Gå til innhold

NAX på feltseng, SAS på hotell...


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad

Er så mye surrehuer her inne som ikke har noe annet forhold til Norwegian en Painten som de bruker i simmen. Med andre ord de har ikke peil på hva som gjelder når du bruker fly som et instrument for og komme seg fra A til B til avtalt tid. Men høyt roper de , tjohei hvor det går. Ikke alle som har dette som hobby, noen er faktisk avhengig og ha en partner som transporterer deg. Og det er så langt jeg har klart og finne, SAS. Det er ærlig sagt, lik det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Per Kristian:

 

Fauske er vel like langt for SAS pax som DY pax sist jeg sjekket kartet :whistle:

Saltstraumen Hotell ble også brukt og dit er det 40min kjøring, mens til Fauske er det 1 time, altså bare 20min lenger.

 

Poenget var at det faktisk fantes ledige hotellrom som DY kunne booket til sine pax. Og er ganske sikker på at mange heller ville valgt hotell i Fauske, selv om det ble bare 4-5 timer i sengen, enn å sove kanskje en time på feltseng i terminalbygget.

 

En annen ting er det du nevner; at DY pax måtte møte opp kl 0600 for ombooking av billett. Hva slags kundeservice er det da?

 

Likefremt som det er forskjell i billettpriser, er det også et klart skille i servicenivå mellom SAS/WF og DY, eller "tradisjonelle" vs LoCo om du vil.

Men alle kan velge selv, ut i fra hva de setter høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens..

 

Dere snakker hele veien om at man får det man betaler for. Når SAS da yter såpass god service som dere beskriver, til samme prisene som Norwegian. SAS har jo dumpet prisene til langt under det de egentlig klarer å fly lønnsomt for i det siste. Ser dere en sammenheng med de røde tallene mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere en sammenheng med de røde tallene mon tro?

Så lav pris rettferdigjør "dårlig" service hos DY for å sikre overskuddet? Det er jo godt at man har et valg, enn så lenge.

 

Selvfølgelig er dét en av mange faktorer som gjør at SAS går i minus, for service koster penger.

Jeg prøvde å dokumentere hva som faktisk skjedde i Bodø, siden enkelte er så opptatt av å forsvare DY, basert på synsing. Litt enklere hvis folk forholder seg til fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om jeg foretrekker Sas så synes jeg det er litt dårlig gjort av dem at de dumper prisene, fordi det virker som de gjør det hver gang de får pengene av staten. Og på samme tid så har de langt i fra råd til det, og dermed så blir det litt og lyve når de sier at denne gangen skal de kutte og kutte og tjene penger :crazy: . Men uansett så liker jeg Sas, men det blir litt teit og sette så lave priser at de går med stort tap på hvert billett salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: 14 hotellrom.

2: En 733 (738) tar 148 (189) pax.

 

Om noen ikke forstår men trenger en utdypning, får de spørre

Og poenget ditt var?

14 rom er uansett bedre enn ingenting. Det må være lov å undre seg over at DY går ut i media og påstår det ikke finnes hotellrom, når dette ikke stemmer. Fantes sikkert barnefamilier/eldre som kunne tenkt seg et av de 14 rommene.

Hva er det med DY som gjør at folk blir besatt med å ta de i forsvar? :crazy:

Hadde det vært uberettiget/urimelig kritikk kunne jeg ha forstått det, men det synes jeg ikke dette er.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg forklare:

 

For det første. Å organisere overnatting på to forskjellige plasser skaper dobbelt så mye arbeid for de som organiserer selv om det bare er 10 personer som skal innlosjeres en annen plass. Husk også på at det var midt på natten nok ikke var overbemmanet hos Røros (er det dem som handler NAS i Bodø?). Jeg har selv jobbet som handlingagent, og det er ikke veldig kjekt å få ett, to eller tre ekstra fly i fanget når det er nok å gjøre fra før av.

