Gå til innhold

Blir ikke streik i BA


Håkon Fossen

Anbefalte innlegg

Endelig en domstol med mer vett enn fagorganisasjonen. Hadde denne streiken fått utvikle seg i praksis ville det gått utover så mange uskyldige og selskapets ansatte ville ha mista all respekt hos folket.

Det er godt å se det finnes tøffe dommere som setter ned foten for den slags "terorisering" av årets viktigste høytid og familieferie for folk. Dette er faktisk den uka i året flest familier er samla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på BBC (BurkaBroadcastingCompany) i går kveld en samenligning av lønnsutgiftene i BA kontra Virgin. BA ansatte cabincrews lå 11.000 pund høyere enn Virgin. Så kansje de heller burde se hva de kan gjørra for å få ned kostnadene før de ender opp med å ødelegge sin egen arbeidsplass?

denne siste streiketrusselen fra BA ansatte gikk jo på en frykt for å måtte gå ned på pensjonskrava for å følge Iberia sitt opplegg. Vel, der kan de sikkert hente mye, og flere må nok innse det etterhvert, ikke bare flightcrew. Pensjons krava vi i vesten har tilagt oss er blitt ei mare den sokm skal finne penger for dette.

Pensjonister som er gått inn i pensjon de siste 10 årene tar ut 3 ganger så mye som de har betalt inn. Neste generasjon pensjonister som eks Stoltenberg, Støre etc, har gitt seg selv 5 ganger pensjon i forhold til innbetalt gjennom sitt yrkeliv. På toppen av det har altså begge de to generasjoner fått sine huslån og studielån spist opp av innflasjoner gjennom flere tiår. Få mer, få mer få mer,,,,,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva Jan Vold sliter med, men att han ikke har sympati med de titusenvis, ja hundretusenvis uskyldige offer for en streik om den hadde blitt satt ut i livet det ser en jo klart. Brun eller blå spiller ingen rolle for mitt vedkomende men jeg står hvertfall ikke side om side med disse streikelystne i hverken BA eller andre arbeidsorganisasjoner som utnytter julerushet for sin egen vinning. Vi har jo hatt tilsvarende "gisseltagninger" i Norske arbeidstager konflikter også både innen luftfarten og andre yrker. For eksempel når journalistene absolut må streike under store internasjonale mesterskap som OL og VM.

 

All makt til enfoldighetens egotrippere er liksom ikke min greie. Den lar jeg de røde leftissene stå for :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel fått med oss poenget ditt nå Per.

 

Om en ikke kan legge kraft bak streik eller trussel om streik, hva er da poenget med å streike? Det får ikke helt samme effekten å streike om det ikke har konsekvenser for de som de streikende krever noe av.

 

I dette tilfellet var det snakk om å beholde jobben. Da har jeg full forståelse for at ansatte streiker. Og ja. Det er sørgelig at det får konsekvenser for eventuelle passasjerer. Det er likevel skremmende at en mener at streiking nærmest bør være en ulovlig aktivitet fordi noen blir berørt av den. Da tar du bort all makt fra arbeidstakerne. Det igjen åpner for dårligere arbeidsforhold, lavere lønnsutvikling osv.

 

 

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om å miste jobben her...

Det er CC union som ville ha streik.

Da de ikke er fornøyd, eller vil gjøre sitt til at

BA kan få ned utgiftene.

Hvilket er veldig usolidarisk i en krisetid for luftfarten generelt.

Det BA har gjort er å nedbemanne littegrann på CC pr flight.

Fortsatt over minimum. Og avtalte for 1000 CC en voluntary redundancy deal.

Noe CC union var veldig imot.

Mange CC i BA tjener mer enn en FO i høyresete,bare som en liten

pekepinn på at kanskje grådigheten ikke kjenner noen grenser.

CC har også kontrakter fra da BA var govermentstyrt, og visstnok ikke kan forandres.

Defor gjør BA det eneste de kan gjøre for å spare litt,

nemlig kutte ned 1 CC.

At streiken ble kategorisert ulovlig, er jo fordi avstemningen blant CC,omfattet tidligere ansatte også.(De 1000 som gikk frivillig)

Ergo var det ikke en reglementert avstemning.

Det kan jo også legges til at den samme CC union,

ikke engagng er villig til å forhandle om noen slags nedskjæringer.

Bottom line, det er ikke synd på de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas, jeg har aldri ment eller utrykt meg slik som du påstår, Jeg forsvarer streikeretten like mye som jeg forsvarer lockout. Men en ting skal du ta innover deg, og det er att 3d part skal så langt det lar seg gjøre ikke rammes ved arbeidskonflikter der partene har en monopol posisjon slik som dette i realieten vil kunne kalles. Bilettene er kjøpt og betalt for måneder siden, ferien planlagt og klar. Det finnes altså ikke alternative reisemåter for den uskyldige 3d part her så da mener jeg att de tar pasasjerene som gissler for egen vinning. Solidarisk? Ikke på noen måte, egoistisk? Ja så absolut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...