Gå til innhold

FSX: En liten prosjekt update


Anbefalte innlegg

Rygge er ikke mye å skryte av i min versjon, bortsett fra ganske nøyaktig layout av flyplassen - minus offisiell retusjering av militære deler (får av og til latterkrampe av hvor dårlig DET er utført)... Samtidig er det til å skryte av på det viset at det er nøyaktig, selv om bygningene er av Donald standard. Jobbet hardt med layout, men bygninger kunne jeg ikke gjøre det helt store med. Går ut fra Fredrik eventuelt hever standarden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo fantastisk Andrew, hvis du har litt ledig tid (hehe) så hadde det vært fint om du kikka litt på bygningene på ENZV tenker da på den militære siden av flyplassen, til eksempel er disse ganske realistiske i norap for fs9. Men fantastisk arbeid, så langt, du er med på å gjør fsx mye mere attraktivt for norske simmere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf,

 

Så snart det blir litt bedre vær, skal jeg en tur til Kjevik og ta bilder av militærhangarer. De er viktige, og vil løfte hele sceneryet i kvalitet. Men uten gode bilder, nix hangar...så enkelt er det. Jeg får mange spørsmål om å lage det og det, men når jeg ikke har fotos, er det ingen vits å engang starte. Ja, det er fotos på visse spottersites, men bygninger er alltid uskarpe og bildene kan derfor ikke brukes.

 

Per, du skal få litt arbeidsro nå. Ikke bare du som trenger det; det trenger jeg også :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas,

 

For lenge siden var jeg selv på Kjevik med kamera, men tro det eller ei, det var ikke så mye tankegang bak bildene. Det endte opp med hyggeprat med folk som jobber der i stedet.

 

Så finner du tid, så knips miltærhangarer og mindre hangarer i nærheten av flyklubben. Prøv å ta bilder "rett på" store frontvegger, og en sidevegg/bakvegg om du kan. Og hils brannvakta og flyklubben fra meg :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattexturen har ikke ferdig veibelysning. Vintertexturen har nysnødde veier som ikke er brøytet (ikke svarte). Høst og vår går ganske bra i ett med MS høst og vår. Det er masse igjen å gjøre, men det gjør jeg når jeg får lyst. Vær oppmerksomme på at det kan gjerne gå et helt år før jeg får lyst...treasures of freeware :grin: For min del storkoser jeg meg med det jeg akkurat nå har, og kan ikke et sekund lande eller ta av uten det, for det er hårreisende realistisk etter min subjektive oppfatning...fordi jeg kjøpte data av svært god kvalitet, levert av Mesterkart, et hyggelig bekjentskap med førsteklasses kompetanse og gode priser. Hvilket betyr:

 

Gardermoen 20cm fotoscenery tilpasset AoN 2.91 blir lastet opp så snart jeg finner en server som orker 165MB. Filstørrelsen i seg selv betyr ingen ting annet enn at man må ha plass på harddisken. Sceneryet er kjapt :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg at både fsno og flightsim.com ikke fikser 165MB i en smell. Satt her og vred hjernen til jeg endelig kom på jeg jo har en midlertidig server. Sceneryet befinner seg nå der, slik at fsno og flightsim.com kan laste det ned. Kommer med en oppdatering i denne tråden når nedlasting er klar fra Flightsim.no; sceneryet kommer hit først :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere som lager Gardermoen.

Jeg har en tid jobbet med å lage forskjellige deler av flyplasser i scala 1:200. Det er snakk om terminaler og gater til modellene mine. Lager dette i forskjellige materialer, men i hovedsak balsa, plastikk plater i forskjellige farger som jeg skjærer til og ståltrå, karbonstenger osv.

Sitter å søker etter tegninger av Gardermoen slik at jeg kan skalere dette riktig, men finner ikke noe på nette.

Hvordan gjør dere det. Beregner dere dette bare visuelt, eller er det noen standard mål som dere bruker?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før tilgang til satelittbilder var så god som i dag, eksporterte jeg ofte modellen (uten texturer, bare gråfarge) og sammenlignet målene med en lignende MS modell før videre modellering.

 

I dag bruker jeg Finn Kart. Der kan du bruke det innebyggede måleverktøyet, og få målene dine cirka på desimeteren, da f.eks Gardermoen later til å være 10cm oppløsning. Uansett om fotoene er 10cm eller 20cm data, blir det godt nok.

 

Trenger du noen vitale mål til terminalen, kan jeg sende de på PM. Har målene notert i gmax.

 

PS: Tøft at du modellerer i skala 1:200. Har SAS DC-6B, A321 og B737-700 i den skalaen :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.

 

Jeg har nådd et nivå på Gardermoen som jeg selv er fornøyd "nok" med. Det blir en oppdatering av fotosceneryet og litt justeringer av 3D modeller. Men lengre kommer jeg ikke til å gå med dette.

 

Det skyldes at litt vurderer jeg hele MSFS serien i forhold til hva som kommer (ikke slite for mye med saken om det viser seg alt må gjøres på nytt i forhold til kommende simulatorer), og litt det at det er andre flyplasser jeg vil legge mer vekt på.

 

Så i mellomtiden blir det mindre scenerydesign og mer flyvning. Dog skal jeg vedlikeholde gmax kunnskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...