 

Ja, det var sikkert noen som kunne tenkt seg de sengene og som hadde fortjent dem mer enn andre. Men det hadde garantert vært minst 50 stykker som ville vært uenig i fordelingen av de få sengene, og minst en av dem igjen ville gått til avisen pga det og vi hadde fått enda en ting å diskutere her inne. Slik er flypassasjerer, de blir forbannet uansett, og jeg snakker av erfaring. I tillegg hadde det gått minst en time ekstra på å prioritere og informere pax'en det gjaldt. Derfor var strengt tatt det eneste fornuftige av de ansvarlige i Bodø å få all pax'en samlet på en plass. Hvor det var plass til alle og hva som var best egnet; på hotell eller i en hangar, det aner ikke jeg. Det gjør garantert ikke de andre av dere som ikke var der der og da heller.

 

Tar du poenget mitt nå?

 

Jeg bryr meg fint lite om hvilket flyselskap som blir kritisert og/eller overforsvart, jeg synes bare folk kunne tenkt litt lenger enn sin egen nesetipp i blant. Det er ok at ikke alle ha erfaring i bedriftsledelse, tjenesteyting og organisasjonsplanlegging, men da bør folk tenke på det før de argumenterer. Alt er ikke svart hvitt her i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein, det stemmer som du sier. Det er Røros Flyservice som handler Norwegian og flere selskaper her i Bodø. Norwegian måtte kansellere ettersom flyplassen ble stengt, og dermed måtte RFS gjøre de tiltak de kunne og denne gangen ble dessverre ikke det beste for kundene. Dessuten vil jeg tro at det ville blitt mer krangling om 14 hotellrom skulle blitt fordelt på over 140 passasjerer (usikker på om det var en 733 eller 738), det finnes vel ingen rettferdig fordeling på dette.

 

Og en ting til: For at RFS skal innlosjere folk på hotell må de først få grønt lys fra NAS. Dermed tar denne prosessen lengre tid for Norwegian-passasjerer enn SAS ettersom det er samme selskap som flyr og har ground handling.

 

I tillegg var denne stengingen på grunn av været, og dette gir NAS begrenset ansvar. De kan jo ikke ta av og fly dersom flyplassen stenges, og dermed er det ikke dems skyld sånn sett. Dermed burde de reisende være glade for at de fikk noe i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaringen Torstein, men poenget ditt er fortsatt syltynt.

 

Helt riktig; "alt er ikke svart hvitt her i verden", men enkelte ting er det.

Som å si i media at det ikke fantes ledige hotellrom, mens fakta var noe annet. Enkelt og greit. Her kunne jeg egentlig avsluttet mitt innlegg.

 

Hvis synsingen din ang - ikke nok folk, dobbelt så mye arbeid, 1 time ekstra på å prioritere og informere pax - er riktig, så kanskje de burde sagt det da; at de rett og slett ikke har kapasitet å ta vare på kundene sine.

Men alle forstår jo, til og med jeg med min korte nese, at de ikke vil/kan si slikt i media.

 

Forøvrig er det helt riktig at jeg ikke har PhD i verken bedriftsledelse, tjenesteyting eller organisasjonsplanlegging som deg tydeligvis. Men jeg trenger heller ikke det for å "ta" DY i en liten hvit løgn.

 

Jeg var ute å reiste denne kvelden selv, skulle til Bodø men endte opp i Tromsø. Kom til Bodø tidlig dagen etter og hørte en del snakk blandt folk på flyplassen. At flypassasjerer blir forbannet er ingen nyhet og å fordele 14 rom på 140pax hadde selvsagt ikke blitt enkelt. Det er mulig policyen til DY er å enten ha hotell til alle eller ingen, det har jeg ikke påstått og ha kunnskap om.

Da kunne de jo forklart dette til media/paxen sin da, og da hadde saken vært en ganske annen.

