Gå til innhold

Flyr ikke hvis mastene kamufleres!


Anbefalte innlegg

Luftfartstilsynet har gitt avslag på søknaden om å kamuflere spennet.

 

Fryktar flykrasj - bt.no

 

Fritt klippet:

Luftfartstilsynet er kjent med at den reviderte energiloven åpner for å gjøre kraftspenn mindre synlige i naturen. Det er en lovendring som ikke overensstemmer med Luftfartstilsynets mål om å arbeide for en sikker og samfunnstjenlig luftfart
Leiar av energikomitéen på Stortinget, Erling Sande (Sp), seier det alltid vil vere ein balansegang mellom naturomsyn og flytryggleik.

 

- I saker med kryssande interesser vil Luftfartstilsynet i praksis alltid ha siste ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pengene som bestemmer, ikke politikerne. De burde de fleste snart ha innsett. Det *er* så råttent, ja. Politikerne bare kommer med tafatte lappverk-forslag i etterkant. De har ingen makt lenger, og det er derfor jeg ikke lenger følger med, annet enn de gangene jeg snubler over noe helt tilfeldig.

 

Ser en bort fra politikken, skjønner jeg dette er vanskelig. Skal overføringen legges i kabel, bli det steindyrt. Luftstrekk er en uting, og sårbart for vær og vind, solstormer og lokal luftfart, i tillegg til at det nedsetter kvaliteten på omgivelsene. Det er ikke så enkelt å finne alternativer til samme kostnad. Men på lang sikt (et begrep både politikk og pengemakt ikke kjenner til)...kan det likevel bli billigere med jordkabler. Legges de i skikkelig tunneler med enkel aksess, vil man spare mye på vedlikeholdssiden, selv om bygging er dyrt. Har man omløp i skallen, bygger man kjørbare tunneler for både elkraft, vann og kloakk i en smell.

 

Det jeg tror har en fremtid, er flere mindre, lokale kraftverk og kabler i jord. Men den kjøper ikke de som styrer, så hvorfor kaster jeg bort min tid på å si dette? :crazy:

 

PS: Over fjorden kan de legge kablene i Hardangerbrua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg at forslaget ikke er mer gjennomtenkt enn som så.

 

Jeg har fulgt denne "kamo" saken tett, og departementet presenterte kraftlinjen i sommer (ligger ppt på nettet ett sted) der man hadde som en av forutsetningene at traseen skulle kamufleres, og kraftgatene skulle kun hogges ved behov.

 

Dette var flere mnd etter at Statnett hadde fått avslag på søknad om disp fra merkeforskriften.

 

I dag har pipa en annen låt:

Hinder som kan utgjøre en fare for luftfartøy skal tydelig merkes i henhold til gjeldende forskrifter slik at sikkerheten ivaretas.

 

 

fra: http://www.statnett.no/no/Nyheter-og-media/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv---2010/Sikker-luftfart-i-Norges-luftrom-har-topp-prioritet-hos-Statnett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...