Gå til innhold

MP Carrier OP's


Anbefalte innlegg

Da har jeg testet mulighetene for en multiplayer event med hangarskip som hovedteama.

 

Det viser seg at for å bruke hangarskipene og det's funksjoner, så må serveren styres slik at det blir flydd som missions.

Det må styres fra Geir sin side, men jeg tok meg den friheten og testet ett lite program som heter Arrestor Cables og kan rapportere at det fungerer utmerket.

 

Det, sammen med freeware scenery for Pensacola NAS (inkludert carrier) tror jeg kan fungere fint for en event. Det positive er at de uten acceleration pakken også kan delta :)

 

Det finnes også gode freeware modeller av F-14 og Goshawk også, så mulighetene er absolutt tilstedet for at alle kan delta....også helikoptere hvis man ønsker det, for hangarskipet ligger knapt 20 Nm sør for Pensacola.

 

[size:8pt]Her, fra første test, dette er mens jeg fløy på FLG serveren. Jeg hadde selvsagt glemt å installere Arrestor Cables :o, så det ble med en touch & go på den første turen[/size]

Pensac_01.jpg

 

[size:8pt]Etter landing på Pensacola NAS[/size]

Pensac_02.jpg

 

[size:8pt]Så var det installasjon av AC og så dro jeg på nytt ut for å teste traps og katapult[/size]

pensac_03.jpg

 

Pensac_04.jpg

 

[size:8pt]Det fungerte fint det, så var det test av katapulten, tror jeg må justere opp kraften i katapulten for den stod på 120 kts som default (AC er ett utrolig enkelt program, både i bruk og installasjon...og justeringer) [/size]

pensac_06.jpg

 

Glemte jo selvsagt å inkludere link til scenery og AC, :

http://members.chello.at/pensacola/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Godt jobba Pasi, dette ser interessant ut. Pensacola scenery skal anskaffes, mens både F-14 og T-45 Goshawk fra Dino Cattaneo er i hangaren allerede ( anbefales enten man flyr carrier ops eller ikke). - Trenger man "Arrestor Cables" når man har "Acceleration" ?? Hangarskipet ser ut til å ligge i ro som et vanlig flyplass-scenery, betyr det at vi ikke kan bruke USS Nimitz versjon2 ???

 

Gleder meg til å teste dette, det kan jo bli riktig så heftig flyvning i MP :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Stilig dette :-) Jeg har tottalt 3 servere i systemet, en som dere bruker til daglig, denne har ikke acc, dette pga at ren sp2 er mere stabil i forhold til server. Har en backup server i tillegg med sp2 samt en ACC server, så vi kan faktisk lage sessions med missions, så dette får vi se på. Og det jobbes med og prøve og få til en profil som dere kan logge dere på og be om sms eller mail varsling når din kompis/ Kompiser logger seg på, det vi prøver og få i denne varslingen er posisjon innlogget, og fly type......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dette blir bare mer og mer profft Geir Ove ! Et spørsmål som tvinger seg fram, hvem er det som betaler for alt dette ? Er det Oslo Flysimklubb eller FLG, eller er dette reinspikka Gofi-galskap :grin: ?? Jeg har full forståelse for at dette krever medlemskap i en eller annen sammenheng, og selv om det er et lokalt initiativ skader det vel ikke med medlemmer over hele landet ??? Hvor skal jeg henvende meg for å bli medlem i dette unike selskapet :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernie, ja desverre så er ikke accelerationduppedittene tilgjengelig for oss dødelige med mindre det er via missions. Og nå snakker jeg om formålet multiplayer. Så vidt jeg har klart å finne ut, så er det kun ett mission som er tilgjengelig for multiplayer, og da ligger skipet uttafor Golden Gate i San Fransico.

 

Men, jeg kan som sagt rapportere at arrestor cables programmet fungerer og er helt akseptabelt, selve programmet (AC) har jo utviklet seg fra å være ett mareritt med manuell editering av fly og scenery, til en drøm som er så enkel i installasjon og bruk at man nesten får frysninger :D

 

Det hangarskipet som følger med, er Nimitz laget av samme person som v2. Den nyeste versjonen har vel tatt accelerations funksjonen i bruk og er ikke ett statisk scenery, derfor kan man bare bruke v2 enten via AI carriers eller missions. Det første alternativet tenker jeg hadde ført til ett absolutt kaos mtp MP he he he, det andre alternativet kan sikkert gjennomføres med litt hjelp fra Geir. Tror vi må teste "missions" mulighetene før man annonserer det som 'bankers' ihvertfall ;)

