Sindre Holberg Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Mid Norway shuttle! 29. November 2009! 18-21Z We invite you to the shuttle event of the year! In Norway, many places are tied together because of their airport. There is quite many of those airports in the districts. In the north-western part of Norway, there is several airports, handling both small dashes, boeings and charter traffic. Tonight we will staff some of these airports, and you are invited to fly to and from. Both VFR and IFR are welcome! Do note that ENOV and ENML are AFIS airport, and we appreciate You can decide your own flight, or you can choose one of ours. We are looking forward to see you in the skies of Norway! Airports involved: -Kristiansund, Kverneberget, ENKB/KSU -Molde, Årø ENML/MOL -Ålesund, Vigra, ENAL/AES -Ørsta/Volda, Hovden, ENOV/HOV Routes to choose from: To ENKB: From ENVA: SID TURSI STAR From ENAL: SID-BOLNI-STAR From ENOV: DCT VIG P603 BOLNI STAR From ENML: SID ARKUD STAR To ENML: From ENAL: SID BOLNI STAR From ENKB: SID BOLNI STAR From ENVA: SID TURSI P603 KVB STAR From ENOV: DCT SOVIG STAR To ENAL: From ENKB: SID BOLNI STAR From ENML: SID KVB P603 BOLNI STAR From ENVA: SID TURSI P603 BOLNI STAR From ENOV: DCT SOVIG STAR To ENOV: From ENKB: SID BOLNI P603 VIG DCT From ENAL: SID SOVIG DCT From ENML: SID VIG DCT From ENVA: SID TURSI P603 KVB UZ10 VIG DCT To ENVA: From ENKB: SID TURSI P603 ROSEB STAR From ENAL: SID BOLNI P603 KVB STAR From ENML: SID KVB STAR From ENOV: DCT VIG STAR All flightplans: Between FL030-FL330. There are some special procedures on these airports. -ENVA: --Normal procedures with TWR(2 when needed) and APP. -ENKB: --Normal procedures with TWR and APP. -ENML: --AFIS airport. --ARR to RWY25(north), contact ENKB_APP, ARR to RWY07(south) , contact ENAL_APP -ENAL: --Normal procedures with TWR and APP. -ENOV: --AFIS Airport --Contact ENAL_APP for APP service. We wish you a pleasant flight! Scenery FS9: http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/...a/norge/75.html Scenery FSX: http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/...ropa/norge.html Charts: http://www.ippc.no/norway_aip/current/main.html Do notice that a new AIRAC has arrived, and there are some major changes. For example Z10 has change name to P603. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Arne Brønstad Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 -ENVA:--Normal procedures with TWR(2 when needed) and APP. Du mener vell Twr og (GND) ved høy trafikk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Det er aldri ground på Værnes, det er for lite bevegelser i året til at de i det hele tatt har lov til å åpne en slik posisjon. Og når det gjelder AFIS, skal pilotene ta kontakt med AFIS for å få klarering, AFIS ringer da overliggende APP for klarering og gir denne videre til flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Sindre: Husk at "SID" og "STAR" ikke hører hjemme i rutebeskrivelsen... :whistle: To ENKB: From ENVA: TURSI From ENAL: BOLNI From ENOV: DCT VIG P603 BOLNI From ENML: ARKUD To ENML: From ENAL: BOLNI From ENKB: BOLNI From ENVA: TURSI P603 KVB From ENOV: DCT SOVIG To ENAL: From ENKB: BOLNI From ENML: KVB P603 BOLNI From ENVA: TURSI P603 BOLNI From ENOV: DCT SOVIG To ENOV: From ENKB: BOLNI P603 VIG DCT From ENAL: SOVIG DCT From ENML: VIG DCT From ENVA: TURSI P603 KVB UZ10 VIG DCT To ENVA: From ENKB: TURSI P603 ROSEB From ENAL: BOLNI P603 KVB From ENML: KVB From ENOV: DCT VIG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 G: Jeg vet at det den ikke hører hjemme, men tok å la det til allikavel Har endra det Daniel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Airports involved er vel greit å ta med den største av de der kanskje? Ihvertfall før du poster den på v-route og lignende selvom det