Gå til innhold

KANON-tall fra SAS


Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Det må være en feil ett sted! Er under en måned siden jeg hørte at de tapte rundt 300 millioner for dagen

Oh! 300mille/dag är seriösa pengar... Det var närmare 20-30 miljoner per dag när det var som värst. Det var illa nog.

 

Analytiker har sagt att det skulle gå bra till 2:a kvartalet, så det stämmer nog.

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

hehe, en null fra eller til kan vel ikke skade så mye, eller?

Du har inte jobbat som revisor åt Enron eller så? "[blink]"

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Ja tallene bedrer seg pga omlegging av økonomien, men ikke pga flere kunder, tvert imot. Færre og færre velger SAS, antall pax i juli var 10% lavere enn samme måned i fjor. Det er mye.

Tja Helge, att bara säga att färre väljer SAS förtäljer inte hela historien...

 

För det första så vet jag inte vad du menar med "omläggning av ekonomin" men det som skett är följande:

 

SAS har dragit sig ur stora delar av sitt gamla nät och släppt flera destinationer som lågprisbolagen aldrig kommer närma sig p.g.a. de få pax som reser där.

 

Istället har SAS satsat på guldkalvarna i nätet. Men totalt så innebär det att färre människor nu har möjlighet att resa med SAS än de kunde i fjol. Så därför blir det fel att säga att färre väljer SAS, även om det är en möjlighet också! Det vore mer korrekt att säga att färre reser med SAS helt enkelt, men förklara varför.

 

Denna nedläggning av olönsamma ruter har medfört att man ställt flyg på backen och sparkat medarbetare för att skära kostnader som man inte har råd till.

 

Du måste komma ihåg att SAS är ett gammalt statligt bolag som flugit på många, många olönsamma destinationer genom åren, men fått stats stötte för att göra det. När SAS sen blev privat så hade man därför stora kostnader med i bagaget.

 

Så för att slutföra:

Färre människor har möjlighet att flyga med SAS i år jämfört med i fjol. Därför fraktar SAS färre människor.

Därför får SAS lägre pax tal...

 

Men, som Clamer skriver, så har kabinfaktorn ökat betydligt. Det innebär helt enkelt att de färre flygmaskinerna som fortfarande opererar går med bättre belägg, så intjäningen på varje flygtur blir större.

 

SAS har en enorm uppgift framför sig att fortsätta detta arbete, och konkurera med lågprisbolagen på deras villkår. Det innebär att distrikten får sämre utbud, men storstads områderna får det bättre...

 

Hoppas detta gjorde det lite enklare att förstå!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her folkens: . Braathens; SAS' melkeku Det ser faktisk ut til at Braathens er blitt mer enn bare et tvangsoppkjøp for SAS.

 

Uavhengig av ovennenvte stusser jeg litt over den påstand som en eller annen kom med her på forumet om at SAS nå tilsynelatende bare er likeglad med at de ikke lenger har avtale på flyginger for staten.

Antar at SAS kanskje også da er likegyldig til om de får fornyet kontraktene med øvrige store norske selskaper...? "[Eek!]"

Ikke vet jeg, men økonomer kan jo være kreative (?)

 

Tenker også videre på en tidligere web-seanse Lindegaard's FAQ hvor publikum kunne stille SAS-bossen Lindegaard noen spørsmål. Da var det bl.a. en som spurte om ikke SAS snart skulle kvitte seg med de "hauggamle" MD80 maskinene. Lindegaard kvitterte med å si at MD80 maskinene ikke vil bli faset ut før om en del år. I tillegg svarte Lindegaard at MD80 maskinene var Boeing 737 langt overlegen på de fleste områder. Hvorfor SAS etterhvert har bygget seg opp en solid flåte av 737 er jo derfor nesten en gåte (?).

 

Iflg. Lindegaard ønsket ikke SAS å kjøpe Braathens. I Dagens Næringsliv av i dag kan man lese følgende:

quote:

At kjøpet av Braathens ser ut til å bli en suksess, er derimot ingen overraskelse for SAS-ledelsen.

 

- Vi har trodd på dette hele tiden. Likevel er det er ingen tvil om at dette er en meget god forretning for oss, sier Gunnar Reitan.

"[Forvirret]"

 

Jeg er klar over at kildene og utsagnene jeg henviser til ovenfor forsåvidt kan tolkes på flere måter, men jeg har faktisk litt problemer med hvordan jeg skal tolke SAS i disse sakene.

 

Ha en god helg, alle involverte!

 

[ 10-08-2002, 10:19: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Se her folkens, kanskje ikke minst du Jõrgen
"[stort
.
Det ser faktisk ut til at Braathens er blitt mer enn bare et tvangsoppkjøp for SAS.

