Gå til innhold

Om å få god lyd på radioen.


Eivin Stensø

Anbefalte innlegg

Jeg synes at det til tider er mye unødvendig dårlig lyd og lavt volum på dere som prater på radioen. Mest blant piloter men også blant kontrollere. Dette kan unngås rimelig effektivt.

 

Her er noen tips som skulle hjelpe samtlige som sliter:

 

1. Sats noen kroner på en god mic. Vil anbefale KOSS sin SB/49 til 350kr. Den har meget god lyd og jeg får bestandig tilbakemeldinger på at jeg blir hørt klart og tydelig.

 

2. Gå i windows. Ikke start opp FS og SB4 enda. Skru opp mic-volumet(gain) inn på lydkortet slik at det skurrer når du snakker så høyt som du gjør på radioen. Så skrur du forsiktig ned til skurringen forsvinner, men ikke lenger ned.

 

3. Start opp SB4 og kjør mic kalibrering på nytt. Snakk så høyt som du gjør på radioen under kalibrering.

 

4. Inne på VATSIM; snakk tydelig og artikulert. Ikke snakk så fort at du spiser opp ordene dine. ;)

 

5. Ikke kjør FS-lyden høyt ut på høyttalere for da vil mic'en plukke opp mer motorlyd enn deres egen stemme. Dette er veldig vikig.

 

6. Sjekk at nettet ditt har tilstrekkelig kapasitet og sørg for at alt annet som bruker båndbredde er lukket.

 

Vips! Så høres alle like høyt og tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme headset,Koss SB45.Knall det.

 

Ett tips til.skru ned engine volum lyd,og enviroment en tanke.Hører mange piloter si til ATC,som har en klar og fin lyd.......SAY AGAIN....

 

Jeg har engine sounds på 37%.Kommer selvsagt en og annen say again her og,men da er det den derre hora av av ei flyvertinne som skal servere oss piloter. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man være avansert så kan man jo bruke to lydkort. Ett til FS-lyden og ett til Squawkbox. Da kan man stille volumet individuelt på disse og få en god "mix".

 

Eller hvis man bruker to forkjellige pc'er, kan man kjøpe en liten scene-mikser på en musikkforetning og stille nivåene på den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Tore Elvheim, du må få munn din nærmere micen

 

En vanlig ting å gjøre er å snakke høyere for å bli hørt. Eller flytte mic'en nærmere munnen. Det kan i mange tilfeller gjøre problemet verre da overstyring gjerne oppstår og lyden blir forvrengt.

 

Kjøpe en god mic og ikke kjør motorlyden ut på høytalerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt problemer med et headset/program som overstyrer lydinnstillinger i det siste, men synest du heller kan ta det opp der å da, sånn at det kan vurdes om grepa som blir gjort faktisk hjelper...

 

Får veldig sjelden at piloter/atc synest jeg er unreadable/low ol.

 

Så har du en atc/pilot med dårlig lyd så ta det opp der og da ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg skjerpe egentlig?

 

J. T. Elvheim, forstår hensikten med å ta det opp der og da, både mentor og jeg registrerte svak/lav(ikke dårlig) lyd sist jeg satt ENOS. Gikk i glemmeboka å bemerke det der og da, men volumet ble betraktelig skrudd opp for å få med meg hva du sa.

 

Jeg nevnte det her da denne tråden dukket opp samme kveld og for å være grei. Men om jeg heller skal skjerpe meg så kan jeg jo sikkert la være å informere ved neste tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jo vel og bra det A.M. Grønmyr, men formuleringa di var ikke den mest konstruktive...

 

Og skulle jeg hatt micen nermere munnen så måtte jeg smake på hetta til micen og den smaken liker jeg ikke.

Dette var et tilfelle der volumen ble justert ned i software, selv om det normalt ville fungert med greit volum på samme instillingene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...