kanskje er forsent allerede Får jeg ikke trafikk til ENVA skylder jeg på at det ikke ble tatt med i airports involved Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Airports involved: -Kristiansund, Kverneberget, ENKB/KSU -Molde, Årø ENML/MOL -Ålesund, Vigra, ENAL/AES -Ørsta/Volda, Hovden, ENOV/HOV Noe som mangler her Sindre? Greit å kanskje lese over 2 ganger ekstra før et slikt event info postes over hele den virituelle verden Ellers bra! hehe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Ja, jeg ser den Men tanken var vel egentlig at ENVA kun skulle være en avlastningsplass i de første planene, så det har ikke blitt forandret i den nye teksten Dere overlever sikker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Da er alt klart og jeg ønsker dere lykke til! Sindre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Skuffende oppmøte av piloter! Men uansett takk til mange av de trofaste traverne som viste seg med en bevegelse eller flere. men vi får satse på noe enda bedre neste gang. 1. advent var kanskje ikke den mest familievennlige datoen heller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ruud Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det var i hvertfall min årsak med julegrantenning osv. , i tillegg til at endel eksamener er på vei. Jeg kommer dessverre til å være lite synlig på VATSIM frem til over nyttår. Men skal nå støtte events og trening som jeg får tid til, selv om det blir få til svært få Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Jaja, litt synd men håper de som møtte opp hadde det fint da Synd at jeg ikke kunne selv, men noen ganger så man sette RL fremfor PC AMG: ta det under evalueringa som kommer om ikke så alt for lenge Hilsen Sindre på mobilnett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Anders: det ble i hvert fall litt action på Værnes approach, når Marius Høiseth kom og ikke fant Hold-knappen på FMC'en :grin: Var det ikke du som satt der? Syntes jeg kjente deg igjen på stemmen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg og Sindre gikk kjapt igjennom hva som var bra og hva som må gjøres bedre. Dette er selvføgelig Sindres første Event han arragenrer som EC. Tror dette var en god erfaring. Må takke for alle piloter og ATC som støttet opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Ble RL event på meg i kveld.Planene ble forandret... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Var jaggu meg en bursdag jeg hadde glemt bort idag, så ble ikke bodø sør på meg denne gangen. Kom på senere på kvelden og da sørget jo Werner for ATC dekning i hele Norge men ENOR_CTR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Birger Blomvik Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Bra opplegg. Jeg tok selv ENGM - ENKB ca. 45 minutter etter rutetid, da ENKB var stengt grunnet swiping av rw. På innflygingen VOR DME 25 logget jaggu Magnus seg på 5 minutter før landing og det ble hektisk. Hadde innstilt meg på at "her blir jeg nok alene" Så var det en kjapp tur ENKB- ENML. Det var da 4 fly på ENKB, og bl.a. en BA var innom. En tøft bilde. Takker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Bra at du hadde det artig, Birger Greit for karene hos Avinor får kjørt litt brøytebil i år også :grin: Du må gjerne dele bilde, Birger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Ble desverre ikke noe flyving for meg her nei, fikk hasteoppdrag i vUSAF til Thailand, står nå på Guam og skal videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Jeg synes events som dette er dødsbra (og kjempeviktige!) for flightsim-miljøet i Norge. Flotte folk all over! Jan Arild og jeg hadde først en tur fra ENCN til ENAL, og derfra videre til ENBR. Kjempeartig for både oss og for ATC håper jeg Skal jeg få lov til å komme med en aldri så liten (konstruktiv) kritikk så vil det være at a) Eventen druknet litt på Vroute - du måtte bla nedover for å finne den, og det er ikke ofte at man må. