Gå til innhold

Flystriper for småfly


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har lært meg å bruke Airport for Windows, og som småfly-

entusiast lager jeg alle flystriper jeg kjenner til i Norge.

Pluss av nostalgihensyn: noen som er nedlagt, men som jeg selv har fløyet fra. Som underlag bruker jeg kart fra "Norgesglasset" hvor det er hensiktsmessig. Imidlertid er det noen steder som jeg mangler underlag for, og håper at noen lokalkjente her på forumet kan hjelpe.

Ved Kongsvinger tror jeg det skal finnes en stripe.

Jeg trenger referanser som kan finnes igjen på kart, og om mulig rullebaneretning og lengde. Det samme gjelder for Rognan, og hvis det er flere Nord-Trøndere her:

Er det en stripe ved Steinkjer (Henning?).

Annet tema: Jeg prøver å lage landingsplassen for helikoptre ved St.Olav (RiT) i Trondheim. Har laget huset i EOD, men har problemer med å få på plass helikopterdekket på taket. Noen tips?

Sist: På Simaviation fant jeg en SH-3D i SAR-versjon. Tilsvarer Sea king. (17Mb). Har noen lastet ned og prøvd denne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnøra er på gang.

Synes jeg har sett en fil tidligere, og etter det jeg kan huske, så fikk jeg ikke innstallert den. Manglet .dat-fil eller noe sånnt?

Jeg gikk en gang i tiden seilflykurs på Øysand. (Jeg er en

gammel mann!), så den er lagt inn, og Lade brukes også i en foreløpig versjon. Ladehalvøya i FS blir litt liten når hangarene settes på plass, og elevasjonen på 2-3 fot er jo litt feil. Nostalgisk: Tiger Moth og Piper Cub flyr som AI-fly mellom Lade, Øysand og stripa på Ler. "[Cool]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hhuhei, dette blir gøy "[stort

 

Jeg er også gjerne emd å tester litt.

 

Men når du er så godt i gang så må du jo ta med Norges 5. største aeroklubb sin bane, nemlig Vaksinen, Ulven på Os Sørøst for ENBR. Visst du ser på VFR-approch-kart for ENBR ser du området merket av i en rød ring. Banen er ca. 700meter lang (men under utviding), baneretningen er jeg ikke helt sikker på, men jeg hvet det er folk her som kan svare meg på det. DU må få med klubbhuset, byggerommet og hangaren som ligger på andre side av stripen. Er mulig jeg klarer å skaffe deg et par bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TESTER her er jeg "[blink]"

 

MSN: sondre_1@hotmail.com

Mail: Fly@halden.net

Info: Jeg er 14 år og sitter og glaner i skærmen nedsten hele dagen, jeg legger masse tid ned i FS og er i gang med å fly micro om en uke eller to så jeg kan teste alt som er å teste, likker ikke å teste fly men flyplasser er helt greit.

 

----------------------------------------

Du liker å fly småfly samme her jeg flyr Cessna 172 over hele Norge. Jeg flyr enten på IVAO eller VATSIM det spørs hvor det er app. Flyr mest VFR så vid du vil fly VFR med meg så er det bare å si i fra. Bruker Roger WIlco "[blink]"

 

Hilsen

Sondre

 

[ 15-06-2002, 10:02: Endret av: Sondre Aabø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget en enkel utgave av Vaksinen, kun med stripe og parkeringsplasser der jeg tror de må være utifra kart.

Pluss en hangar av standardtypen i Airport for Windows.

Som sagt meget primitivt, men brukbart. Har prøvefløyet manuellt med en C172 fra Flesland.Afcad er også brukt, og

prøvet med Cherokee LN-BBU og C172 LN-MTP fra Flesland som AI-fly.Begge landet perfekt etter først å ha tatt en tur til

treningsområdet ved Marsteinen. Terrenget rundt flyplassen

er vel litt for flatt, men det er det vel ikke noe å gjøre med.Airport for Windows installerer automatisk filene slik at de kan brukes av FS2002.Hvordan jeg eventuellt kan dele disse med andre, vet jeg ikke.Det står ikke i manualen jeg har skrevet ut, men hvis noen interesserte kan forklare dette, så kan jeg sende filene pr. email.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i denne filen uansett. Jeg tror jeg har ariport gjemt på maskinen min et sted selv også, så da skal jeg vel kunne installere den. Og terrenget rundt er ikke helt enkelt nei. På Østsiden har du en stor ås som ligger helt inntil stripen (mange modellfly har gått inn i trærne der). På Vestsiden skal du ikke langt før du kommer til et fjell. I Nordenden av banen er det en skog oppe på en lietn haug så approchen der er ikke så lett. På Sørsiden er det derimot litt mer brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på kart over Setermoen-området, men ikke funnet

noen flystripe inntegnet. Da er det litt vanskelig å lage noe. Hvis du kan laste ned et kart, tegne inn flystripa og evt. bygninger, så får vi se på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re Vaksinen.

Jeg har funnet et brukbart kart over området, med flystripa

inntegnet på (Statkart:Norgesglasset)

Terrenget rundt ser tøft ut.Tviler på at det er slik i FS.

Får "slew'e" meg dit fra Flesland og ta en titt.

Jeg har aldri vært der i virkeligheten, så jeg vet ikke hvordan bygningene ser ut.Foto vil hjelpe.

Det eneste foto jeg har sett derfra er av en havarert

Tomahawk, og advarsel om at stripa kun bør brukes av

erfarne og lokalkjente piloter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan!

 

Anngående flystripe på Kongsvinger så ligger denne i nærheten av et sted som heter Brandval, noen kilometer nord for Kongsvinger.

Hvis du er intresert så kan jeg godt maile deg et par bilder som jeg tok under en landing der for ca 1 måned siden. Hvis det er ønskelig kan jeg også maile deg et bilde av et kart hvor stripa er inntegnet.

Bare gi med beskjed!

 

Mvh

Wiggo Bjørnerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er et fly som står der fast. Det er en piper som tilhører Kongsvinger Flyklubb.

Jeg vil sende deg bildene litt senere i kveld for akkurat nå skal jeg ut å fly en tur. Vi drar i fra en liten gras-stripe som er ved Maarud i Sør-Odal. Vi skal ut å fly brannvakt og skal fly en cessna 172.

Har også en del bilder fra Maarud hvis det er aktuelt!

 

Mvh

Wiggo Bjørnerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Har du laget den på Snåsa da, Grønnøra?


Grønøra flyplass, Snåsa, finnes i filbiblioteket:

Her!

 

Men, den er laget for FS2000, og fungerer dårlig med FS2002 i og med at hele snåsavatnet er inkludert. Jeg har laget en oppdatert versjon for FS2002, men ikke lastet den opp fordi jeg ikke fikk fjernet riksveien som i FS2002 går tvers over plassen. Hvis du er interessert i filen, Jan (feks makro for hangaren) må du bare ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tusen takk, jeg mottar gjerne filen med hangaren.

janhvold@online.no

 

PS Jeg hørte for en stund siden LN-UXE på flyradioen,

antagelig på veg til Grønnøra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...