Anders Moen Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Utrolig bra arbeid dette Eivind! Har funnet en bug tror jeg, når du velger rw01L og west dep på SID, så forsvinner bare SID og assigned rwy Utenom det så ser alt ut til å fungere kjempeflott! edit; ser i vroute at det nå står "West dep/01L" på flyet, men at teksten blir borte fra dep lista Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Skrevet 3. februar 2010 Jakob, Skal se hva jeg kan få gjort angående Værnes. Det er i hvertfall lagt til lista. Takk for tipset! Anders, Jeg har sett det samme selv, uten å finne en umiddelbar løsning. Ofte tar det litt tid å feilsøke slike saker, men jeg jobber med saken, og vil naturligvis få rettet opp dette så snart jeg finner løsningen! Eivind Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Skrevet 11. februar 2010 Årets første oppdatering av AIP Norge skjer i dag. Amendment 0110 ( AIP Norge AMDT 0110 ) er gyldig og det betyr jo at sectorfila må oppdateres litt. Som en liten teaser så jobbes det med en plug-in som skal simulere Norske FPS (Flight Progress Strips). Jeg hadde håpet å få denne klar til i dag, men det lot seg desverre ikke gjøre. Men det kommer! Dagens fil derimot inneholder følgende oppdateringer: AIP AMDT 0110 implemented Høynes NDB HNS and Sandane Locator SD withdrawn ENAT - IAC revised. New IAC established ENDU - STAR revised ENBS - IAC revised ENFL – Parking stands revised ENEV - STAR revised ENSN - LLZ RWY 19 renamed LOC RWY 19 Other changes Fixed bug so that all AFIS airport will show up correctly Cooperation fixes between ATCC Stavanger and ATCC Oslo introduced Oslo Gardermoen (ENGM) West Departure runway 01L corrected Minor changes in datatag and lists Various bugfixes Last ned herfra: Norway NC 1.3 AMDT 0110 Eller herfra: Norway NC 1.3 AMDT 0110 Les veldig gjerne dokumentasjonen. Si ifra om du finner feil eller mangler. Eivind Siter
Even Rognlien Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Imponerende raskt levert! Skal testes! Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Skrevet 23. februar 2010 Hjelp søkes: Er det noen som vet koordinatene til følgende helikopterplasser? ENDB - Dombås heliport, Brunshaugen - Norsk Luftambulanse AS ENRT - Trondheim heliport, Rosten - Stiftelsen NLA Eivind Siter
Anders Moen Skrevet 23. februar 2010 Skrevet 23. februar 2010 Er ikke helt sikker på at dette ble helt riktig, men etter konverting fra Google maps, så skulle vel Dombås ligge omtrent på disse koordinatene: N62° 4' 7.1178" E9° 7' 22.0584" Og Trondheim, igjen med fare for feil: N63° 25' 6.672" E10° 23' 13.7574" Siter
Daniel Klepp Skrevet 23. februar 2010 Skrevet 23. februar 2010 Kan se om jeg finner noe på jobb, men har fri til fredag, får ta det da Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Skrevet 24. februar 2010 Det er jo litt vanskelig å se hvor i Dombås de første koordinatene peker, siden det ikke er gode nok bilder i Google derfra, men de nederste peker vel til ENTR - Trondheim heliport, St. Olavs hospital? Ikke Rosten heliport? Siter
Tom Knudsen Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Høres litt int. ut dette her, kanskje jeg må prøve Euroscope snart. PS.. Fungerer denne med Euroscope versjon 3.1d ? Nope, gjorde ikke det nei.. hmm kanskje allikevel - et sabla forvirrende program til å begynne med tror jeg.... Siter
Daniel Klepp Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Er ikke vanskelig.. sett opp skopet med guiden i sektorfilen til Fosse, sett opp atisen til Fosse. Deretter, bruk display settings til å sette opp en profil for der du skal kontrollere. Jeg bruker sid/star kart fra AIP til å ta inn de fiks jeg kan komme til å få behov for! legg inn kystlinjer sid/star linjer etter behov. Voila! Siter