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet (at man måtte scrolle) - muligens mistet vi noen potensielle deltakere på den måten b) vi har kommet litt inn i en negativ sirkel ifht ATC dekning. Svært ofte når jeg flyr ser jeg lite til ingen ATC i Norge. Dette gjør det mindre attraktivt å fly til og i Norge på Vatsim, og kan få utslag når man først holder et event. c) Eventen var satt opp til å vare i ca 3 timer. Jeg synes det er litt lite for å være ærlig. Ideelt sett hadde det vært fint om eventen varte fra ettermiddagen til et godt stykke ut på kvelden - feks 15 - 21z. Og så et par refleksjoner rundt mine egne tilbakemeldinger: Vedr punkt b og c så er det klart at dette er skrevet ut i fra et pilot-perspektiv. Det er jo sikkert dritt kjedelig å være ATC når det ikke er trafikk. Samtidig tror jeg at man dessverre må orke å "dra lasset" ifht å yte mer ATC enn det finnes belegg for nettopp fordi det vil gi synergieffekter og "balle på seg" ifht økt trafikk. Videre tror jeg det er viktig å satse på flere av disse eventene. Bruk anonsefunksjon på vroute for alt den er verdt, og om mulig lag en fast kveld i uken hvor dere kjører ATC på flere norske flyplasser. Jeg kjenner også på behovet for å skrive at jeg ikke kjenner ATC miljøet her på VACSCA, og vet derfor heller ikke om dette er for mye forlangt ifht kapasitet og krefter akkurat nå. I tilfelle er dere sikkert enige i å legge dette inn som langsikte mål. Hovedbudskapet mitt opp i alt dette er at vi trenger flere slike eventer fordi jeg tror det vil skape mer trafikk og liv i VACSCA. Og takk for dette eventet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Takk for tilbakemelding! Setter stor pris på det, Andreas Hadde vært flott om folk svarte i debrieftråden jeg har satt opp på vaccsca forumet. Hvis dere ikke er medlem, bli det! Alle som flyr/sitter atc i vaccsca sitt område bør være innom forumet ihvertfall ett par ganger i uka http://forum.vaccsca.org/index.php?showtopic=26014 Sindre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 La til et svar i debrief tråden din på vaccsca men poster det her også, for jeg tror ikke alle er registrert eller tar seg bryet på vaccsca.org forumet! Jeg tar det på norsk: Først av alt syns jeg det var positivt du dro igang et event såpass tidlig etter du fikk tildelt event-stillingen din! Det skal du ha cred for! Som jeg nevnte på fs.no så syns jeg du burde tatt med ENVA, Værnes under lista over airports involved selvom man burde skjønt enva var med om man leste ruteforslag og lignende. Ihvertfall så lenge enva er størst av flyplassene vi hadde med. Ting som ikke fungerte helt var vel feil dato. 1st advent er vel ikke helt gunstig, da er nok vatsim nedprioritert etter familiehygge og andre IRL arrangementer. Selve destinasjonene er lite attraktive for utlendinger vil jeg anta, lite kjent og lite eksotisk. Her har vi vel stort sett bare ENGM som kan være en kjent flyplass derimot har vi nord-Norge som kanskje vil trekke mer pga klima og at det muligens vil anses å være mere eksotisk. Når vi først skal kjøre mid-norway så kjør på med det du kan for trekke. Trøndelag og Møre er vel ikke de mest kjente plassene for en vanlig nederlender,tysker osv. Men ta med det du kan spille på. Rosenborg, Nidarosdomen, Atlanterhavsveien. Bruk bilder av disse "landemerkene" i ulike fora for å prøve å trekke mere trafikk? Veldig synd med oppslutningen av atc! Selv gav jeg bort siste timen til Anders Moen på ENVA_app når han allikevel satt på tårnet. Jeg tror du har fått med deg mye nyttig erfaring så får du satse på et mye heftigere event neste gang! Keep up the good work! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.