Gå til innhold

Spotteralert BOO


Anbefalte innlegg

Ja, og det er mange av de også. Hvis man stiller seg ved radarkupelen hvor avinor har museum utenfor flymuseumet så kan de ikke ta deg på noe som helst om du ikke tar bilder av selve flystasjon.

 

Eller rett og slett ha to minnekort hvor du tar noen tull-bilder på det ene, og bytter om de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Er det noen spottersteder rundt/ved Bodø hvor man ikke risikerer at noen kommer og sletter bildene dine (som i tråden om C-17)? F.eks ved innflygingen eller noe?

 

Bodø er vanskelig siden fotoforbudet praktiseres så strengt, og patruljerende vakter ( med hund )er i konstant bevegelse langs gjerder. Å rette kamera med store linser mot flyplassen er høyrisikosport her i byen :grin: .

 

Men de gangene jeg har hatt behov for å ta bilder, har jeg rett og slett kjørt til hovedporten/vakta og forklart mitt ærend. Dermed kan man fotografere FRA flyplassen, vakta kan med selvsyn se at du opptrer ufarlig, og det beste av alt: du kommer nært flyene og du har sola i ryggen!!

 

Men dette passer bare når flyene lander fra øst. Når flyene lander fra vest/sjøsiden er det mer utfordrende, for da er avstanden alt for stor til at det er interessant, uansett hvor man befinner seg ( med mindre du har båt ;) ).

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å spørre om lov før man tar bilder. Jeg spurte sikkerhetsavdelingen om lov til å ta bilder av F-16 under oppstart og avgang. De var litt skeptiske i utgangspunktet, men det viste seg at det var det å publisere bilder av armerte fly offentlig de var skeptiske til. Jeg måtte også vise dem bildene etterpå slik at de kunne se at jeg ikke hadde fått med sensitive elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager er de skeptiske til at folk publiserer bilder av F-16 med våpen på?! Det er ikke akkurat som at det er en hemmelighet hvilke våpen F-16 kan bruke... Og det finnes tonnevis av bilder av Norske F-16 med våpen på.

 

Beskjeden jeg har fått av MP er at det er Sheltre og den grønne kuppelen de definerr som "sensitivt". Men Sheltre og Radarkuppelen er jo riktignok med i NA, og Oversikt av Bodø kan vi finne på Google Earth i høykvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må vel de som er inne til førstegangstjeneste som MP ha å gjøre også :P

 

Nei, jeg har aldri forstått meg på fotoforbudene til forsvaret, at man ikke får lov til å ta bilder av armerte F-16 var nytt for meg, men det forundrer meg ikke. En annen ting som jeg stusser litt på er hvorfor man ikke får lov til å ta bilder av cockpiten på F-16? Spesielt når det står maskiner på static med canopyen åpen på diverse airshows, slik at man kan gå opp og titte, men å ta bilder, nei, der går grensen... Det er jo ikke akkurat som at det ikke ligger tusenvis av bilder av forskjellige F-16-piter ute på nettet fra før av, også norske.

 

Det teiteste jeg har vært borti må dog være de to kvisete MP-ene som kom og sa at vi ikke fikk lov til å ta bilder mot den militære delen på Kjeller, under den årlige "Flydagen".

 

Noen som vet hvordan det er å spotte i Sverige og Danmark? Jeg har litt på følelsen at dette er en særnorsk ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...