Gå til innhold

Katten med på lang flytur?


Ivar Hestnes

Anbefalte innlegg

  • Members

Er det noen som kan fortelle meg litt om erfaringer med å ta med pusen på en lengre internasjonal flytur? Jeg driver og planlegger litt for en veldig sannsynlig situasjon om noen få uker. Katten min er relativt stor, og jeg ser et problem i å ha katten inne i kabinen i et bur som bare er 20 cm bredt.

 

Hvordan er det for dyrene å bli fraktet i cargohold? Det blir transitt både på gardermoen og frankfurt. Det er jo veldig mange timer det er snakk om uten at jeg får sjekket åssen dyret har det. Vil selvsagt helst ha den i kabinen, men 20 cm bredde på buret er kanskje litt drøyt for en så stor katt, samtidig som jeg føler meg ukomfortabel med å sende henne i cargo.

 

Noen som har noen erfaringer og innspill på dette?

 

Håper fra litt informasjon fra noen som jobber som Ground Crew også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vi flyger OFTE på utstillinger verlden rundt, ok visserligen med hund men jeg trur ikke det er så stor forskjell. Vi har ALLTID pet in cabin når vi flyger med SMÅ hunder og det er hund med en mankehøyde på opp til 20 cm og en vekt på under 10 kilo, alltså ikke så stor forskjell på normal katt. Vi ar ALDRIG hatt noen problemer med at de har vært okomfortble i sin bur/veske. Hvis dyret får plass i buret/vesken og kan stå opprett er det ikke noen problemer.

 

Større hunder (våre Afghanere) har vi sendt som cargo (excess luggage) og det har heller ikke vært noen problemer og vi har reist bl.a. til USA og New Zealand, den siste en tur for hundene på OVER et døgn. Heller ikke det noen problemer.

 

Det flyselskap som er i topp for dyretransport er LuftHansa og deretter Delta. Spanske flyselskap er total LIVSFARLIG for dyr, det skjer nesten ALLTID noe.

 

Problemen KAN skje ved mellomlandning/omlastning. Hvis det er kort tid ved transferen er det IKKE uvanlig at et bur blir kvar. Vi har ALLTID som principp at IKKE gå ombord før vi fådt verifisert at buret er ombord. Har selv nektet å gå ombord i Frankurt FØR jeg fikk beskjed/verifisert at buret var med. Desverre forsinket dette flyet i 10 minutter MEN.....

 

Ved en utstilling i USA hade vi våre hunder med MEN en Svensker hade sine kvar i Frankfurt og de kom frem over et døgn forsinket og ikke i full kondisjon,. grunnet a de IKKE sjekket at buret var lastet på det nye flyget.

 

ALDRIG dope et dyr, det kan, i kombinasjon med høyde mm, være direkt dødlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Takk for innspillet ditt Jack :)

 

Det er meningen at jeg skal fly med Lufthansa, så det høres ihvertfall positivt ut med tanke på dine erfaringer med dem.

 

Skal ihvertfall ikke dope dyret mitt. Har googlet litt på det, og ser at de fleste anbefaler å IKKE dope det ned. Har jeg dyret mitt som håndbagasje så vil jeg jo ha full kontroll, og slippe omlastings-katastrofer.

 

IMG_1444Skjermopplsning.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jasså langtur og opphold i utlandet!!

OK, det å reise med fly kan være veldig dramatisk,spesielt om du får den i cargobayen. Noen dyr er veldig rolige og trygge, andre uler og er veldig stresset.

 

Jeg har selv sendt en katt og en hund fra Chicago (USA) til Norge med transfer i Kjøbenhavn. De reiste alene og i cargobay. Slik jeg forsto det så lar de katten bare være i buret hele tiden, mens hunden risikerer du at de lufter. Hverken hunden eller katten virket som de fikk noe varig men fra opplevelsen.

 

Jeg tror at du kjenner katten din best og om du vurderer å shippe med fly kontra at den er i karantene eller hos familie så bør du tenke på katten og ikke deg. Hvordan oppfører katta seg på bilturer i bur? Hvor viktig e det å ha den med deg?

