Gå til innhold

Boeing 787


Jim Vold

Anbefalte innlegg

De må ha rettet artikkelen for jeg finner ihvertfall ikke åpenbare feil i den nå, men er det egentlig så viktig da..?

 

I så fall kan jeg tenke meg at norsklærere, andre med et proffesjonelt forhold til det norske språket, medlemmer av havarikommisjoner, flygere med mange flere risikerer å kunne få krampe i øyenbryna, sprengte tårekanaler og høye hårfester hvis noen av dem mot formodning skulle snuble innom forumene her på Flightsim.no. "[stort"[stort (uten henvisningen spesielt til denne tråden!) Sånn bare for å snu litt på flisa....... "[blink]"

 

For ordens skyld: personlig er jeg i utgangspunktet litt mer opptatt av å forstå innholdet i det jeg leser, og jeg synliggjør herved at jeg ikke er ute etter "å ta noen" her på forumet! Vi har alle "våre greier".....

 

Ha en fin helg, samtlige!

 

[ 02-08-2002, 15:34: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenlikne språket på et simulatorforum med nettutgaven til skandinavias største avis. Her på flightsim.no finnes det mennesker fra tidlig ugdomsalder helt til sikkert 50-60 år. Men journalistene er voksne mennesker som faktisk har det som yrke å skrive, og selv DE klarer ikke skrive rett norsk! Ikke at dette var noen skrivefeil, men ren mangel på informasjon og kunnskaper (ikke at jeg forventer at journalister skal fordype seg i alt).

 

Greit nok at innholdet er viktigst, men hva om alle tenker sånn? ÈN rett måte å skrive på MÅ det være, og den forlanger jeg at journalister skal kunne klare å takle.

 

Men det er jo mitt synspunkt da "[smil]"

 

go helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen:

quote:

Tja, jeg forventer ihvertfall at journalister skal fordype seg i alt de skriver om. Men det er jo nettopp det som er problemet at de ikke gidder.


Og det forventer du at de skal kunne gjøre i gjennomsnitt på 7,5 time pr. døgn? Når du om noen år er ferdig med å skrive skolestil og kan jobbe med noe mer avansert enn å gå med aviser vil kanskje til og med du innse at verden er mer komplisert enn som så.

 

Det er ikke fagbøker disse journalistene skriver, men nyheter som pøses ut daglig!

 

[ 03-08-2002, 01:32: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå gjerne lese om ting som er korrekte, men det er kanskje dere VG-lesere ikke så nøye med?

 

De skal selvfølgelig ikke være verdensmestere på hvert område, det er ikke mulig. Men det de skriver skal da ikke være fullt av feil? De må da kunne stå for det de skriver?

 

[ 03-08-2002, 13:58: Endret av: Jakob Jakobsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jim Vold:

Hmm tror VG ble litt redde og rettet tallene uten å undersøke denne flytypen nærmere..

 

i følge
står det at det kan ta maksimalt 162 passasjer

 

Sjekket også 737-900 og den tar 177 passasjer.. Hmmm.. Ja.. jeg er ikke så pirkete, men bare mobber VG for det!!! ;-)

738 er faktisk serifisert til å ta 189 passasjerer. Og de fleste charter og lavpris operatører som bruker flytypen har setekonfigurasjon på 189 seter.

 

Se også : http://www.boeing.com/commercial/737-800/product.html

 

[ 03-08-2002, 18:58: Endret av: Martin Ofstad ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen:

Tja, jeg forventer ihvertfall at journalister skal fordype seg i alt de skriver om. Men det er jo nettopp det som er problemet at de ikke gidder.[/QB]

Hadde du giddet å bruke huet før de skrev, så hadde du kanskje innsett at påstanden din ikke bare er langt ute på jordet, men til og med på feil jorde.

Et velment råd: Tenk før du skriver. Det hjelper av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen:

Jeg vil nå gjerne lese om ting som er korrekte, men det er kanskje dere VG-lesere ikke så nøye med?

 

De skal selvfølgelig ikke være verdensmestere på hvert område, det er ikke mulig. Men det de skriver skal da ikke være fullt av feil? De må da kunne stå for det de skriver?

Jeg leser ikke VG daglig, men de gangene jeg blar meg gjennom, har ikke gitt meg bakoversveis på grunn av ekstremt mange feil som du hevder. Saksfeil forekommer, men sjelden noen som har betydning for forståelsen av saken. Det er først og fremst fakta-fantastene som reagerer (f.eks. flyfolket!). Eller forskere, som ikke liker at journalistene oversetter faguttrykkene og populariserer stoffet slik at det ikke blir "vitenskapelig eksakt" nok...

Står ikke journalistene for det de skriver? Det står da vitterlig byline (journalistens navn) på de aller fleste artiklene i avisene. Noen aviser bruker til og med bilde av bladfykene...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...