 

Pensacola alternativet er for min del, og akkurat nå, det nærmeste vi kommer til carrier op's i multiplayer uten altfor mye styr, og jeg sier ikke det i negativ forstand heller. I pakken man laster ned er det både scenery på land og til sjøs (ca 80Mb download) og begge er av bra kvalitet. Så man har jo også muligheten til å leke litt rundt selve flyplassen, spm også er utstyrt med "carrier landing training facilities"

 

Som sagt fungerer AC også fint, hadde ingen problem med det da jeg testet det igår. Hvis det er ett minus, så er det det at hangarskipet er ett statisk objekt, dvs at det drar ingen steder med det første ;)

 

Men det er ikke noe stort "problem", jeg tenker de fleste vil få mer enn nok å tenke på når en gjeng topgun's er samlet og alle skal ned på den lille "øya" sammtidig he he, og, det var ganske trangt på dekk allerede, så det kommer an på hvor mange deltakere det blir. Mye mulig at vi blir nødt til å parkere fremme på katapulten slik at alle får plass, og så launche fra de bakerste katapultene.

 

Men det er jo bare å laste ned scenery og arrestor cables og teste det selv. Det fungerer like fint i single player

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det uoffisielt :o Jeg stiller opp på Pensacola NAS - KNPA

ikveld kl.21:00 for en høyst uoffisiell og uhøytidelig befaring, denne gangen skal både F-14 og Goshawk også testes. Det er kanskje litt kort varsel, men det hadde vært morro hvis flere hadde deltatt i denne lille befaringen.

 

Søk på "Dino Cattaneo" på enten avsim eller flightsim.com for F-14 og T-45, ellers er link til scenery ovenfor i det første innlegget.

 

Fly skal testes, parkering og generell flightdeck op's (akkurat det siste forutsetter flere aktører) for å danne seg ett bilde på hvordan selve eventen kan gjenomføres slik at man slipper å kaste bort tid på diskusjon og krangling :grin: og heller konsentrere oss om flyvning under selve eventen.

 

Nyttig info? :

 

Carrier ILS: 108.30 (hdg unknown as of writing ;) )

GPS: CV69

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nope, her kan man ikke bli medlem( bruker du den er du det..he he)dette har jeg gjort hovedsaklig for at miljøet skal kunne ha en sosial arena, men jeg kan jo anbefalle alle og melde seg inn i sin lokale simklubb og bli med i miljøene rundt om.

 

Dette er noe jeg og Per syntes var en fin virituell sammlingsplass for simmere, mellom FLG etc. Og så må vi jo ha noe under flg, og vips dermed så datt det ned fra oven noen servere. :grin:

 

Jeg er kansje litt rar, men om det lukter penger, da synes jeg ikke det er noe morro lengre. Så om man er for seg selv, utpå en knaus med simmen sin, medlem i Ofkl,Bergen eller østfold, man er gul eller blå, stor eller liten så hiv deg på.

Så mye fine kompiser man treffer, og hyggelig er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det la jeg ikke merke til.

 

Generelt sett, så kan man bruke arrestor cables med hvilket som helst fly så lenge det har en arrestor hook.

Ser ut som at både Goshawken og F-14 er oppdatert til å bruke acceleration sine F-18 HUD's og MFD's, det er vel en mulighet for å skifte ut disse til noe som fungerer. Men jeg har ikke tid til å mod'e ikveld, men det kan alltids gjøres ferdig en "FLG-Mod" for disse 2 flyene før en event.

 

Bra du sa ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Nope, her kan man ikke bli medlem( bruker du den er du det..he he)dette har jeg gjort hovedsaklig for at miljøet skal kunne ha en sosial arena, men jeg kan jo anbefalle alle og melde seg inn i sin lokale simklubb og bli med i miljøene rundt om.

 

Dette er noe jeg og Per syntes var en fin virituell sammlingsplass for simmere, mellom FLG etc. Og så må vi jo ha noe under flg, og vips dermed så datt det ned fra oven noen servere.

 

Jeg er kansje litt rar, men om det lukter penger, da synes jeg ikke det er noe morro lengre. Så om man er for seg selv, utpå en knaus med simmen sin, medlem i Ofkl,Bergen eller østfold, man er gul eller blå, stor eller liten så hiv deg på.

Så mye fine kompiser man treffer, og hyggelig er det...

 

Makalaus, æ bøyer meg i tarmac`en for slike holdninger :o !!

