Gå til innhold

Grus eller asfalt??


Rune Jansen

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Eirik Mikal Aronsen:

Også turboprop-fly har ikke godt av det... Hvis flyet har hjulbrønnene opp-under motorene, vil propellene skyte stein opp dit, og kanskje smelle til litt, oppe i en Dash 8 er det opp for hjulbrønnen en turbinmotor som driver girkassen, som igjen driver propellen, og hvis den turbinmotoren treffes, og får en skade, vil det ha uheldige virkninger... Derfor måtte Twin-otteren gå i rute til Båtsfjord, det og at rullebanen var så kort der... Twin-otteren hadde hovedhjulene festet til kroppen, nederst på kroppen, og fikk ikke noen problem med det.

Nåja... Det skal nå en del til for at propellen på Dash 8 skal klare å slå stein opp i hjulbrønnen... Jeg tror faktisk ikke at det er mulig i det hele tatt...

 

...og om du kikker opp i hjulbrønnen på en Dash 8 så finner du heller ingen motor eller girkasse der. Motoren slutter der hjulbrønnen starter og mellom motoren og hjulbrønnen sitter det en firewall. Eksosrøret fra motoren derimot ligger øverst i hjulbrønnen, men det skal jaggu litt til for å treffe den lille åpningen som understellet går inn i...

 

Det kan vel forøvrig nevnes at Dash 8-100 og Dash 8-200 brukes på små grusbaner i opptil 5000 ft høyde i Papua New Guinea og andre steder...

 

Eneste grunnen til at Twin Otteren ble beholdt så lenge var nok at rullebanen nok var i korteste laget for en Dash 8..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Gullknapp den heter, flystripa i Arendal? Men det er vel ikke grus der? Jeg var på Kjevik i 1972, og "allerede den gang" (i gamle dager) var det asfalt der! Kanskje det er grusbanen til Tveit IL du tenker på??? "[blink]" Jeg vet dessuten om en lita stripe av gress ved Lågen i Larvik som ble brukt som flystripe av bedriften Treschow-Fritzøe, men jeg tror den er lagt ned nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av georgkorycki:

Har hørt om at det er grusbane på Lysta.

Lista?? Nei... den har laaang bane med fast dekke. Den har vel hatt en av Norges lengste baner i sin tid. Er jo en skråbane på Lista også, ikke sikkert den har så veldig fast dekke lengre?

 

[ 16-05-2002, 19:13: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av johnny molund:

Grus? Ikke på rullebanen vel??
"[Forvirret]"

Grus og jetmotorer er nok en uheldig kombinasjon.

Også turboprop-fly har ikke godt av det... Hvis flyet har hjulbrønnene opp-under motorene, vil propellene skyte stein opp dit, og kanskje smelle til litt, oppe i en Dash 8 er det opp for hjulbrønnen en turbinmotor som driver girkassen, som igjen driver propellen, og hvis den turbinmotoren treffes, og får en skade, vil det ha uheldige virkninger... Derfor måtte Twin-otteren gå i rute til Båtsfjord, det og at rullebanen var så kort der... Twin-otteren hadde hovedhjulene festet til kroppen, nederst på kroppen, og fikk ikke noen problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...