Gå til innhold

Filbiblioteketserver stenges


Thomas Johannessen

Anbefalte innlegg

Nei, men filene må være delt mellom pcene til en hver tid. Det er jo det som er greia med Seeders, vis folk ikke Seeder så vil de heller ikke være mulig og få tak i.

 

 

Det er bare og laste opp trackere til piratebay på en bruker som alle vet navnet på.

 

Men skjønner ikke hvorfor piratebay blir senserert bort for det er jo ikke ulovlig? :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torrent-trackeren må jo fortsatt ha en server et sted..eller?

 

Jo det gjer det vell' date=' men ikkje visst me brukar ein som finst frå før :( , men uansett, nokon har vell ein back-up av filbiblioteket, slik at det ikkje går tapt i morgon?

 

Men for all del, flightsim.no bør ha eit eige filbiliotek og ikkje berre overføre alt til for eksempel avsim.com.

Det blir jo som å leite etter nåla i høystakken i forhold.

(De skjønne vell kva eg meiner, for trøtt til å forklara betre.)

 

Nei, men filene må være delt mellom pcene til en hver tid. Det er jo det som er greia med Seeders, vis folk ikke Seeder så vil de heller ikke være mulig og få tak i.

 

Dette med seeders kan me jo enkelt fikse ved å ha ein torrent-kategori på forumet der folk kan be om seeders til ein fil :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sorger skal taes på forskudd, Andreas ;)

 

Geir har allerede sagt at han kan hjelpe. Mange fildelingsnettsider er hostet av flere servere, så her kan mange små bidragsytere stable sammen et solid fundament. Det er bare å se mulighetene og utføre dem. Nå trenger vi bidragsytere som kan åpne for flere host-muligheter.

 

EDIT: Å omorganisere flightsim.no til å ta torrents i bruk, synes jeg er en god idé, men jeg synes at det burde være en reserveløsning. Visstnok er torrents gratis, men da blir det ikke bare å laste ned hva du vil når du vil. Folk som bruker BitLord e.l. vet mye om dette. Noen ganger kan du laste ned en fil på 1GB i løpet av et par timer, mens andre ganger må du vente i et par uker på 50mb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vanskelig å opprette en torrent-tracker dersom dette blir en løsning. Vil tro serveren til Dag vil kunne kjøre en torrent-tracker og, så dette skulle nok ikke være noe problem. Problemet er at man må få spredd alle filene til flere personer, som starter å seede.

 

La oss si at hver fil bør iallefall ha 4 seeders, da har vi gode muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å spre for mye negativitet om torrent-idéen, så tror jeg det filbiblioteket vi kjenner vil forsvinne delvis eller helt, dersom privatpersoner (i denne sammenhengen) skal ta seg av hostingen. Hvis alle kan bruke limewire eller bittorrent til nedlasting, så kommer det ikke til å være noe flightsim.no lenger, utenom shoppen og forumet.

 

EDIT: Synes forøvrig det er rart at Dag ikke har kommet med en uttalelse om hva han ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag er her, men har (som vanlig nå for tiden) vært på annen jobb noen dager.

Det jeg trenger er altså et sted å lagre disse filene (være seg http eller ftp) uten at jeg blir ruinert av dette (Geir Ove?)

 

Ja, det er relativt billig å leie seg serverplass nå for tiden, men det er båndbredde som koster, og en slik filserver fører fort til mye "overforbruk" som er svindyrt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite trafikktallet er det helt umulig å si hva som kreves av server, egentlig. For det første så kreves det litt prosessorkraft(mye filoverføring bruker overraskende mye), samtidig trengs en god linje og en nettleverandør som tillater serverbruk på deres linjer.

 

Jeg har en server man kunne brukt, med både kraft og plass, men tviler på at GET vil la meg drive den herfra, har heller ikke god nok linje til å hoste mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte windows 2003 server med en 2,4ghz p4 single core CPU + 2 gb ram. Det holdt vel greit for å downloade? Tror ikke noen klagde på overføringshastigheten. Når det gjelder linje så stod denne serveren på stamnettet til uninett, som bla drifter NIX'en så kapasitetsmessig hadde den all båndbredde den kunne trenge for å levere til norske IP'er.

 

Hva angår faktisk brukt båndbredde har jeg sendt forespørsel til IT som de kan sende meg en rapport på dette.

 

Her er statsene for switchen som server var koblet til:

http://begonia.uib.no/stat/mrtg/uib-rf-gw/uib-rf-gw-l0.uib.no_129.177.50.1.html

 

Serveren ble koblet av i går formiddag, og man kan se at det er en nedgang i trafikken. Jeg vil tro at nedgangen alene skyldes at vi koblet ned serveren.

 

Vi kan med andre ord si sikkert at kravet til båndbredde ikke overstiger det som ligger i linken over. Som sagt er dette på hele switchen. 48 porter. Jeg vil anta at min server stod for en ganske god del av uploaden, da det meg bekjent er ingen andre som hadde en filserver på denne switchen. Jeg får se om jeg kan få ut detaljert stat på den enkelte IP adressen. Får jeg dette så er det null problem å se på hvor mye båndbredde serveren har brukt.

 

--thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker www.bluehost.com til å ha mine hjemmesider o.l på. Der er det ubegrenset med både lagring og båndbredde. Har ikke testet hastigheten deres, men har ALDRI hatt noe problemer med ting der. Koster med 107 $ pr å, inkl 1 stk domenenavn. Kan dette være noe? Har tilgang til ftp,telnet, etc. Utrolig bra hosting-service!

 

--thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite trafikktallet er det helt umulig å si hva som kreves av server' date=' egentlig. For det første så kreves det litt prosessorkraft(mye filoverføring bruker overraskende mye), samtidig trengs en god linje og en nettleverandør som tillater serverbruk på deres linjer.

[/quote']

 

Tjaaaa.... jag körde denna filserver hos mig en stund. Då hade jag en P4 2,x GHZ, 2GB ram och en massa diskplats på en 100mbit linje. Internet kostade 299kr/mnd (nu 199kr) och hårdvara kan man lätt få tag i. Har faktiskt en Small Business Server 2003 stående (evt med 750gb HD) men ingen plats i lägenheten att ställa den på tyvärr :(

 

Vill man försöka ha den i Sverige igen kan jag se efter möjligheter. Jobbar ju trots allt i branschen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...