Visst går BRA bra! "[blink]"

 

Du kanske kommer ihåg att man delade på Norsk inrikes så att BRA och SAS slutade flyga på samma ruter. BRA fick samma antal flighter/dag som före uppköpet medan SAS drog sig ur flera ruter, till BRA:s fördel.

 

Så nu när BRA flyger samma antal flighter som förr men utan konkurrens så är det väl klart det går bra!

 

Men även SAS Airline isolerat går med vinst, så det är inte bara BRA som tillför pengar till Koncernet...

 

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Antar at SAS vel kanskje også da bare er likegyldig til om de får fornyet kontraktene med øvrige store norske selskaper...?

Antar att du hänvisar till mina tidigare inlägg..?

Som jag skrev så blev det först oro i lägret över förlusten av kontraktet, men då man fått räkna på det så var det inte så illa! Det beror på till vem man förlorar kontraktet.

 

Ett annat tanke kors angående det där kontraktet...

 

Om Staten hade tillåtit SAS Eurobonus och sedan fått ett knall bra avtal från SAS så hade media kört på med "KORRUPTIONS SKANDAL" i krigs rubriker!

 

När nu Staten tog bort bonus på innland, och därmed lade allt tillrätta för NAS expansion, och sedan fick ett knall bra avtal av NAS så hör man bara tystnad...

 

Nåväl!

 

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Hvorfor SAS etterhvert har bygget seg opp en solid flåte av 737 er derfor nesten en gåte.

Därför att man erbjöds att bli release customer på -600 NG som ingen ville ha. Boeing gav SAS ett avtal som helt enkelt var för bra för att tacka nej till!

 

På samma vis som SAAB gjorde med 2000 för att få en kund med ett namn.

 

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Ikke vet jeg, men man flyr ikke lenge bare på luft og kjærlighet med cockpitten full av blåruss som knapt vet hvor Tarmac er

Cockpit full av blåruss????

 

I Cockpit sitter piloterna! Det trodde jag du viste? "[blink]" Blårussen sitter på kontor. De på kontoret gör inte alltid som de i cockpit önskar (och tvärtom "[blink]" )

 

Att flera av våra chefer inte har mycket branch erfarenhet är ju pinsamt påtagligt. Får hoppas att de lär fort!

 

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Ha en god helg, alle involverte!

Detsamma Olav!

 

Hoppas mina svar stillade något av din förvirring!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jõrgen.

 

quote:

Hoppas mina svar stillade något av din förvirring!

Joda, det kan godt være at det er slik som du sier det. Jeg vet ikke, det har versert så mye rart i denne saken.

 

På den annen side så gleder jeg meg jo over at det nå går så det suser i SAS-konsernet. Det er med på å trygge arbeidsplasser bl.a, og det er viktig.

 

Samtidig med at du skrev ditt innlegg her nå så satt jeg og redigerte mitt innlegg en smule, derfor kan det se ut som om du siterer meg på noe jeg ikke har sagt. Det har du selvsagt ikke gjort, det hele er min "feil". "[smil]"

 

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Men dessvärre är inte våra arbetsplatser säkrade än!

Anledningen till att allt går bra nu är just att man kvittat sig med många medarbetare och på så vis skurit i kostnaderna.

För att arbetsplatserna ska säkras så måste SAS expandera. För att SAS ska kunna expandera så måste SAS vara konkurenskraftigt, och för att vara det så måste priserna och kostnaderna ned.

 

Men saker sker bak kulisserna! Spännande saker som det förhoppningsvis kan fattas beslut om denna månad..?

Hei igjen, Jõrgen.

 

Du har nok rett i det, men det kunne meget vel ha gått i en annen retning. Det er trist at så mange måtte gå for å få ned kostnadene, får håpe at vi slipper å se tilsvarende skala på evnt. fremtidige effektiviseringsprosesser. Kan du si noe om hva som er på gang nå? Du antyder at du vet et eller annet "[blink]" .

 

Du er/var flyger i SAS, Jõrgen, eller er det jeg som sliter med hukommelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Du er/var flyger i SAS, Jõrgen, eller er det jeg som sliter med hukommelsen?

Det stämmer. Flyger i SAS Commuter fortfarande även om jag räknar med att få uppsägning i September...

 

Det som händer just nu är mest förhandlingar om framtiden.

 

Bl.a. så ser man på inköp av sk. Regional Jet som det stod om i DN för ca 2mån. sedan. Man såg på Dorniers RJ men nu gick ju de i kull...

Det måste till nya kollektiv avtal med de olika föreningarna för att få ned kostnaderna så RJ operation kan bli lönsam.

