Gå til innhold

Flygeleder utdanning


Philip Pettersen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte jeg kunne fyre noen spørsmål her, om flygeleder utdanningen til Avinor og ellers i Norge. Jeg har selv tenkt å søke på denne utdanningen over nyttår, men har lest diverse på internet og ellers over hvor vanskelig det er. Er det noe poeng i å i det hele tatt søke, og prøve seg på opptaksprøver for en normal intelligent person? Altså ikke en 6er elev, eller iq på 140.

 

Jeg har gode engelsk kunnskaper, både muntlig og greie skriftlige og har ikke hatt problemer med å takle stress tidligere. Likevel, etter å ha lest om noen av testene som å; se på 30 objekter i 2-3 minutter, huske dem for så å løse andre oppgaver i 30 min, og så huske og skrive ned de 30 objektene etter dette, begynner jeg å tvile. Er det noen som har noe erfaring fra dette, slike tester tidligere? Eller vet noe mer om hva testene inngår? Noen muligheter til å forberede seg? Takker for alle svar.

 

mvh

Philip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slike tester er ment som en pekepinn på hvor på skalaen man ligger. Om du ikke husker alle 30 gjenstandene vil ikke dette bety at du ikke passer som flygeleder. Etter en serie tester, personlighetsvurdering kommer man fram til en helheltsvurdering på hvorvidt du er aktuell for utdannelsen. En ting er iallefall sikkert, om du ikke søker har du iallefall ikke sjangs! Vi kan nesten nevne i fleng personer som aldri i verden hadde trodd at de var gode nok for forsvaret, men som flyr flymaskiner med landets flagg på i dag.

 

Du har ingenting å tape på å prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Philip,

 

Flygeledere (og flygere for den saks skyld) er ingen supermenn og -kvinner. Det er vanlige folk med vanlige interesser og kunnskap.

 

Jeg søkte på flygelederutdanningen i våres og var på opptaksprøver på Værnes. Jeg kom igjennom dem, og intervju, og er blitt tilbudt plass i USA i august neste år.

 

Nok om det. Poenget er at ingen av dem jeg snakket med, meg selv inkludert, følte at det gikk bra på de prøvene Avinor holder. Du snakker om å skulle huske 30 objekter osv, og så skulle kunne huske og skrive disse ned etter å ha gjort andre oppgaver. Det er det ingen som klarer. Og dersom du klarer det så er du neppe en person de ønsker å ha som flygeleder (!).

 

Selv om jeg ikke kan si hva disse testene skal finne ut, da jeg ikke vet det, så sier Avinor selv at de er laget for å finne ut om du har det som skal til for å være en aktuell kandidat til flygelderutdanningen. Det skal visst vise seg at dem som gjør det innenfor noen grenser på disse testene har en større mulighet for å klare flygelederutdanningen enn dem som havner utenfor. Utdannelsen til flygeleder koster masse penger og det bunner nok ut i at Avinor ønsker å være så sikre de kan på at kandidatene de satser på klarer og består det hele. Jeg vet ikke hva som er rett svar, men jeg tror noe av det de ønsker å finne ut er: Hvordan oppfører du deg, og hvordan ter du deg, dersom du blir skikkelig stresset. Hvordan kan de stresse deg? Jo - ved å si at du skal huske 30 objekter f.eks... Det stresser i hvertfall meg =)

 

Jeg synes du skal søke!

 

Lykke til

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det. Generell studiekompetanse er ikke bare et fancy uttrykk, selv om det riktignok er fancy, men det gir den som har det adgang til å studere videre, ettersom man har kompetansen til det. Har du ikke generell studiekompetanse, vil du nok risikere å ikke henge med siden du ikke har lært det som kreves for det :)

 

Det er et valg man tar før videregående, og er også noe av grunnen til at langt over halvparten velger å gå den noe kjedeligere veien om studiespesialisering som det så fint heter.

 

Når det er sagt, påbygging til generell studiekompetanse kunne kanskje vært noe, men hvis jeg ikke tar helt feil, er det noe man må ta i vg3.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Ja, har ut ifra dette skjønt at det skader ikke å prøve! Om jeg ikke står på testene, er det så tidlig på året at det ikke skader for andre studiersøknader.

 

Eivind du som alt har hvert igjennom dette; jeg lurer på om du har noen forslag til hvordan jeg kan forberede meg til prøvene? Og et litt annet spørsmål: Jeg trudde flygeleder utdanningen foregikk i sverige? Det har altså flyttet til USA igjen eller foregår det begge steder samtidig? Mulig jeg har misforstått og.

 

Takker igjen for svar

 

mvh

Philip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...