Øyvind Schou Johnslien Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Ok Gunnar. Etter en jakt tur til Sør Afrika skal jeg prøve og huske dialekten.. He he. Masse Plopp Piiinng Tjlakk og greier. Da veit jeg det er deg. :grin: Men uansett. Synes Vatsim virker utrolig spennende, og er veldig glad for all hjelp jeg kan få. Blir en ny dimmensjon på sim når man får mulighet til å benytte seg av proffe ATC`er og og ikke minst lytte til hvordan dere som er vant til dette. Gleder meg til jeg kanskje også kommer meg opp på samme nivå. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Skrevet 4. februar 2010 Jeg mener å oppleve dette med at begge skjermer blir svarte eller begynner å flimre når jeg har fsx i fullscreen og forsøker å legge fsinn på secondary. Jeg har ikke dette problemet når jeg kjører fsx i windowed mode. Om det er en løsning på det når man kjører i fullscreen vet jeg ikke, så det må i tilfelle andre svare på. Siter
Even Rognlien Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Øyvind: Prøvd å kjøre squawkbox fra startmenyen i Windows (start>programmer>osv..)? Da kjører den som et vanlig program ved siden av FS, og ikke 'inni' Siter
Andreas Stangenes Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Skrevet 4. februar 2010 Kanskje jeg selv kan spørre da: Når jeg kjører fsx i fullscreen på skjerm 1, så blir skjerm 2 svart og jeg kan ikke bevege musa bort til skjerm 2. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 5. februar 2010 Skrevet 5. februar 2010 Heisann Even. Takker for tips, men vil dette fungere iogmed at jeg ikke kjører window mode? Det kan man vel ikke gjøre hvis man gjerne vil bruke skjerm nr 2 til div paneler og i tillegg squak box?? Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Heisann. Jeg har nå gjennormført noen Vatsim turer i Norge, og har i den sammendheng noe jeg lurer på. I går tok jeg en tur fra ENVA til ENGM og fikk da en Mes4L STAR mot 01R. Alt gikk fint helt til jeg begynte og nærme meg turning point mot final med stormskritt. Da begynte jeg og lure.. Skal jeg bare fly videre på star app mot rwy eller er det noe jeg har gått glipp av her. Panikken bredde seg og til slutt måtte jeg bare spørre. Slik skjønte jeg det som ble forklart. Når man som på bildet av Mes4L nærmer seg Sorpi og ikke har hørt noe fra ATC andgående final, skal man gå inn i en holding pattern ved dette punktet som tegnet opp. Er dette riktig? Hva er normale prosedyrer? Jeg har lest og lett men finner ingenting skrevet om div prosedyrer når det gjelder dette. Hvis noen har flere prosedyrer som gjør at en Newbie som meg slipper å gå i fella, hadde jeg satt stor pris på å sett dem.. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Skrevet 6. februar 2010 God morgen Øyvind! Jeg kan godt kjenne igjen den panikken du snakker om når du plutselig blir usikker på hva du faktisk er klarert til. Ingen av STAR'ene på ENGM går helt inn til ILS'n, og i ditt tilfelle (MES4L for RWY 01R) var du klarert til siste punkt på STAR'n når du først fikk approach klareringen. Siste punkt er BGU (Bergerud). Du vil deretter få vectors mot ILSn etter det punktet. Når du nærmer deg det punktet med stormskritt og ikke har fått vectors ennå ville jeg kalt ATC opp og sagt "Gardermoen Approach, xxx, request vectors after Bergerud". Det er mange som sletter discontinuityen i STAR'n i FMC'n, men det er faktisk feil. Aldri slett discontinuity'n i en STAR med mindre du flyr offline eller for sikkert vet at det ikke er online ATC. Til og med da vil det gjerne være bedre å fly på heading select enn LNAV mot ILS'n. Håper dette var oppklarende, og fortsatt lykke til med Vatsim! Det er langt bedre å bare kaste seg ut i det og lære underveis enn å prøve å være ferdig utlært før en tør. Ha en strålende dag! Siter
