Magnus Wiik Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 WOW! Mai var litt av en måned. Var vitne til en rekke spektakulære landinger på RWY 25 på ENBO, Landskamp på Aspmyra, Gatas Parlament på Rock i går, og i dag, Demostrasjon av Sea King!(selv om det var juni i dag da...) Men hvordan ber man om Clearance for så lav Altitude? Dem fløy jo bare 10 meter over havet. Ber man bare om uspesifisert VFR og flyr dit? Siter
Magnus Øverås Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Dette kan jeg ikke si med sikkerhet men jeg tror de ber om noe slikt som "low level flight" og/eller "Below xxxft" eller noe slikt. Var foresten med på en redningsøvelse for ca et halvt år siden. Da hadde vi to seaking helikoptere i luften samtidig. Ganske tøft når to seaking hovrer med ca 20 meters mellomsrom. Da er det sjikkelig orkan. Magnus Øverås Løytnant VNoAF SQ-leader330sq BodøHFS Siter
Roald Hansen Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Hans Petter kan nok forklare mye omkring "Special VFR"; hvordan 330 opererer. Selv om han har konvertert til Lynx og flyr tøffe turer i Kystvakten, husker han nok prosedyrene med Sea King på Banak Hilsen Roald Siter
Gjest Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Militären har egna flygregler än civilflyget. De opererar med andra minima än de civila VFR eller IFR väderminima. Så det som skulle vara direkt olagligt att göra i ett civil registrerat flyg kan vara helt innanför ramarna i ett militärt flyg. Skulle vara intressant att veta vilka fredstids minima de använder! Siter
H S Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Prosedyrene for Sea King og LYNX er stort sett identiske, siden man gjør mye av det samme tingene. Nå spørs det jo om man flyr under VFR eller IMC forhold og om man er i eller utenfor kontrollert luftrom. Er det VFR forhold og i kontrollert luftrom ber man ganske enkelt om klarering til å operere low level+hva man skal gjøre foreks pick-up øvelse. I ukontrollert luftrom har man mulighet for å trene taktisk ned til 50ft uten at man trenger noen spesiell tilatelse. Selv om vi har en del unntak fra sivile regler og har det ganske fritt sånn sett må vi selvsagt forholde oss til de sivile rules and regs, foreksempel minstehøyder over tettbebygd område, pelsdyrfarmer og reisdyr og man må være innenfor lavtflyginsområder, som det finnes mye av i hele landet. Når det gjelder IMC forhold kan Sea-King og LYNX fly det som kalles low level IFR, det vil si at man kan gå ned til 125ft IMC (0 sikt) med gitte minsteavstander til land og med radar høydehold innkoblet. Man bruker da radar og RNAV/TANS for å navigere, og man setter opp en egen approach mot land. Denne approachen "lages" og briefes for hver gang da man må ta hensyn til landformasjoner, vind, missed approach etc. En ganske heftig måte å fly instrument på. Er man i kontrollert luftrom requester man "low level IFR, own radar", utenfor er det fritt frem, det er ikke så mye annet å treffe på enn andre Sea-King/LYNX evt. båter og rigger! Håper dette avklare noe? mvh Hans Petter Siter
Roald Hansen Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Hans Petter Stue: Når det gjelder IMC forhold kan Sea-King og LYNX fly det som kalles low level IFR, det vil si at man kan gå ned til 125ft IMC (0 sikt) med gitte minsteavstander til land og med radar høydehold innkoblet. Man bruker da radar og RNAV/TANS for å navigere, og man setter opp en egen approach mot land. Denne approachen "lages" og briefes for hver gang da man må ta hensyn til landformasjoner, vind, missed approach etc. En ganske heftig måte å fly instrument på. Er man i kontrollert luftrom requester man "low level IFR, own radar", utenfor er det fritt frem, det er ikke så mye annet å treffe på enn andre Sea-King/LYNX evt. båter og rigger! Håper dette avklare noe? Hans Petter, det er her jeg faller noe av når Roy Inge har forsøkt å forklare meg disse approachene som lages hver gang i forhold til hvordan man "treffer" land, vinden og hvordan en missed approach må utføres. Det er ikke noe i veien med hans pedagogikk.... Jeg aksepererer bare: Sim er sim og real life flyging er noe helt annet. Dere er litt spesielle Hilsen Roald Siter
Stig Sandnes Skrevet 2. juni 2002 Skrevet 2. juni 2002 Var bare kult. Mener at det var øvelse for et par dager siden! Et Sea King fløy som en "******* " over Rognan da Neida... Men sidelengs over selve Rognan, "styrtet" ned og utrolig lavt, bla. over hustaket her.. Seff. kunne jeg ikke gå inn da jeg kom hjem fra skolen, men slengte fra meg sekken og satte meg på trappen og fulgte godt med på hva de gjorde! Det der var bare den nest tøffeste flygingen med helikopter jeg har sett! Og nr. 2 var jo da på 60 års arrangemanget til 330 skvadronen i Bodø, da Sea Kingen forsøkte å blåse hodet av folket som fulgte godt med på helikoptret som for att og frem just over flyplassen og hvor menneskene var samlet... (Og for å ikke nevn det gamle F-16 flyet som stod der, mener å huske at det var fra 338 som er stasjonert på Ørland, og enda ikke hadde vært gjennom MLU.. (Cockpiten var ikke noe særlig fin i forhold til MLU`en...) Siter
Kjell Arild Skrevet 2. juni 2002 Skrevet 2. juni 2002 Jeg sto rett under en Sea King som kom på lowpass i stor hastiget på gårsdagens åpen dag på Værnes.... Heftig Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 2. juni 2002 Skrevet 2. juni 2002 Har fått være med på en del treningsturer med Sea King fra Rygge. Mvh Jens-Ole Siter
Harald Hagen Skrevet 3. juni 2002 Skrevet 3. juni 2002 De som liker Sea King kan se fram til to artikler om maskinen og skvadronen som opererer dem i neste Flynytt som forøvrig er rett rundt hjørnet. WEB-preview kommer onsdag kveld, bladet sendes ut fredag. [ 03-06-2002, 08:12: Endret av: Harald Hagen ] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.