 

Da er det uoffisielt Jeg stiller opp på Pensacola NAS - KNPA

ikveld kl.21:00 for en høyst uoffisiell og uhøytidelig befaring, denne gangen skal både F-14 og Goshawk også testes. Det er kanskje litt kort varsel, men det hadde vært morro hvis flere hadde deltatt i denne lille befaringen.

 

Jeg rekker kanskje ikke denne begivenheten i kveld, men jeg følger med i utviklingen :D , (men dere er kanskje ikke så vanskelig å finne hvis jeg rekker en tur innom likevel) :grin: .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja godt jeg kjøpte F-16. Eller...? :grin:

 

Netopp vært på KNPA med F-16A. Fant ikke GPS'en, men fant ett stk hangarskip, en Arleigh Burke og en Ticonderoga ved hjelp av radaren.

 

Men F-16 er ei rotte å lande på det &%¤%** dekket, så om jeg hopper på 21:00 så kommer jeg bare til å seile forbi og krabbe trygt tilbake til land :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bildeserie fra gårsdagens multiplayer hvor hangarskip op's ble testet, var vel 6-7 mann pålogget igår som deltok, 2 helikoptere hadde vi også tilgjengelig for å plukke opp våte topguns :grin: .

 

Foreløpig rapport, så virket det som at acceleration eiere ikke hadde noe problem med trapping, mens andre igjen, gjorde utallige touch and go's uten å få napp, og det var helt sikkert veldig frustrerende. Jeg tror vi holdt på i ca 3 timer he he, og det ser ut som at noen bug's må utforskes.

 

Så på det meste, så var vi bare 2 fly og 2 helikoptere på dekk sammtidig, mens resten sirklet over eller hadde mer eller mindre ufrivillige toch & go's :)

 

Kommer tilbake med en mer utfyllende rapport i MP seksjonen av forumet litt senere.

 

MP_carrier_02.jpg

 

mp_carrier_04.jpg

 

MP_Carrier_06.jpg

 

MP_carrier_07.jpg

 

MP_carrier_01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja for de som kun så dekket suse forbi i 150 kts, så så det altså slik ut på dekk :grin:

 

Skal undersøke litt rundt omkring etter brukbare freeware fly, foruten de som allerede er nevt. Den siste versjonen av F-14 og Goshawk bruker jo instrumenter fra acceleration pakken, og da er man liksom like langt igjen. Vet at KTBE? har laget en superhornet og det skal ikke være umulig å få tak i en F-14 før oppgraderingen av instrumentene.

 

Ellers, så kan man jo selv eksprementere på egenhånd mtp arrestor cables programmet. Er fort gjort å få avklart om diverse fly fungerer med det eller ikke for programmet fungerer også i singleplayer, så her kan man jo leke litt på egenhånd. Alle fly kan brukes, forutsettingen er at det finnes en innføring i aircraft.cfg filen som heter [tailhook]

 

Her er F-18 innføringen, klipp og lim den inn i cessna'n og forsøk:

 

[tailhook]

tailhook_length = 4.5

tailhook_position = -49.0, 0, -2.0

 

Arrestor cables kan brukes over alt, så man trenger nødvendigvis ikke å dra til hangarskipet for å teste funksjonabilitet, bare husk å trykk shift+F10 hvis du skal teste uttafor "definerte" områder (hangarskipet har f.eks "definerte" kabler)....dvs f.eks din lokale flyplass ;)

 

Men målsettingen er jo også at alle "ser" hverandre i de flyene de flyr. Jeg så f.eks deg og Andrew som en Goshawk, og Øystein var en Citation II når han fløy Prowleren. :)

 

Jeg skal skrive mer om noen ideer jeg har, og sjekke hvilken flypark som er tilgjengelig (og brukbar) i en annen tråd litt senere, må sjekke noen ting, teste andre ting, slik at man får en viss oversikt over det meste.

 

Alt i alt, så var det jo bra vi tok denne runden igår, nå vet vi ihvertfall om noen "bugs" som kvalifiserer til nærmere granskning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere så min F-16 (Aerosoft) som en Goshawk var ikke det verste som kunne skje. Acceleration blir det aldri tale om her, da jeg har SP2 og fullt opp med scenerydesign verktøy.

 

Hadde to touches i går, som til min store overraskelse var bra, bortsett fra at kablene fungerte ikke. Men jeg er ennå ikke brennsikker på det ikke går med F-16, da jeg vet jeg hadde alt for lite AoA og kroken misset sikkert av den grunn (i teorien). Så jeg skal prøve litt mer offline. Funker det ikke uansett med F-16, så få jeg bare håpe det går an å stjele en HUD til F-14 eller til Hawk'en.