 

Siden du, med din handling erfaring, er ekspert på feltet og tillater deg en slik nedlatende holdning; hva vet du om min kompetanse/erfaring? eller inkompetanse i følge deg? Trenger du en oversikt over min erfaring før du vil tro på kildene jeg oppga?

 

Etter å ha lest igjennom mine tidligere innlegg, har jeg, i motsetning til de fleste andre, også deg, dokumentert mine påstander. Unntaket var at de fikk pizza som mat, dette ble jeg fortalt av SGS ansatte på flyplassen dagen etter.

 

Er så klart enig i at på slike internettforum er det, slik Geir påpeker, vanskelig å vite hvem som spekulerer og hvem som faktisk har noe å fare med. Du påberoper deg mye erfaring, men så lenge du ikke jobbet i Bodø den kvelden, blir troverdigheten din fortsatt ganske lav selv om du har vært handlingagent en gang i tiden.

 

Hvor "inkompetent" jeg er endrer ikke fakta i denne saken. Fantes det ledige hotellrom eller ikke? Svaret var jo, det var 14 rom ledig. Det vil ikke forandre seg uansett hvor mye folk kverrulerer og koker sammen all verdens forklaringer.

 

Årsaken til at DY ikke ordnet hotell til sine pax har jeg ikke påstått å ha noe kjennskap til og har heller ikke sagt noe fra eller til om hvorfor. Det er "dere" som kommer opp med alle slags begrunnelser.

 

Sakens kjerne i mine innlegg var DYs egen forklaring til media/sine kunder, og da lurer jeg på hvorfor de sier det var fullt, hvis realiteten var - ifølge deg - at de ikke hadde kapasitet til å ordne hotell, eller hvis deres policy er - ingen eller alle. Så selve årsaken blir spekulasjoner av oss alle, også deg Torstein.

Mitt poeng: Hvorfor si at det er fullt når det åpenbart ikke stemmer? Jeg kom ikke med svaret fordi jeg ikke vet det, men det er ingen av oss her inne, av de som har skrevet innlegg, som gjør. Jeg bare påpekte kun usannheter i DYs begrunnelse, mens "dere" kommer med alle mulige teorier.

 

Åge:

For at RFS skal innlosjere folk på hotell må de først få grønt lys fra NAS. Dermed tar denne prosessen lengre tid for Norwegian-passasjerer enn SAS ettersom det er samme selskap som flyr og har ground handling.

Dette har jeg vanskeligheter med å tro, før jeg evt ser det dokumentert. RFS har tross alt handling av DY på mange flyplasser i Norge, og kanselleringer/driftsforstyrrelser er ikke så uvanlig, spesielt ikke på vinteren. Begge handlingselskaper får beskjed/"grønt lys" fra sine flyselskapers "operations" avd og når de har bestemt hva som skal gjøres setter RFS/SGS i gang med sin jobb, som er fastlagt i rutiner/avtaleverk mellom dem.

Men til tross for min tilsynelatende "mangel på erfaring" er jeg alltid på utkikk etter ny informasjon, så om du har kilder å henvise til er jeg rask til å innrømme at jeg tar feil.

Men at de ikke har systemer på plass for dette høres utrolig ut.

 

 

 

 

Jeg tror jeg slutter å engasjere meg stort mer i denne saken. Fakta var at det fantes ledige rom, selv om DY sa det var fullt overalt. Så svart/hvit kan faktisk verden være noen ganger...

Inntill det kommer noen med innspill som var innvolvert i saken blir årsaken bare gjetting fra alle oss og vi kan

diskutere til det uendelige. Påstand mot påstand blir fort uinteressant.

 

Ha en fortsatt fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja...dagens gode SAS service nyhet

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3573550.ece

 

Er det ikke snart på tide å slutte å krangle om hvem som er best på

ditt å datt? Blir som å krangle om hva som er best av Coca Cola og Pepsi.

 

Det beste som passasjer er å IKKE være 100% lojal overfor noe selskap!!

