Gå til innhold

Mid Norway shuttle 2009!


Sindre Holberg

Anbefalte innlegg

Mid Norway shuttle!

 

29. November 2009!

18-21Z

 

MidNorwayshuttle09.jpg

 

We invite you to the shuttle event of the year!

In Norway, many places are tied together because of their airport. There is quite many of those airports in the districts.

In the north-western part of Norway, there is several airports, handling both small dashes, boeings and charter traffic. Tonight we will staff some of these airports, and you are invited to fly to and from. Both VFR and IFR are welcome! Do note that ENOV and ENML are AFIS airport, and we appreciate You can decide your own flight, or you can choose one of ours. We are looking forward to see you in the skies of Norway!

 

Airports involved:

 

-Kristiansund, Kverneberget, ENKB/KSU

-Molde, Årø ENML/MOL

-Ålesund, Vigra, ENAL/AES

-Ørsta/Volda, Hovden, ENOV/HOV

 

Routes to choose from:

 

To ENKB:

From ENVA: SID TURSI STAR

From ENAL: SID-BOLNI-STAR

From ENOV: DCT VIG P603 BOLNI STAR

From ENML: SID ARKUD STAR

 

To ENML:

From ENAL: SID BOLNI STAR

From ENKB: SID BOLNI STAR

From ENVA: SID TURSI P603 KVB STAR

From ENOV: DCT SOVIG STAR

 

To ENAL:

From ENKB: SID BOLNI STAR

From ENML: SID KVB P603 BOLNI STAR

From ENVA: SID TURSI P603 BOLNI STAR

From ENOV: DCT SOVIG STAR

 

To ENOV:

From ENKB: SID BOLNI P603 VIG DCT

From ENAL: SID SOVIG DCT

From ENML: SID VIG DCT

From ENVA: SID TURSI P603 KVB UZ10 VIG DCT

 

To ENVA:

From ENKB: SID TURSI P603 ROSEB STAR

From ENAL: SID BOLNI P603 KVB STAR

From ENML: SID KVB STAR

From ENOV: DCT VIG STAR

 

All flightplans: Between FL030-FL330.

 

There are some special procedures on these airports.

-ENVA:

--Normal procedures with TWR(2 when needed) and APP.

 

-ENKB:

--Normal procedures with TWR and APP.

 

-ENML:

--AFIS airport.

--ARR to RWY25(north), contact ENKB_APP, ARR to RWY07(south)

, contact ENAL_APP

 

-ENAL:

--Normal procedures with TWR and APP.

 

-ENOV:

--AFIS Airport

--Contact ENAL_APP for APP service.

 

We wish you a pleasant flight!

 

Scenery FS9: http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/...a/norge/75.html

Scenery FSX: http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/...ropa/norge.html

 

Charts: http://www.ippc.no/norway_aip/current/main.html

 

Do notice that a new AIRAC has arrived, and there are some major changes. For example Z10 has change name to P603.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre:

Husk at "SID" og "STAR" ikke hører hjemme i rutebeskrivelsen... :whistle:

 

To ENKB:

From ENVA: TURSI

From ENAL: BOLNI

From ENOV: DCT VIG P603 BOLNI

From ENML: ARKUD

 

To ENML:

From ENAL: BOLNI

From ENKB: BOLNI

From ENVA: TURSI P603 KVB

From ENOV: DCT SOVIG

 

To ENAL:

From ENKB: BOLNI

From ENML: KVB P603 BOLNI

From ENVA: TURSI P603 BOLNI

From ENOV: DCT SOVIG

 

To ENOV:

From ENKB: BOLNI P603 VIG DCT

From ENAL: SOVIG DCT

From ENML: VIG DCT

From ENVA: TURSI P603 KVB UZ10 VIG DCT

 

To ENVA:

From ENKB: TURSI P603 ROSEB

From ENAL: BOLNI P603 KVB

From ENML: KVB

From ENOV: DCT VIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airports involved:

 

 

-Kristiansund, Kverneberget, ENKB/KSU

 

-Molde, Årø ENML/MOL

 

-Ålesund, Vigra, ENAL/AES

 

-Ørsta/Volda, Hovden, ENOV/HOV

 

 

 

Noe som mangler her Sindre? Greit å kanskje lese over 2 ganger ekstra før et slikt event info postes over hele den virituelle verden :) Ellers bra! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra opplegg. Jeg tok selv ENGM - ENKB ca. 45 minutter etter rutetid, da ENKB var stengt grunnet swiping av rw. På innflygingen VOR DME 25 logget jaggu Magnus seg på 5 minutter før landing og det ble hektisk. Hadde innstilt meg på at "her blir jeg nok alene" Så var det en kjapp tur ENKB- ENML. Det var da 4 fly på ENKB, og bl.a. en BA var innom. En tøft bilde. Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes events som dette er dødsbra (og kjempeviktige!) for flightsim-miljøet i Norge. Flotte folk all over! :) Jan Arild og jeg hadde først en tur fra ENCN til ENAL, og derfra videre til ENBR. Kjempeartig for både oss og for ATC håper jeg :)

