Gå til innhold

Concorde på vingene igjen?


Simen Elvestad

Anbefalte innlegg

Det hadde vært helt fantastisk. Hun er jo utrolig vakker, og har noen egenskaper som legger all annen konkurrane i grøfta. Dessverre er hun veldig kostbar i drift, hvilket var avgjørende for å sette henne på bakken (ikke den ene krasjen som man så gjerne får høre om).

 

I simmen bruker jeg gjerne 20 tonn fuel bare på å komme opp på cruise. Så fort reheats går av ved m1.7 har hun et langt mer normalisert fuel forbruk. Hun stikker seg veldig ut ifht dagens energieffektive tankegang - og hun er jo ikke noe luft buss. Hun er ekslusiv - og det er slett ikke sikkert at markedet har en plass for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dersom det er noen av de gjennværende Concordene som er kapabel til å fly så er det F-BTSD.

 

Samtlige Britiske Concorde vil aldri fly igjen. G-BOAB ble drillet hull i for å slippe ut vann, og dersom det jeg leser på PPRUNE så har resten blitt tømt for Hydraulikk veske, og Concorde brukte en helt egen type. M2V.

 

Slik jeg har forstått det så har F-BTSD stått under tak siden de fikk den fra Air France, og de har kjørt den på strøm hver uke. I tilleg så fungerer instrumenter, nesen kan senkes/heves.

 

De har inspisert motorene, resultatet er ukjent, men jeg vil tro at den hvertfall kan startes.

 

 

Dersom Concorde faktisk kommer i luften igjen vil det nesten helt sikkert ikke være mulighet for passasjerer, da Airbus har trukket all støtte til flyet.

 

Dette er dog dersom det jeg leser korrekt.

 

Gruppen Olympus593 og Save Concorde Group har fått offisiell tillatelse til å starte motorene på F-BTSD, mulig også få den i luften.

 

 

[video:youtube]

 

[video:youtube]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...