 

Desutom så utreds Commuters framtid... Behöver SAS ett eget Commuter bolag när man har Wideröe, Skyways, Botnia och Cimber? Kan man operera mindre flyg i SAS Airline på differentierade avtal?

 

Det har ju varit ferie tider så lite har sagts om detta i sommar, men vi väntar avklaring i Augusti/September.

 

Dessutom så ser 2 bolag utanför SAS gruppen på att leasa både flyg och besättningar... Något som vill bidra starkt till att rädda arbetsplatser medan man sparar pengar åt SAS.

 

Våra förenings aktiva har försakat både familjer och ferie i sommar för att finna lösningar ut av problemen... Det ser positivt ut.

 

Personligen får jag nog räkna med att gå ut i arbetslöshet ett litet tag. Men jag har också förståelse för att SAS måste spara pengar. Om inte så försvinner SAS till samma ställe som Sabena och Swissair..!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

På den annen side så gleder jeg meg jo over at det nå går så det suser i SAS-konsernet. Det er med på å trygge arbeidsplasser bl.a, og det er viktig.

Ja, det är helt riktigt!

 

Men dessvärre är inte våra arbetsplatser säkrade än!

Anledningen till att allt går bra nu är just att man kvittat sig med många medarbetare och på så vis skurit i kostnaderna.

För att arbetsplatserna ska säkras så måste SAS expandera. För att SAS ska kunna expandera så måste SAS vara konkurenskraftigt, och för att vara det så måste priserna och kostnaderna ned.

 

Men saker sker bak kulisserna! Spännande saker som det förhoppningsvis kan fattas beslut om denna månad..?

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessante opplysninger du kommer med der, Jõrgen. Trodde faktisk at SAS mer eller mindre bare hadde valgt å kutte commuterdelen helt ut, men de aspektene du skisserer tyder jo ikke helt på det. Spennende!

 

Du antyder også at man ser på mindre jets i den sammenhengen. Vet du noe om cirka hvor mange fly det kan bli snakk om eller er det for tidlig å vite noe om?

 

Leste en plass at man ville forsøke å få revitalisert Dornier på et eller annet vis. De har jo såvidt jeg skjønner et interessant produkt. Men det finnes jo også andre interessante fly innenfor dette segmentet.

 

Du flyr vel F50 i dag. Hvis vi ser bort i fra usikkerhet om jobb, ville du foretrukket å fortsatt fly F50 eller er en eller annen commuterjet mer fristende?

 

Uansett; jeg håper du slipper å bli arbeidsløs, Jõrgen. Lykke til fremover! "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Rune Jansen:

[QB]Helge, er du avisbud??

Tja, avisbud leverer vel aviser til abonnenter...samme type jobb som postbud.

 

Men løssalgsaviser har ikke avisbud, men distributører...og det er min yrkestittel, som jeg også har skrevet i profilen.

 

Jeg losser aviser fra fly, båter og lastebiler...eller henter på trykkeriet, og kjører det ut til forhandlere. Rundt ett tonn aviser daglig for min del. Så vet du det...

 

Men hvilken yrkestittel jeg har spiller ingen rolle for meg, hovedsaken er at jeg er fornøyd med lønnsavtalen "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

När nu Staten tog bort bonus på innland, och därmed lade allt tillrätta för NAS expansion, och sedan fick ett knall bra avtal av NAS så hör man bara tystnad...

Tystnad fordi alle er fornøyde, vi vil ikke ha noe SAS-monopol her!

 

quote:

Flyger i SAS Commuter fortfarande även om jag räknar med att få uppsägning i September...

Du havner nok i en NAS F50 kan jeg tenke meg, og da ser jeg deg vel på Sola "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Tystnad fordi alle er fornøyde, vi vil ikke ha noe SAS-monopol her!

Det förstår jag! Det vill inte jag heller..!

Men håll med om att pressen gärna had skrivit något om det om förhållandena var omvända?

 

Nu säger jag inte att NAS besticker staten, men att media förmodligen vinklat det så om det var SAS som fått behålla bonus och avtal...

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Du havner nok i en NAS F50 kan jeg tenke meg, og da ser jeg deg vel på Sola
"[blink]"

Tja, jag är inte så säker... Jag har sökt, men de var inte så intresserade. De har otroligt mycket att göra och Fokker operationerna hänger väl lite i luften så att säga. De har anställt 3 av våra styrmän i sommar.

 

Problemet med att vara arbets sökande SAS pilot är att alla i branchen vet att vi har livstids återanställnings rätt, och därmed tror att vi bara är ute efter gå tillbaks när tillfälle erbjuds. Men för NAS och Skyways som opererar FK50 så kostar vi i princip inget att anställa, eftersom vi har FK50 rating redan, så de har visat intresse. Men de måste ju ha behov för oss också!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Det var interessante opplysninger du kommer med der, Jõrgen. Trodde faktisk at SAS mer eller mindre bare hadde valgt å kutte commuterdelen helt ut, men de aspektene du skisserer tyder jo ikke helt på det. Spennende!