 

Skal jeg få lov til å komme med en aldri så liten (konstruktiv) kritikk så vil det være at

 

a) Eventen druknet litt på Vroute - du måtte bla nedover for å finne den, og det er ikke ofte at man må. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet (at man måtte scrolle) - muligens mistet vi noen potensielle deltakere på den måten

 

b) vi har kommet litt inn i en negativ sirkel ifht ATC dekning. Svært ofte når jeg flyr ser jeg lite til ingen ATC i Norge. Dette gjør det mindre attraktivt å fly til og i Norge på Vatsim, og kan få utslag når man først holder et event.

 

c) Eventen var satt opp til å vare i ca 3 timer. Jeg synes det er litt lite for å være ærlig. Ideelt sett hadde det vært fint om eventen varte fra ettermiddagen til et godt stykke ut på kvelden - feks 15 - 21z.

 

Og så et par refleksjoner rundt mine egne tilbakemeldinger:

Vedr punkt b og c så er det klart at dette er skrevet ut i fra et pilot-perspektiv. Det er jo sikkert dritt kjedelig å være ATC når det ikke er trafikk. Samtidig tror jeg at man dessverre må orke å "dra lasset" ifht å yte mer ATC enn det finnes belegg for nettopp fordi det vil gi synergieffekter og "balle på seg" ifht økt trafikk.

 

Videre tror jeg det er viktig å satse på flere av disse eventene. Bruk anonsefunksjon på vroute for alt den er verdt, og om mulig lag en fast kveld i uken hvor dere kjører ATC på flere norske flyplasser.

 

Jeg kjenner også på behovet for å skrive at jeg ikke kjenner ATC miljøet her på VACSCA, og vet derfor heller ikke om dette er for mye forlangt ifht kapasitet og krefter akkurat nå. I tilfelle er dere sikkert enige i å legge dette inn som langsikte mål. Hovedbudskapet mitt opp i alt dette er at vi trenger flere slike eventer fordi jeg tror det vil skape mer trafikk og liv i VACSCA.

 

Og takk for dette eventet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding!

Setter stor pris på det, Andreas ;)

 

Hadde vært flott om folk svarte i debrieftråden jeg har satt opp på vaccsca forumet. Hvis dere ikke er medlem, bli det!

Alle som flyr/sitter atc i vaccsca sitt område bør være innom forumet ihvertfall ett par ganger i uka ;)

 

http://forum.vaccsca.org/index.php?showtopic=26014

 

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La til et svar i debrief tråden din på vaccsca men poster det her også, for jeg tror ikke alle er registrert eller tar seg bryet på vaccsca.org forumet!

 

Jeg tar det på norsk:

 

Først av alt syns jeg det var positivt du dro igang et event såpass tidlig etter du fikk tildelt event-stillingen din! Det skal du ha cred for!

Som jeg nevnte på fs.no så syns jeg du burde tatt med ENVA, Værnes under lista over airports involved selvom man burde skjønt enva var med om man leste ruteforslag og lignende. Ihvertfall så lenge enva er størst av flyplassene vi hadde med.

 

Ting som ikke fungerte helt var vel feil dato.

1st advent er vel ikke helt gunstig, da er nok vatsim nedprioritert etter familiehygge og andre IRL arrangementer.

Selve destinasjonene er lite attraktive for utlendinger vil jeg anta, lite kjent og lite eksotisk. Her har vi vel stort sett bare ENGM som kan være en kjent flyplass derimot har vi nord-Norge som kanskje vil trekke mer pga klima og at det muligens vil anses å være mere eksotisk.

 

Når vi først skal kjøre mid-norway så kjør på med det du kan for trekke. Trøndelag og Møre er vel ikke de mest kjente plassene for en vanlig nederlender,tysker osv. Men ta med det du kan spille på. Rosenborg, Nidarosdomen, Atlanterhavsveien. Bruk bilder av disse "landemerkene" i ulike fora for å prøve å trekke mere trafikk?

 

Veldig synd med oppslutningen av atc! Selv gav jeg bort siste timen til Anders Moen på ENVA_app når han allikevel satt på tårnet. Jeg tror du har fått med deg mye nyttig erfaring så får du satse på et mye heftigere event neste gang! Keep up the good work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...