Gå til innhold

Klappsete, hvordan lykkes best?


Anbefalte innlegg

Hei der ute! Etter tur-retur OSL-TRD på søndag som observer på en -300 falt det i mersmak :) Men! Jeg hadde jo observer-ticket og hadde avtalt klappsete. Men hvordan lykkes best om jeg ikke har avtale med pilotene? Skal til Bergen om en uke (usikker hvilket selskap, ikke jeg som kjøper bilettene) og vil veldig gjerne sitte klapp! Hvordan lykkes best og hva skal man si gjøre? Klappe flyvertinna på rumpa eller flørte litt eller hva? :P

 

Edit: Det siste var ment som en spøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg tidlig på flyet, gjerne først, spør om du kan få snakke med pilotene(Si gjerne også hva du heter om du har tid til en hel preken) :grin ), men du må for all del ikke si at det dreier seg om klappsetet, si bare at du har noen spørsmål om de lurer. På tross av det så tror jeg ofte de vet hva det dreier seg om, men de(flyvertinnene altså) vil nok ofte virke prinsipielle.

 

Den beste sjansen er om du reiser med Sas(Personlig opplevelse iallefall), slik jeg opplever det er de greiest på klappsetet, men nok om det.

 

Det viktigste er at du møter på et blidt crew med godt stemning seg i mellom, har særdeles mye å si. Men fra det sekundet du får entre cockpit så er du bortimot garantert klapp :D , det er iallefall slik det er for meg. Har kun blitt nektet klappsetet en gang av en pilot i Sas hittil(Hevdet været var så ille, noe jeg forøvrig forstår. Men straks etter det spurte han om ID, og så sa han at om jeg hadde jobbet i bransjen så hadde jeg fått sittet der, anyway worlds must go on :grin: ), hos Norwegian er det desto flere dog handler nok det mest om uflaks(opptatt klappsete osv.). En annen opplevelse var en gang en Sas-vertinne regelrett nektet at det var lov å snakke med pilotene, vel jeg valgte bare å stille gå til min plass :crazy: .

 

Men når du kommer fram håndhilser du på begge pilotene, deretter begynner du å snakke med de om fly interesse og at du har lyst og ta pilotutdanning eller hva du nå vil. Jeg har alle gangene unntatt en gang blitt spurt om "Du vil vel kanskje sitte her i dag du?" da er det bare å svare forsiktig at det vil du gjerne. Men for all del oppfør deg(ikke at jeg tror noe annet om deg altså :grin: ), men de er ikke gla i og ha noen hvilken som helst villbass der framme.

 

Lykke til :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp igjennom årene har jeg vel faktisk hatt mest flaks med SAS, men etter jeg begynte i Norport Handling ble det bare Norwegian flyging og klappsetet om det var ledig. Hjelper å kjenne over halvparten av Norwegian-pilotene som har base på Flesland gjennom jobb ;) hehe

 

Men som tidligere sagt. Vær hyggelig og ikke ta noe for gitt! Ikke bli sur om de ikke vil ha deg foran av forskjellige grunner. Smil og vær positiv og vis engasjement for faget, så går det ofte bra :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet har ikke oppskriften til Kenneth funket hos Norwegian enda :) .

 

Funket fjell i påsken den :grin . Fløy DYA, var kun 14 dager gammel maskin :D;) .

 

Og som Mathias sier så opplever jeg iallefall at NAX var meget hyggelig når jeg satt der, blant annet prøvde piloten å forklare meg ADF, dessverre så har det gått i glemmeboken. Men iallefall var jeg inkludert i det som skjedde til NAX på en helt annen måte en det jeg har opplevd til Sas, men igjen så er det tilfeldig hvem man møter i cockpiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr stort sett SAS og har vært så heldig med mange klappturer. Sjekk ut kanalen min. Der er det noen videoer som jeg har fått filme. Må si at samtlige piloter jeg har møtt er veldig greie, og det å få klappsete har stort sett vært enkelt. Det er de som spør meg om jeg vil sitte på klapp.

 

PS! For et par måneder siden satt jeg på klapp til Bodø... Peneste innflyvningen jeg har sett i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...