 

Ta heller å skvis den inn i et lite bur så du får den med inn i cabinen. Dog tror du at den blir sittende å hyle så er jo ikke det noe moro. Pluss at jeg har hørt, her kan de i bransjen bekrefte eller avkrefte det) at pga allergi osv så tillater de kanskje kun et dyr i kabinen og da risikerer du at den havner i cargo like vel.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt og vi pleier alltid å plombere buret.

 

En annen ting som vi gjør hvis vi har dyret i cargo er å trykke ut en liten informasjon som vi setter på buret og gir til stewarden. Der har vi et bilde på "dyret", forteller hva det heter, destinasjon, telefon til eiere, setenummer hvor vi sitter mm mm. se eksempel:

 

 

BILDE

 

My name is Aries – Male – Shetland Sheepdog

Tricolor (black/brown/white), long haired.

 

I am travelling with Mr Jack J Jackson

February 27th, 2009 from

MADRID to NEW YORK (JFK) on Flight AF 3668

 

Seat number:_______ please keep him informed about how I am during the flight :-)

 

Do not open crate unless there is a dire emergency. This dog is an escape artist and is not obedience trained. He will not come to a stranger.

Use great care to prevent him from escaping.

He is not wearing a collar - be careful!

 

Contacts in case of emergency: Call +34-649 562 830 (Lotta, Spain) or +1-518 882 9982 or 518 528 9512 (Kristen or Christopher, USA)

 

This is my most beloved pet.

Please handle with extreme care.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Flott med innspill fra Dere.

 

Det med allergikere er interessant. Er det slik at det er først til mølla? Hvis jeg bestiller billett med preferanse om å ta med "en hårete gris" :grin: , før noen allergikere oppgir at de er allergiske, så har jeg retten? Eller er det slik at hvis allergikere bestiller billett etter meg, så har de retten uansett?

 

Det er viktig for meg å ha med dyret, da jeg etter all sannsynlighet blir borte ganske lenge, og jeg tror katten vil ha bedre av å ha "en tøff dag" på flyet enn å være igjen hos andre mennesker. Det er egentlig helt uaktuelt å omplassere dyret.

 

Skikkelig merking av buret er nok viktig ja. Uansett om jeg tar den med i kabinen eller cargo. Skal til dyrlegen imorgen regner jeg med og ordne papirer og vaksiner osv.

 

Katten er relativt grei å ha med på biltur. Ho er litt urolig med engang, men roer seg ned etter en halvtimes tid. Sovner stort sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du bør sjekke med mattilsynet om det er greit når du skal hjem igjen.Det er ikke bare bare å reise med dyr bestandig.Norge er ett rabiesfritt land og der er restriksjoner.Sjekk ut denne linken Innførselvilkår for hund og katt

Jeg har selv reist litt med hund gjennom Sverige og Danmark og mye er blitt enklere i dag enn det var for noen år tilbake,men enda i dag skal man holde tunga rett i munnen og ha styr på di rette papirer og vaksinasjoner.Rabiesvaksine og blodprøve tar normalt ca.ett halvt år,så her er det ikke bare å ta det på sparket.Beklager Ivar men har du ikke dette i orden så ser det stygt ut for att du må la katta være hjemme.Om der ikke er bare til Sverige,UK eller Irland du skal reise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Heisann, jeg har studert hos både mattilsynet, og landet jeg skal reise til. Så det er en del dokumentasjon som skal være iorden ja. Men det var ikke så veldig komplisert heller da. Men den 6-måneders kuren går bra. Skal til dyrlegen idag muligens og starte denne prosessen. Og katten skal ikke være med tilbake igjen før neste sommer tidligst. Kan ikke ta ho med hjem igjen i jula pga rabiesvaksina. Landet jeg skal til står også oppført på lista til mattilsynet, så det er ihvertfall et greit regelverk å forholde seg til. Rabiesvaksina må ikke taes i Norge, men det må være korrekt type og det må dokumenteres på en skikkelig måte før jeg tar ho med til Norge igjen. Det er litt greiere regelverk dit jeg sannsynligvis skal. Må ha dokumentasjonen i orden, og dem tar en sjekk på dyret ved ankomst. Dem tar dyret i karantene i opptil en måned hvis dokumentasjon ikke er i orden. Og dem tar dyret i karantene hvis dyret kommer fra et land der rabies eksisterer. Men jeg tror det er godt nok å ha påbegynt rabiesvaksinering, siden Norge er et rabiesfritt land. Må undersøke det litt nærmere, men uansett så er karantenetiden relativt kort der. Går mere på skjønn.

