Gå til innhold

Flyforbudet over Oslo


Petter Tandberg

Anbefalte innlegg

Tenkte bare å kjøre litt debatt rundt dette flyforbudet rundt Oslo. Hva synes folket om det?

 

Restriksjonsområdet er rundt Oslo sentrum med en radius på 1 nm og strekker seg fra bakken og opp til 3000 fot AMSL. Det har vært aktivt siden november 2007.

 

Etter rapporterte luftfartshendelser er det blitt fokusert på faren for kollisjoner eller motorkutt på enmotors luftfartøy over Oslo sentrum. Mangel på egnede steder hvor det kan foretas nødlandinger, gjør at konsekvenene ved en slik hendelse ville kunne bli dramatisk for viktige nasjonale funksjoner.For å beskytte vital infrastruktur innenfor den sentrale delen av Oslo sentrum, har Luftfartstilsynet derfor opprettet et permanent restriksjonsområde, EN R102.

http://nrfk.org/index.php?option=com_content&task=view&id=275&Itemid=109

 

Dette er en nokså gammel sak, men vil høre litt hva dere synes om det. For min egen del syens jeg det hadde vært en ekstra opplevelse å fly over Oslo sentrum og finner dette forbudet litt unødvendig.

 

What's your opinion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt behovet for dette restriksjonsområdet da det har en svært begrenset utstrekkelse i horisonalplanet.

 

Men på en annen side, gjør det noe at det er der? Har selv fløyet over Oslo flere ganger, skal man fly igjennom dette restriksjonsområdet må man nesten sikte på det da det ikke ligger i "forbindelse" med noe.

 

Kort sagt, jeg er ikke plaget av at det ble opprettet, men hvoran de lokale klubbene opplever skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det gjør mer skade enn godt. Det er allerede fartøysjefens ansvar å fly slik at man kan glidefly til et sikkert område hvis man får motorkutt. I løpet av en godværsdag kan det være en del småfly trafikk som flyr over Oslo og flere av dem tar for eksempel en ekstra sving over byen slik at pax kan se huset sitt fra luften og alt det der. Det dette restriksjonområdet gjør er å tvinge piloter til å fly i samme sirkel rundt byen. Og ettersom folk har en tendens til å velge "hele" høyder som 1500ft, 2000ft, 2500ft, etc. så øker dette bare sannsynligheten at to fly kommer til å befinne seg i samme bane og samme høyde, samtidig.

 

For meg virker det som dette er noe som er iverksatt slik at man ved en ulykke over Oslo (mid-air, motorstopp eller lignende) kan si at man har gjort noe for å forhindre det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross alt, 1 nm mil tilsvarer ca. 500 ft i høydetap på en C172 med motorhavari.. Ingen fly har uansett lov til å operere lavere enn 1000ft over høyeste hindring i tettbegygd strøk. Som nevnt tidligere, det er fartøysjefens ansvar å påse å holde en tygg høyde for å sikre at eiendom eller personer på bakken ikke blir skadet ved ett motorhavari.

 

Jeg tror ikke helt på grunnen at ette skal være for å "redusere risikoen" med tanke på oss piloter. Trenger vi virkelig en barnevakt for å sørge for at vi holder oss til regelverket? Jeg tror heller de vil leke viktig ved å opprette ett restriksjonsområde over Oslo. Tross alt, de vil vel leve opp til storebror, Washington D.C! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...