 

Alt var ikke skuffende. Hadde den første silkemyke landingen på Pensacola :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acceleration er ikke ett must, arrestor cables programmet er uavhengig av acceleration så vidt jeg vet. Det funker i fs9 også.

 

Den eneste grunnen jeg kan se til at det ikke skulle fungere, er som sagt en manglende [tailhook] innføring i aircraft.cfg filen.

 

Andreas fikk jo trappet med sin AS F16, men han ble slengt på siden når flyet kom til full stop. Det kan ha noe med contact points å gjøre er det første som slår meg, men siden jeg har null peiling på tukling med verdier på dette området, så lar jeg det være til noen som har peiling til å evt utrede den biten :)

 

Og det er jo litt vanskelig å drive feilsøking i denne enden siden alt fungerer som det skal.

Hadde en liten mishap igår, hvor jeg gjennom 4 landinger ikke fikk trappet selv, så endte det med en kræsj på siste landingen og reload av FS, da passet jeg på å re-starte AC også, og etter det var det ingen problemer lengere.

 

Skummet såvidt gjennom manualen igår, og det viser seg at AC er relativt intensic på simconnect, og jeg skal være den første til å innrømme begrenset kunnskap til dens funkjoner, men andre addons + AC kan føre til overbelastning på simconnect.

 

Mener jeg husker at jeg hadde problemer med ett eller annet addon, da viste det seg at min simconnec var blitt korrupt av en eller annen grunn. Det kan jo også være grunnen til at noen ikke fikk programmet til å fungere.

 

Så vidt jeg har oversikt, så var det 3 Ace's som hadde problemer med arrestor cables programmet igår,mens det gikk greit med resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Håhåå, dette ble ikke så illegæli. Sikkert spennende å prøve en ny vri på MP, men det er jo litt dumt at hangarskipet ligger helt i ro. Blir som å lande på flyplass med kabler...

 

Synd hvis mangel på Acceleration får noen til å droppe hangarskip, det er kjempegøy utfordring med take off og landing på denne knøtt lille øya. Særlig hvis den er i bevegelse. Og med F-14, USS Nimitz og Carrier II er det en helt ny FS-verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, en bevegelig båt hadde gjort det mer interresant, men da ville det kun blitt for acceleration eiere.

 

Og da har man 2 muligheter, det ene er som nevt mission, det andre er faktisk at 1 spiller kjører hangarskipet :D mens de andre flyr. Det finnes en "pilotable" carrier, og hvis jeg husker rett, så er det Fernandez sin kreasjon :D

 

Men nå er det jo uansett utfordrende og ikke minst inkluderende med ett statisk skip også, mye morro uansett :grin:

 

 

Men vi skal vel forsøke ett "acceleration only" også etterhvert, om det blir som mission eller at en påtar seg å være båt er uvisst. Det siste forslaget krever jo ikke noen omstillinger på serveren annet enn at deltakerene har acceleration...+ en frivillig hangarskip kaptein he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grin: :grin:

 

Hadde denne gang en AoA på cirka 7 grader, og trykket F10 litt på forhånd, og der hang jeg i kabelen! Dro litt til høyre, men det var ikke verre enn at jeg lett gjenvant kontrollen. Det at jeg dro til høyre var min egen feil.

 

Jeg kunne dette før, men alle dataene er nok notert i glemmeboka. Jeg ser noen sier ikke for mye AoA på dekk, andre sier noe annet. Cirka 7 grader under innflyvning er nok rett.

 

Ernst:

 

Ja trist skipet ikke seiler som i USNF (laget egne ship-only missons der :grin:)...men kan i alle fall trappe. Videre forskning vil vise om jeg & flyet blir skutt ut, eller om bare neseleggen røskes av og forsvinner i det blå :whistle:

 

(neselegg humor copyright Pasi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelige mål er alltid morsomt å lande på...eller ihvertfall forsøke :grin:

 

Nå er jeg ikke ekspert, men så vidt jeg har fått med meg, så er det desverre en umulighet i multiplayer med mindre man har acceleration installert....eller vent litt :confused:

 

Rent teoretisk, så skulle det egentlig ikke være umulig å få det til via arrestor cables programmet. Man kan jo jukse og bruke shift+F10 knappen, som aktiviserer traps uansett hvor du får landkjenning, og katapult er jo heller ikke umulig, det er jo bare å hive på parkingbreaks å gi full guffe :grin: ....med mindre du flyr F-16 da :D

 

Så hvis man finner ett skip som er "pilotable" + en kaptein så skal det absolutt la seg gjøre. Vet ikke hvordan det ville blitt med ett bevegelig ai-skip, tenker da på synkroniseringen mellom de forskjellige deltakerene/spillerene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok og en rettelse: Glem F10, dønn kjedelig.