Tom Knudsen Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Fortsatt forvirrende program, likte langt mer brukervennligheten i VRC, men må prøve meg litt mer frem, tanken er jo tross alt å kontrollere fly, holde seperasjon osv, ikke nødvendigvis at det ser realistisk ut. Håper bare lyden er bedre i Euroscope en i VRC Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Skrevet 24. februar 2010 At ES har en svært bratt læringskurve skal jeg være den første til å innrømme. Det jeg kan anbefale deg er å logge på i en ikke alt for travel posisjon, og ta det stille og rolig derfra. Det er begrenset hvor mye du kan forstå av ES som observer. Du må online som ATC før du begynner skikkelig å lære. Og når du er online må du bruke de andre rundt deg som også bruker ES og spørre dem spørsmål på det du lurer på. Du ser lett hvem som bruker ES ved at de har >> foran callsignet dems i lista. F.eks >> ENOS_CTR Uansett vil det helt garantert ta deg noen dager før det begynner å falle -litt- på plass... Gevinsten er der fremme derimot, med et helt fantastisk hjelpemiddel og en svært god oversikt over luftrommet ditt. Eivind Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Skrevet 11. mars 2010 Det er stadig noe nytt å fikse på, og flere av dere som bruker filen kommer med hint om feil, og tips til ting som bør endres. Norske FPS er desverre ikke klare enda da det tar mye lenger tid enn forventet - det kommer når det kommer. Imens er versjon 1.4 klar, fremdeles etter AIP AMDT 0110: Version 1.4 AMDT 0110: Tromsø, ENTC, Taxiway E added Sola, ENZV, Taxiway L4 and stands 8-10 added Farris TMA split into East and West sector Farris TMA divisionary lines added All TMAs split into TMA and TMA Lower Limits. Both are available from the ARTCC High Boundary menu. TMA will show the general border of each TMA, while TMA Lower Limits will show various lower borders Visibility centers adjusted on some airports Various bugfixes and adjustments Added airports ENSI - Ski airport ENRI - Ringebu airport, Frya Added heliports ENBJ - Bjørnøya ENLX - Lørenskog heliport, Sentralsykehuset ENDH - Drammen heliport, Sentralsykehuset ENAH - Ål heliport ENBG - Bergen heliport, Grønneviksøren, Haukeland sykehus ENFJ - Fedje heliport, Høgda ENLH - Lillehammer heliport, sykehuset på Lillehammer ENUH - Oslo heliport, Ullevål sykehus ENHX - Haugesund heliport, Haugesund sykehus ENSX - Stavanger heliport, Universitetssykehuset ENFD - Førde heliport, Sentralsjukehuset ENTR - Trondheim heliport, St. Olavs hospital ENDB - Dombås heliport, Brunshaugen ENRT - Trondheim heliport, Rosten Jeg anbefaler at du sletter tidligere SCT, ESE og RWY filer (eller i hvertfall legger dem i en annen mappe) for å være sikker på at du bruker siste versjon. ES kan lure deg litt om man ikke følger godt med når man bytter sectorfil... Last ned herfra: Norway NC 1.4 AMDT 0110 Eller herfra: Norway NC 1.4 AMDT 0110 Eivind Siter
Anders Moen Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Ah, flott Eivind! Takk! Dette var en etterlengtet versjon for min del iallfall Siter
Even Rognlien Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Nydelig! Edit: ..hva er Norske FPS..? Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Skrevet 11. mars 2010 Even, Flight Progress Strip Plug-in: Eivind Siter
Even Rognlien Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Det hadde ikke gått an å endre filen slik at kystlinjen blir bittelitt lysere og tykkere, sektorinndelingen blir litt tykkere og hvitere samt at underordnede luftrom-inndelinger blir tynne og prikkete? Ikke det at det er et must, men jeg er litt perfeksjonist jeg... :whistle: Slik... http://farm4.static.flickr.com/3068/2725486684_b08cbff6a3_o.jpg Keep up the good work Siter
Anders Henriksen Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Hvorfor vil du ha kystlinjene tykkere? Er da sannelig luften vi kontrollerer og jeg gir ihvertfall blanke i hvor kysten er så jo tynnere dem er jo ber. Er jo nok info på skjermen fra før om ikke kysten skal ta mer plass Det er min mening da Siter