 

Regelverk for destinasjonslandet

 

Fra enkelte land er det jo automatikk i 4 måneders karantene når du returnerer til Norge. Det hadde vært uaktuelt ihvertfall. Da hadde jeg ikke reist i det hele tatt.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar, katten min (og hunden) ble sittende 4 mnd i karantene og det gikk greit. Dyr er rare, særlig katter, jeg besøkte de på karantenestasjonen men fikk ikke noe kontakt med de, de virket rett og slett helt fjerne, som om de ikke brydde seg om meg. Da jeg fikk de hjem så var alt som før, akkurat som de ikke skulle ha reist med fly eller sittet i karantene.

 

Det sies at voksne dyr med et sundt utviklet (og ferdig utviklet) sinn/personlighet ikke atr skade av slikt. Nervøse og utrygge dyr vil nok lide kraftig.

 

Uansett, jeg tror du skal forberede deg på at katten kan havne i cargo, og at du er heldig om du får den i cabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet så er det førstemann til mølla som gjelder, dvs dersom du har fått billett med dyret i kabinen, så må allergikere finne et annet fly. Det er heller ikke en selvfølge at du får dyret i cargo dersom det finnes en superallergiker om bord.

Forskjellige selskap har forskjellige regler, så sjekk grundig hva som gjelder. Det er også krav til størrelse (skal passe under setet foran) og at eventuell bag/container skal være vanntett.

Noen selskap aksepterer overhodet ikke dyr i kabinen, og sist, men ikke minst, ETOPS cargo holds har krav til tetthet. Der er det ikke luftsirkulasjon, så den lufta som er der når døra lukkes er den lufta som et tilgjengelig for reisen.

Jeg har hatt katter i cargo på turer opp mot seks timer uten at dyret har daua, så det går som regel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg ville valgt og ha katta blant familie og venner jeg, samt i nærmiljøet, slikt at katta kan ha det så godt som mulig når jeg er borte.. Katter er i høy grad vanedyr, de liker ikke forandringer når de først har "satt seg" vaner. Er nok at du kommer tidligere/senere hjem fra jobb en vanlig, så sitter de på trammen og griner over at du ikke kommer til vanlig tid!. Og ta med katter på langtur/ferie er ofte noe de ikke liker spesielt godt, og det bør være tungveiende grunner til og ta med seg katta ut på langtur..

 

Katter og hunder får skjeldent varig men av opplevelsen, av naturlige grunner lar man ikke katta lufte seg, da katter har en lei tendens til og rømme, og en flyplass er ikke helt stedet for en katt, ei heller for en hund, men den klarer man som regel og rope inn, en katt kan finnes på og ikke høre, eller og slå seg helt vrang. En hankatt jeg hadde gjortde det en gang, det var mye klør og mye tenner som ble brukt den gangen.... Men til slutt fikk jeg tak på kOmpisen, og han kom seg til dyrlegen... Han hadde en egen skummel evne til og skjønne når han skulle til dyrlegen.. Men etterpå, da det bare var en check up, så var han bare godgutt resten av kvelden, og etter litt "godt" så var alt i orden. Så han var bare litt sær der tror jeg.. Men en go'gutt.. Hukattene jeg har hatt, har vært mye snillere av seg en hankattene.. Selv om naboen Sheafærer fikk seg en overaskelse da han ville leke litt, og katta eksploderte og ble til sylskarpe klør og tenner jeg ikke trodde fantes... en katt er i sannhet et rovdyr

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...