Gå til innhold

Forsøk på å staffe nord-Norge 12/10


Anders Merch Grønmyr

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter en overraskende bra aktivitet i nord i går så prøver jeg igjen få til litt dekning av ATC i nord-Norge. Igjen på mandag, så håper dere ikke alle er lei av Vatsim og flygning etter FLG/Gardermoen real time!

 

ENTC_APP er booket 1630-2030 blir sikkert med litt slingring her ved closingtime ihvertfall om trafikken tilsier det!

 

Tiden er norsk lokal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg spesielt peiling på ATC krav osv. men er det ikke slik at hvis man først har bestått en twr test, så kan man kontrollere alle flyplasser i Norge bortsett fra Gardermoen?

Isåfall, så burde det være en god del som har muligheten til å staffe nord-norge.

 

Jeg kan prøve å lage en slags banner, så kan vi reklamere på forksjellige forum, f.eks vaccsca.org.

Hvis det ikke er noen regler for events da, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tanken med noe eventpåfunn i nord.

Mulig det er støtte fra resten av gjengen å om litt prøve å få til de ulike eventene som dekker tårn, approach og ctr av en og en landsdel for hver gang kanskje med litt større mellomrom enn sist hvor vi kjørte 4søndager på rappen!

Har man utsjekk på tower/app så kan man sitte der man føler for det stort sett i hele skandinavia! Egne utsjekker må derimot gjennomføres og bestås på plasser som ENGM,EKCH,ESSA var det noen fler i Sverige tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli tidlig å ha det helgen etter FLG ja!

 

Men som PKJ sier så er ideen god!

 

PKJ: Kortbane nettet å peiling, tenker du da på AFIS-fraselogi eller spesielle approacher?

 

Her stjeles ikke noe. Forum er vel for å dele info og tanker så kjør på! Hadde vært artig å få til noe, absolutt, Men man burde vel kanskje vente til miljøet er så mettet som det vil være neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort i fra det så liker jeg ideen, men håper at de som flyr til kortbane nettet har litt peiling på hva det dreier seg om.

PKJ: Kortbane nettet å peiling, tenker du da på AFIS-fraselogi eller spesielle approacher?

 

Han mener nok at det å fly på kortbane nettet i finnmark og troms, handler om prosedyrer og besluttninger fra pilotens side, istedet for at en flyveleder gir instrukser om hva piloten skal fåreta seg.

Og ikke minst som du sier, AFIS. Å gi korrekt informasjon til AFIS om hva som skjer, hva piloten planlegger, og når...

 

Det er ikke bare planke å fly slik, spesiellt ikke med stiv kuling fra alle kanter og mer eller mindre 0 sikt med en Twin-otter eller en Dash uten avanserte FMS'er og ILS approacher (LOC-DME/NDB som gjelder! :) ), det er faktisk VELDIG spennende og ikke minst utfordrene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger forøvrig Tower trening i dag på Tromsø sammen med Espen Sæther fra 20:00 lokal til ca 22:00.

 

Dette blir mest sansynlig en av de siste treningene for Espen, så gi han gjerne litt å tygge på i kveld :) Han er klar for det meste!

 

Håper flest mulig tar turen innom for å utfordre han :)

I kveld tar vi sikte på å fokusere litt på VFR klareringer og entring og transitt i kontrolsonen, så håper flest mulig har anledning til å komme å ta utfordringen :) All annen trafikk er selvfølgelig også velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det vil være tower trening både på ENGM(18-21) og ENTC(20-22) iløpet av kvelden så da er det vel bare å fly nordover mot nordlyset da :)

 

EDIT: ingen trening på Gardermoen, bare gått meg forbi at Njål har bestått sin OTS

Congrats

 

Foreløpig ser dette ut til å bli en skikkelig nedtur sammenlignet med overraskende bra trafikkmengde sist mandag. Men you never know... Tror mye kan skyldes på flere kanskje er mettet nå etter FLG og realtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders: Jeg tror nedturen skyldes litt dårlig reklame. Jeg skulle egentlig i lufta i åttetiden, men nå ser jeg jo at hallparten av Sør-Norge er bemannet :grin:

Må nesten la leksene ligge et par timer til da.

 

EDIT: Tror jeg flyr fra Gardermoen og parkerer på Værnes, og venter der til nærmere TWR-treningen i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye mer å reklamere enn her! Om det skal organisereres og markedsføres bedre så ville jeg først og fremst valgt en helt annen dag enn Mandag kan gjerne være hverdag men tror igrunn mandag er en av de dårligste her. Og det ville neppe vært påfølgende dag av FLG :) Jeg ville også ventet til flere kontrollere var med på å jobbe for å få dratt igang noe mer skikkelige greier med bedre dekning enn Tromsø tower og approach! PKJ snakket om å dekke ENBD_ctr i kveld men foreløpig er den ubemannet og ubooket så her er det fritt frem!

 

 

Tromsø melder og litt styggvær utoverkvelden med lav sikt, mye nedbør og lignende så ser hardt ut for VFR trafikken til trening men vi satser på det er forbigående. Følgende ATIS kan meldes fra Tromsø/Langnes nå:

ENTC info ECHO 121550Z winds 270 at 6 visibility 9999

Sky conditions FEW009 SCT015 BKN050 temp 02 dewpt M01 QNH 1021

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...