 

F8 info fra Arrcar sier bare Pensacola. Jeg har flydd litt, og hatt 6 gjentatte carrier landinger på rad uten å bruke F10. Alle landingene skulle ha "hooket", men ingen av de gjorde det.

 

Dermed gidder jeg ikke prøve mer for denne gang, i alle fall ikke med AS F-16. Finner man som du sier et skip som er "pilotable" så er det ikke gøy uansett fordi landingen har da ikke noe som helst med den presisjonen du legger i den; den bare trapper uansett. Forget all about it :cry: Feet Dry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, dere er her også.. :grin:

 

Jeg har prøvd Gåsehauken Pasi, men som Morten allerede har funnet ut så trenger vi "Acc-løse" F18 simobjects-filene fra Acc pakken, for å få lyd og skjermer. Jeg klarer forøvrig så langt ikke å få noe til å ta tak i kablene, hverken AS F16, eller Gåsehauk...

 

Prøvde for morro skyld å forlenge hook'en på F16, og jeg mener feks dette burde kunne vært en mulig fangst?:

 

F16Carrier800x600.jpg

 

Akkurat i det jeg treffer kommer det en kort melding "Hook out" (eller noe sånt).

 

Tolker jeg deg rett Andrew i at du kan konkludere med at vi uten Acc i praksis må velge mellom enten å aldri bli fanget, eller å alltid bli fanget? (med F10, som jeg ikke har prøvd)

 

Og gjelder dette også med kabel-programmet du snakker om her Pasi?

 

Uansett er det kanskje best å konkludere med at Ernst ikke uventet hadde helt rett, og at problemene/begrensningene fort overgår gledene ved Carrier ops, hvis man ikke har Acc. ;)

 

 

Jeg tror jeg som erstatning går over til å forsøke og lande MD-11 på Geilo. Som vist i en annen tråd på forumet er det jo slett ingen dårlig erstatning for Carrier ops, for oss bussjåfører og landkrabber:

 

 

KoreGeilo.png

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fixed it* :grin:

 

Jeg har nemlig hatt en fin trapping uten å bruke F10. Og det er ikke alt, tok av med Cat Shot også.

 

Først oppdaterte jeg Falcon til ver 1.21.

 

Så endret jeg cfg fila for NSAWC F-16A (Blå Camo). Satte inn dette (tuning tips fra Aerosoft forumene):

 

[TAILHOOK]

tailhook_length = 4

tailhook_position = -13.37, 0.00, -2.00 // -15.0, 0.0, -1.0

cable_force_adjust = 1.0

 

[LAUNCH_ASSISTANCE]

launch_bar_pivot = 7.30, 0.00, -3.77

launch_bar_lug = 9.00, 0.00, -4.95

 

Så sjekket jeg Arrcab.dat fila. Der var jo ingen data for CVN-69! Så jeg dro til sjøs og målte opp koordinater og konverterte de til decimal degrees, og la inn dekkshøyde og kurs. Når man da trykker F8 i Arrcab kommer CVN69 opp med en gang :smile:

 

[Zone01]

CarrierIdent=KNHK practice cables Patuxent River NAS

FrontRightCornerLat = 38.27916667

FrontRightCornerLon = -76.39666667

FrontLeftCornerLat = 38.279

FrontLeftCornerLon = -76.397

BackLeftCornerLat = 38.27883333

BackLeftCornerLon = -76.39666667

BackRightCornerLat = 38.279

BackRightCornerLon = -76.3965

DeckAltInFeet = 44.65

CableCatchZoneHeightInFeet = 2.4

RunwayHeadingInDegreesMag = 316

 

[Zone02]

CarrierIdent=cvn69_8

FrontRightCornerLat = 30.038333333333333

FrontRightCornerLon = -87.24616666666667

FrontLeftCornerLat = 30.038166666666667

FrontLeftCornerLon = -87.246

BackLeftCornerLat = 30.038333333333333

BackLeftCornerLon = -87.2455

BackRightCornerLat = 30.0385

BackRightCornerLon = -87.24566666666667

DeckAltInFeet = 71.9

CableCatchZoneHeightInFeet = 2.4

RunwayHeadingInDegreesMag = 245

 

BYE-BYE ACC :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...