Magnus F. Meese Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Du skal forvente å få vectors videre etter siste punkt i star. Husk at du aldri er klarert lengre enn det du er klarert, om det gir mening. Er du klarert MES 4L så er du klarert til siste punkt i den STARen, du er ikke klarert inn til ILS. Du skal derfor entre holding over siste punkt i STAR (Her BGU). Dog, om du føler at du blir glemt (du er straks over siste fix og har ikke fått instrukser) så kall gjerne opp ATC og be om videre instruksjoner. Vi foretrekker å få en litten reminder fra pilotene framfor unødvendig hold i trafikken Når ATC ikke er online står du selvsagt fritt til å navigere inn fra STAR slik du vil Edit: Ser at jeg ble for sen der. Forresten Andreas, for å løse problemet ditt med 2 skjermer må du kjøre FS i window mode Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Hei hei. Andreas og Magnus. Ahh. Takker så mye. Der kom forklaringa jeg manglet veit du. Glimrende.. Regner med det kommer flere spørsmål fra meg etter hvert som jeg får noen turer under hatten. Helt topp med slike svar.. Følte meg totalt trygg på både fly og navigering før jeg entret Vatsim første gang, da gikk det rett i kjellern ei stund gitt. Skjønner det nå at man må opp noen level i nivå for å fly Vatsim sammenlignet med annen MP session. Men det er jo tross alt det som gjør det mer intressant. Mere realistisk, mer profft og totalt anderledes. Men jeg gir meg ikke. Kjempemoro. Siter
SB Skrevet 6. februar 2010 Skrevet 6. februar 2010 Hei. For noen dager siden skulle jeg til å starte en tur med en F-16. Men så ble jeg litt usikker på om man kan gjøre det på VATSIM / eller om man må følge spesielle prosedyrer, når man flyr militere fly...? Siter
Andreas Stangenes Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Skrevet 6. februar 2010 Du kan fly papirfly om du vil, det gjør du akkurat som du vil med Men husk - de samme reglene gjelder for f16 som for den ordinære jetliner. 250 knop under fl100. Men du kan jo alltids request free speed. Siter
PEtter blindheim Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 250knop under FL100 kommer an på hvilket airspace du er i. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 7. februar 2010 Skrevet 7. februar 2010 Men det gjelder overalt innen ENOR, fordi der luftromreglene sier at over 250 FL100B er tilatt sier kartene at du skal holde 250 eller mindre Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 På Gardermoen gjelder maksimum 250 knop innenfor TMAen, dvs godt over FL100. Noen utdrag fra AIP Norge: Cross MOSAS FL 190 or belowand max speed 250KIAS or as instructed by ATC. Advice ATC if/when reducing below instructed speed. Cross VAKIR FL 140 or belowand max speed 250KIAS or as instructed by ATC. Advice ATC if/when reducing below instructed speed. Eivind Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 Eivind; Restriksjonene du viser til er ikke relatert hovedsaklig til TMA, men til STAR... Er du på en SID ut fra Gardemoen kan du fremdeles akselerere til en hastighet over 250KIAS når du passerer FL100 selv om du fremdeles befinner deg innenfor TMA. Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 Det er helt riktig Gunnar. Jeg tenkte på innflygning, og glemte utflygningen. Jeg ser svært få som følger dette på STAR... Eivind Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Hei igjen. Begynner nå og få noen få timer vatsim flight under lua, men det er fortsatt ting jeg lurer på. Det her burde jeg selvføgelig kunne og veit jeg har lest det en plass men klarer ikke å finne det igjen.. Har vært gjennom hele Pilot Resorces på Vatsim bla. Hva betyr det dår man får beskjeden "Information C" eller en annen bokstav igjen?? Og hvor finner jeg info så jeg kan lese meg opp på dette? Flau og ydmyk mann som spør her nå, mens jeg er på tur fra LIRF til ENGM :blush: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 "Information C (Charlie)" er relatert til ATIS. Mange ATC-er legger ATIS inn i det som kalles "Controller information". Andre legger ut separate ATIS frekvenser. Denne informasjonen inkluderer blandt annet hvilke rullebaner som er i bruk, vær og vind, samt annen viktig informasjon. EDIT: - I SquawkBox skal du kunne høyreklikke på aktuell ATC i ATC-listen og velge "retrieve controller information" (usikker på om det er nøyaktig slik det ordlegges, men se om du finner det som minner mest). - I FSInn går du til "Inn ATC" vinduet, velger aktuell ATC og trykker på knappen nede i venstre hjørne (fremdeles i "Inn ATC vinduet. Knappen til høyre returnerer deg til ATC-listen). Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Aha. Det svaret kom fort gitt. Takker og bukker. Er selvføgelig inne på ATIS og sjekker både før depp og underveis men viste ikke at det var slik.. Glimrende.. Siter
A L Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 ja, Information Charlie er på en måte navnet på "værpakken" (vind, sikt, skyer, QNH osv..) Så istedet for å si: " Gardermoen Tower SASxxx with you gate 14, vinds 030 at 4 knots, visibility more than 10 kilometers QNH1014 osv..." Så kan man bare si " Gardermoen Tower SASxxx with you gate 14 information Charlie. Da vet kontrolleren at du har hørt/lest ATISen. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Puhh. Den var god å få på plass. Du verden som jeg har lett etter hva som skjuler seg bak den... :grin: Har dere flere "hemligheter" på lur så del dem gjerne.. Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Som sagt så er begrepet "Information C(harlie)" eller annen bokstav knyttet opp mot flyplassdata om værforhold på gjeldende tidspunkt. Denne Informasjonen "ATIS" er basert på værforholdene der og da og inneholder seneste informasjon om trykk, aktive rullebaner vind og værforhold ellers. Været kan jo endres mange ganger i løpet av dagen og for å skille de ulike ATIS-oppdateringene fra hverandre tildeles hver ATIS en ny bokstav, derav "Information C" eller annen bokstav. Om du får "Information C" når du ankommer en flyplass og værsituasjonen endrer seg og ATIS oppdateres så vil det f.eks være "Information D(elta)" som gjelder ved avgang. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Skjønner Jan Arild.. Jeg føler meg som en svamp når jeg er inne eller leser om Vatsim.. Synes det er utrolig spennende. Synes jeg begynner å få ting på plass i forhold til hvordan ting fungerer, men plutselig ramler jeg borti noen prosedyrer og greier jeg aldri har hørt om før.. Kunne egentlig vært ok å hatt ei lita liste på Hva - Hvorfor - Hvordan på di mest normale tingene en newbie kan stusse på.. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Har ett sp i dag også.. Er på en flight til ENGM nå og fant ut at jeg hadde gjort en feil i flightplan som er lagt inn på Vatsim.. Er det noe mulighet til å få gjort om denne under flight? Skjønner ikke hvordan jeg har fått det til men har prestert og skrevet SORPI istedet for TOR som siste waypoint før Gardemoen. Helt utrolig.. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Med mindre en ATC langs flyvningen har gjort endringer underveis, så er det ikke værre enn å åpne "FlightPlan" vinduet i SquawkBox/FSInn, gjøre de nødvendige endringene, og trykk send... Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Aha.. Glimrende.. Takker Gunnar. Edit.. Jahha.. Problemet nå er at flightplan ikke finnes der.. Var ikke ATC på LLBG ved oppstart så den er filet rett på Vatsim.net.. Begredelige greier.. Bakdelen med å fly på morrakvisten.. Greit å få åpnet øya først.. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Tja, dersom du ankommer fra LLBG ser jeg for meg at det er bedre å ankomme Gardemoen via SORPI... :grin: EDIT: Må ikke forveksles med SOTIR... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.