Gå til innhold

Sea King


Magnus Wiik

Anbefalte innlegg

WOW! Mai var litt av en måned. Var vitne til en rekke spektakulære landinger på RWY 25 på ENBO, Landskamp på Aspmyra, Gatas Parlament på Rock i går, og i dag, Demostrasjon av Sea King!(selv om det var juni i dag da...)

Men hvordan ber man om Clearance for så lav Altitude?

Dem fløy jo bare 10 meter over havet. Ber man bare om uspesifisert VFR og flyr dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg ikke si med sikkerhet men jeg tror de ber om noe slikt som "low level flight" og/eller "Below xxxft" eller noe slikt. Var foresten med på en redningsøvelse for ca et halvt år siden. Da hadde vi to seaking helikoptere i luften samtidig. Ganske tøft når to seaking hovrer med ca 20 meters mellomsrom. Da er det sjikkelig orkan.

 

Magnus Øverås

Løytnant VNoAF

SQ-leader330sq

BodøHFS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militären har egna flygregler än civilflyget.

De opererar med andra minima än de civila VFR eller IFR väderminima. Så det som skulle vara direkt olagligt att göra i ett civil registrerat flyg kan vara helt innanför ramarna i ett militärt flyg.

 

Skulle vara intressant att veta vilka fredstids minima de använder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosedyrene for Sea King og LYNX er stort sett identiske, siden man gjør mye av det samme tingene.

 

Nå spørs det jo om man flyr under VFR eller IMC forhold og om man er i eller utenfor kontrollert luftrom.

Er det VFR forhold og i kontrollert luftrom ber man ganske enkelt om klarering til å operere low level+hva man skal gjøre foreks pick-up øvelse. I ukontrollert luftrom har man mulighet for å trene taktisk ned til 50ft uten at man trenger noen spesiell tilatelse. Selv om vi har en del unntak fra sivile regler og har det ganske fritt sånn sett må vi selvsagt forholde oss til de sivile rules and regs, foreksempel minstehøyder over tettbebygd område, pelsdyrfarmer og reisdyr og man må være innenfor lavtflyginsområder, som det finnes mye av i hele landet.

 

Når det gjelder IMC forhold kan Sea-King og LYNX fly det som kalles low level IFR, det vil si at man kan gå ned til 125ft IMC (0 sikt) med gitte minsteavstander til land og med radar høydehold innkoblet. Man bruker da radar og RNAV/TANS for å navigere, og man setter opp en egen approach mot land. Denne approachen "lages" og briefes for hver gang da man må ta hensyn til landformasjoner, vind, missed approach etc. En ganske heftig måte å fly instrument på. Er man i kontrollert luftrom requester man "low level IFR, own radar", utenfor er det fritt frem, det er ikke så mye annet å treffe på enn andre Sea-King/LYNX evt. båter og rigger! "[smil]"

 

Håper dette avklare noe?

 

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Hans Petter Stue:

Når det gjelder IMC forhold kan Sea-King og LYNX fly det som kalles low level IFR, det vil si at man kan gå ned til 125ft IMC (0 sikt) med gitte minsteavstander til land og med radar høydehold innkoblet. Man bruker da radar og RNAV/TANS for å navigere, og man setter opp en egen approach mot land. Denne approachen "lages" og briefes for hver gang da man må ta hensyn til landformasjoner, vind, missed approach etc. En ganske heftig måte å fly instrument på. Er man i kontrollert luftrom requester man "low level IFR, own radar", utenfor er det fritt frem, det er ikke så mye annet å treffe på enn andre Sea-King/LYNX evt. båter og rigger!
"[smil]"

 

Håper dette avklare noe?

Hans Petter, det er her jeg faller noe av når Roy Inge har forsøkt å forklare meg disse approachene som lages hver gang i forhold til hvordan man "treffer" land, vinden og hvordan en missed approach må utføres. Det er ikke noe i veien med hans pedagogikk.... Jeg aksepererer bare: Sim er sim og real life flyging er noe helt annet. Dere er litt spesielle "[stort

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare kult. Mener at det var øvelse for et par dager siden! Et Sea King fløy som en "******* " over Rognan da "[blink]" Neida... Men sidelengs over selve Rognan, "styrtet" ned og utrolig lavt, bla. over hustaket her.. Seff. kunne jeg ikke gå inn da jeg kom hjem fra skolen, men slengte fra meg sekken og satte meg på trappen og fulgte godt med på hva de gjorde! Det der var bare den nest tøffeste flygingen med helikopter jeg har sett! Og nr. 2 var jo da på 60 års arrangemanget til 330 skvadronen i Bodø, da Sea Kingen forsøkte å blåse hodet av folket som fulgte godt med på helikoptret som for att og frem just over flyplassen og hvor menneskene var samlet... "[stort (Og for å ikke nevn det gamle F-16 flyet som stod der, mener å huske at det var fra 338 som er stasjonert på Ørland, og enda ikke hadde vært gjennom MLU.. (Cockpiten var ikke noe særlig fin i forhold til MLU`en...) "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...