR. Mvh Gert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Gert Gundersen: Man når sant skal sies kan jeg ikke huske sist jeg sendte en F50 via the whole SID procedure heller.. Kanskje på flygelederskolen Det är just det! Det händer inte så ofta..! /Jörgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Andreas Grindvoll: Mads Inge: i stedet for å spørre deg, skal jeg teste deg for å få svaret på om du jobber der jeg tror du jobber: Hva er ENTCZTZX Det er adressen til printeren der jeg jobber... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.