Dette er eneste måten å sikre at konkurransen fungerer til enhver tid.

Da vil vi alle få best service og best priser.

 

PS: skal ut å fly med SAS neste helg og Norwegian om 1 mnd.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

ja ja, det er vell ikke direkte usant at disse flakser rundt på statens regning? Men de skal ikke ha slik behandling selv om enkelte sikkert er drit lei denne sy puter under armene på folk holdiningen, men det er en annen diskusjon. Og folk må vell få diskutere det de vil morten? uten at du skal være formanene rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk må vell få diskutere det de vil morten? uten at du skal være formanene rundt dette.

 

uhh...

 

Det var en oppfordring, ingen formaning!

DU derimot formaner meg til å la være å oppfordre

og kaller meg formanende.... .

 

Skal du leke forumpoliti så får du ihvertfall passe på

deg selv først.. ;)

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten:

 

For å gjøre det helt klart, det var ikke kritikk til deg!! Du er jo strengt tatt den eneste som har kommet med noe håndfast i denne saken! Beklager at jeg ikke fikk det skikkelig frem i forrige innlegg.

 

Og jeg synser som alle andre, det skal være sikkert og visst! Men jeg synser ut i fra den informasjonen jeg har fått og tatt det i betraktning i forhold til mine opplevelser i tilsvarende situasjoner. Litt av poenget mitt er også å få frem at det ikke er slik at noen norske flyselskaper "driter" i passasjerene sine. Alle prøver så godt de kan å tilfredstille passasjerene etter best evne og rådende forhold. La det ikke være tvil om det. Men det er ofte ikke godt nok etter pax'ens oppfatning. En liten digresjon: En gang fikk vaktsjefen min (på Flesland) telefon fra en pax i avgangshallen som mente at jeg informerte FOR MYE ifm en forsinket flight :crazy: :grin: Vi flirte godt begge to... I forhold til det med bemanning så er det ingen handlingselskaper som er godt nok bemannet på nattestid hvis, dersom, om slike tilfeller oppstår, det hadde blitt dyrt. Det improviseres så godt man kan. Men de selskapene som tar hånd om flest fly i løpet av kvelden har så klart flere folk tilgjengelig når uhellet er ute, som her.

 

Når det gjelder kommunikasjon mellom handlingagent og NAS: DY-ops tar alle slike store avgjørelser som dette, handlingagent kommer med tips og innspill. Kommunikasjon skjer fortløpende via telefon, men DY-ops tar endelig avgjørelse!

 

Angående ditt utsagn om at NAS "lyver" til media så klarer jeg ikke å la meg irritere veldig over dette. I praksis var det ikke sengeplass på hotell å oppdrive for deres passasjerer. Og jeg står fast på det jeg sa angående dette over. Syltynt vil jeg ikke påstå at det er. Men det kan vi gjerne være uenige om :)

 

Og som du sier: hvorfor det ble som det ble kan kun de som var involvert svare på. Men jeg er overbevist om at det er legitime årsaker til de avgjørelser som ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At flypassasjerer blir forbannet er ingen nyhet og å fordele 14 rom på 140pax hadde selvsagt ikke blitt enkelt.

 

Det er tydelig at du har lite erfaring fra servicebransjen, for at du i det hele tatt hadde vurdert å fordele 14 hotellrom på 140 passasjerer sier jo sitt.

 

Saklig innlegg, det skal du ha! Men mtp på fordelingen av så få rom, til så vanvittig mange pax... Nei nei nei

 

Det hadde blitt et rabalder uten like om hvem som skulle fått de rommene, da er det bedre å bare la være. Hadde det derimot vært rom til 3/4 av pax - hadde det vært noe helt annet. For da hadde det gått ann å kompensert de som var villige til å si hotellromet fra seg.

 

Det går ikke når det er såpass mange som hadde stått med skjegget i postkassen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...