Even Rognlien Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Bare så på det bilde fra Røyken jeg... Ser nemlig ut som om de er bittelitt tykkere der, men det er kanskje fargen og uskarpheten i bildet som gjør det. Men en lysere blåfarge hadde ikke gjort noe. Er jo tøft å ha det så likt virkeligheten som mulig da Eller? Siter
Anders Henriksen Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Jeg tenker på hva som er mest praktisk når en kontrollerer, da er det minst relevante for meg kystlinjene og dermed så er det fint å ha de mørke og tynne slik at de gjør minst mulig av seg mens de fortsatt er der. Smak og behag Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Skrevet 16. mars 2010 Hei Even, Jeg setter stor pris på bilder. Har du eller andre flere er det bare å komme med dem! Bilder gjør det mye enklere å se f.eks riktige farger, tykkelse på og type streker. Men en ting er veldig viktig å huske på. Jeg sitter på en 15 tommers laptop og kontrollerer. Folkene i Røyken har en diger radarskjerm de ser på som gjør at f.eks streker kan vises tykkere uten at man mister oversikten. Snarere tvert imot - man får bedre oversikt ved tykkere linjer (dette er i hvertfall min teori). Hos oss derimot vil det som Anders sier gjør skjermen uoversiktlig og kludrete. Det er rett og slett ikke plass til å gjøre linjene tykkere. Av samme grunn er det noe vanskelig å sette den "rette" fargen uten videre. Den ser bra og riktig ut på en stor skjerm, men på en liten (som min) vil resultatet bli rart eller kunstig. Dersom du likevel insisterer så skal du få et par metoder her og nå: For tykkere linjer: I Euroscope - Other SET - Symbology Settings - Geo - Line - Line Weight er satt til 0 nå. Prøv å sett den til noe høyere og se om du blir mer fornøyd. Det samme kan du gjøre med luftromslinjene, STARer og alt annet du måtte ønske. For å få en farge på kystlinjene som ligner mer på den du har på bildet, åpne sectorfila med Notepad. Helt på toppen vil du finne fargedefinisjoner: Erstatt #define blue 5581568 med #define blue 16711680 Det er i hvertfall en start. De underordnede luftromslinjene, ICAO_TMA_LOWER_LIMITS, er allerede på sitt tynneste - Line Weight 0... Når det gjelder å få dem prikkete i steden skal det være fullt mulig, det er bare litt (endel) jobb. Alle linjene er grenser mellom to deler av en TMA. Og dersom to prikkete linjer ligger oppå hverandre så vil disse ofte komme frem som en heltrukket linje (den ene linja har en prikk der den andre ikke har osv). Uansett er det noe jeg skal se på og fikse sakte men sikkert. Rett skal være rett! Eivind Siter
Even Rognlien Skrevet 17. mars 2010 Skrevet 17. mars 2010 Okei, ja skjønner poenget deres. Egentlig litt enig. Her er flere bilder fra røyken. Ikke like skarpt alt sammen men: Her er fra tårnet på Gardermoen: ...dette er ikke mine bilder .. Siter
Anders Henriksen Skrevet 17. mars 2010 Skrevet 17. mars 2010 Virker som bildet fra approach som har kystlinjer, mens oslo ctr ikke har. Siter
Daniel Larsen Skrevet 17. mars 2010 Skrevet 17. mars 2010 http://abdallah.hiof.no/OsloATCC/index.html Her er det også en del bilder, pluss et par som kan åpnes i QuickTime hvor man kan bevege seg rundt i kontrollsentralen Litt artig egentlig! Trykk på " Interaktivt QuickTime VR panorama" for mulighet til å bevege seg rundt 360 gradar. Det er også mulig å zoome inn og ut. Siter
Even Rognlien Skrevet 9. april 2010 Skrevet 9. april 2010 Bug oppdaget: LUCKY3D fra ENBR ender opp på OKLAN... Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 10. april 2010 Forfatter Skrevet 10. april 2010 Takk Even! Feilen er funnet og fikset. Kommer med en oppdatering i løpet av noen dager som bla.a også inneholder stiplede TMA Lower Limits (strekene inne i TMAen) som ble diskutert et par tråder over her. Eivind Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Kunne du også lagt inn navnet på SID'ene der de ender? Så vidt jeg vet og kjenner Radarene så er det det Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.