Inget är ju bestämt än... Kan vara att Commuter försvinner in i Airline, eller består, eller försvinner helt...

Men man har indikerat att man inversterat allt för mycket pengar i Q-400 operation för att lägga ner. Dessutom så behövs mindre flyg för att ta "off peak hour" traffiken.

 

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Du antyder også at man ser på mindre jets i den sammenhengen. Vet du noe om cirka hvor mange fly det kan bli snakk om eller er det for tidlig å vite noe om?

Nej, jag vet inte än... Men det ska bli intressant att se!

 

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Leste en plass at man ville forsøke å få revitalisert Dornier på et eller annet vis. De har jo såvidt jeg skjønner et interessant produkt. Men det finnes jo også andre interessante fly innenfor dette segmentet.

Ja, och jag är inte så säker på att SAS vill pröva sig på ett nytt flyg igen (efter Q-400). Det finns helt klart andra alternativ ja!

 

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Du flyr vel F50 i dag. Hvis vi ser bort i fra usikkerhet om jobb, ville du foretrukket å fortsatt fly F50 eller er en eller annen commuterjet mer fristende?

Åååh! Svår fråga! Jag har haft det otroligt bra här i Tromsö, mycket pga den fina arbetsmiljön och de trevliga kollegorna. Hade Tromsö basen bestått så hade jag prioriterat att stanna här oavsett vilket flyg det handlat om. Men nu när vi ska läggas ned och jag måste flytta så måste jag säga att en RJ lockar mer än en Q-400. Men det har inte så stor betydelse...

 

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

Uansett; jeg håper du slipper å bli arbeidsløs, Jõrgen. Lykke til fremover!
"[smil]"

Tack! Det hoppas jag med! Jag är inte orolig! Kommer säkert att få sparken och hitta på något annat ett tag. Jag har en ingeniörs utbildning i ryggen som jag alltid kan ta nåt jobb på också om det skulle behövas.

Men det skulle ju vara intressant att veta lite om framtiden...

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jörgen!

 

Hur är stämningen igentligen bland de piloter som måste gå från SAS? Du skrev ovanför

 

"Problemet med att vara arbets sökande SAS pilot är att alla i branchen vet att vi har livstids återanställnings rätt, och därmed tror att vi bara är ute efter gå tillbaks när tillfälle erbjuds."

 

Är det så eller tror du att många kommer stanna i sina nya företag för att de trivs bra där?

 

Sånt påverkar ju oss andra som står på listan...

 

Hoppas du slipper de kvalen i alla fall!

 

Ha det bra och hör av dig om du är i krokarna igen!

 

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjena Magnus!!!

 

quote:

Opprinnelig postet av Carl Magnus Lannblad:

Hur är stämningen igentligen bland de piloter som måste gå från SAS?

Tja, den är väl i stort sett god... Men det är ju helt klart att vi har störst chans på jobb som kräver den typerating vi har... Inte så många som vill kosta på en typerating på folk de tror smiter tillbaks vid första anledning, och det förstår jag ju!

 

quote:

Opprinnelig postet av Carl Magnus Lannblad:

Är det så eller tror du att många kommer stanna i sina nya företag för att de trivs bra där?

Kan vara! Stora fördelen med SAS som jag såg det var att man satt trygg i sitt jobb... Blev jag lurad eller! "[blink]"

SAS har inte de bästa förhållandena, men baserna passar ju bra för oss skandinaver.

 

ca 50 SAS piloter har dragit till Emirates... Det är väl inte så säkert att de kommer tillbaks! "[blink]"

När det gäller löner och förmåner så spelar SAS och Emirates i två helt skilda ligor! "[stort

Ska vara att de tröttnar på sina 300kvm lägenheter med pool och gym och kanske längtar hem till moderlandet någon gång?

 

Får se hur det går... För SAS så handlar det om att få ner priset. För att göra det så måste det till nya avtal som inte förhindrar oss att arbeta "[blink]"

 

Tror vi är på god väg.

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Jörgen,

man kan bara hoppas att allt fortsätter i rätt riktning. Men jag blev verkligen också överraskad att SAS visade sån vinst så snabbt och nu gäller det bara att trenden håller i sig! Kan nog gå om inte folk krånglar om varje detalj så otroligt..

 

I Sverige ser man faktiskt fler och fler tendenser av stabilisering i den generella marknaden tycker jag, alla större företag visar fina halvårsrapporter...

 

bara att hoppas!

 

Ha det bra!

 

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...