Gå til innhold

Kiss Landing: Utfordring


Anbefalte innlegg

Jeg fløy side om side med realflighten NAX425, åpningsflighten på retur nå i kveld. Ble temmelig fornøyd med sluttresultatet fra FSPAX, spesielt touchdown-rate. Så for å ikke gjøre dette til bare en skrytepost, utfordrer jeg samtlige simmere som fører boeing eller buss til å slå touchdownraten min (se om dere får det til under en vanlig flight, helst :grin: ) :)

 

kisslanding.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nais. Skal godt gjøres å slå den. Jeg tror jeg hadde en på -28 ft/min for et par år siden... Mener å huske at Johan Holmseth hadde en enda råere. Men uansett så er det bra gjort :)

 

Av nyskjærrighet, skal man ikke ideelt lande med mellom 50 og 300 ft/min eller noe sånt, for ikke å sprette opp igjen? Mener å huske at jeg har vært borti noe slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flight ID: FBU091

Flight Type: Normal

Pilot: P.Jorgensen

Company: FlyBush

Aircraft: WILCO_FSTRProto2

Flight Date: 29 April 2009

Departure: 12h59 (03h59 GMT)

Arrival: 14h23 (04h24 GMT)

From: TFI

To: VIV - Vivigani - Papua New Guinea

Nbr of Passengers: 10

 

Report:

 

Flight Distance: 61 Nm Landing Speed: 4.00 kt

Time Airborne: 00h23:54 Landing Touchdown: -24.6 ft/m (kiss)

Flight Time (block): 00h25:47 Landing Pitch: -0.19°

Time On Ground: 00h03:15 Landing Weight: 19197 kg

Average Speed: 154.08 kt Total Fuel Used: 358 kg

 

-----------------------------------------------------------

 

 

Flight ID: FBU793

Flight Type: Normal

Pilot: P.Jorgensen

Company: FlyBush

Aircraft: de Havilland Canadian Twin Otter West Coast

Flight Date: 21 April 2009

Departure: 11h12 (02h13 GMT)

Arrival: 11h52 (02h53 GMT)

From: AYGA - Goroka - Papua New Guinea

To: ZEN

Nbr of Passengers: 15

 

Report:

 

Flight Distance: 90 Nm Landing Speed: 62.96 kt

Time Airborne: 00h39:11 Landing Touchdown: 3.08 ft/m

Flight Time (block): 00h40:14 Landing Pitch: 5.93°

Time On Ground: 00h02:42 Landing Weight: 5037 kg

Average Speed: 138.38 kt Total Fuel Used: 171 kg

 

-------------------------------------------------------------

 

 

Flight ID: AY743

Flight Type: Normal

Pilot: Pasi Jorgensn

Company: Finnair

Aircraft: Embraer 170 Finnair

Flight Date: 09 June 2009

Departure: 14h37 (12h38 GMT)

Arrival: 14h34 (13h35 GMT)

From: EFTP - Pirkkala - Finland

To: EFOU - Oulu - Finland

Nbr of Passengers: 54

 

Report:

 

Flight Distance: 215 Nm Landing Speed: 119.92 kt

Time Airborne: 00h45:06 Landing Touchdown: -48.5 ft/m (kiss)

Flight Time (block): 00h56:31 Landing Pitch: 7.08°

Time On Ground: 00h13:50 Landing Weight: 30847 kg

Average Speed: 287.16 kt Total Fuel Used: 5070 kg

Climb Time: 00h10:19 Climb Fuel Used: 4274 kg

Cruise Time: 00h19:40 Cruise Fuel Used: 563 kg

Average Cruise Speed: 416.76 kt (M0.67) Cruise fuel/hour: 1719 kg (calc)

Descent Time: 00h15:07 Descent Fuel Used: 232 kg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hadde vi en laaaaang diskusjon om i BAV, og vi kom frem til at 80-200ft/min var det beste for en tørr rullebane, mens noe nærmere 300ft/min var ønskelig for landing på våt bane...

 

Ellers gikk diskusjonen om "hvorfor" rundt akkurat det Jan Tore nevner; mykt nok for ikke å sprette til værs igjen (samt PAX. comfort), men hardt nok til å aktivere autobrakes, spoilers, mm.

 

Det ble også sagt at det ikke er ønskelig å "flyte" ned halve rullebanen før du setter flyet på bakken; flyet skal ned i "touchdown zone", og "dermed basta" (for å ta BAV-holdningen litt på kornet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg nødvendigvis ut på Lukla eller tilsvarende, skal nok litt til ja ;)

 

Dette med å sette ned, jeg er helt på det rene med at å sette ned med en sinkrate på -30ft/m ikke er effektivt angående bremsing, men på en knusktørr 19R på OSL tar jeg meg den frihet å bruke ekstra bane, bare for å sette den stille og rolig ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder teorisering osv så er det en ting. Men i virkeligheten så er ikke en kiss landing ett produkt av å floate nedover halve rullebanen men en kalkulert, normal flare...det kommer med trening. Dessuten er det jo også avhengig av flytype, er vel ikke så greit å kysse rwy så ømt at autobreaks ikke vet at du har landet he he, så alt er vel ettersom, ingen fast formel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer er, spesielt på vår RW, at du får skidd på hjula,

Og dermed får du ikke auto grnd spoiler og vekta på hjula blir for liten for å få de til å rotere. Vann skyves forran hjulet, dette vannet siver under et stillestående hjul, dette blir varmt, utrolig varmt, og du får superheated steem under hjulet og gummien ødelegges. Smoot fin landing som koster noen tusen dollar i nye dekk, og noen tusen i tech utgifter, og noen tusen i forsinkelse.

Men en gylden middelvei er å foretrekke. En autoland Kisser ikke kjærra nedpå. Kontant og greit blir det.

Så her blir det ikke meget dyre kyssinger av RW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS vil faktisk ikke at pilotene skal bruke mye rullebane på og få en silkemyk touchdown. På Gardermoen hvor det er mye rullebane er det egentlig no big deal, men når man kommer opp på de kortere banene i Nord-Norge på vinterstid har man ikke alltid råd til og bruke så mye av rullebanen bare for og få en myk landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å ikke lande for mykt er fordi at nyere fly har Proximity switches, altså magnetbrytere, og ikke mekaniske. Disse reagerer på en forandring i magnetfeltet når de blir ført over hverandre, går dette for sakte utgjevner de hverandre når de passerer hverandre, og aktivieres ikke. En annen ting som kan skje er at shockstruten har "jammet" seg litt pga temp forandringer slik at de ikke beveges så lett, og at de kan henge litt, altså ingne brytere blir aktiviert fa heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å understreke det bedre: Dette er noe jeg gjør i simmen. Jeg ville aldri seilt nedover banen for å få en umerkelig touchdown uansett om banen var fem tusen meter eller fem hundre. Jeg er veldig klar over hva en god landing innebærer, og hva som kan skje om man går for langt over eller under gitte nedsynksrater. Dette er en utfordring for simmere, hvor nevnte forhold ikke eksisterer meg bekjent, det er ikke meningen at folk skal hoppe i en C172 eller en B747 og prøve dette utenfor skjermen. Kult om dere kunne latt en sim-utfordring være en sim-utfordring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic:

Husker på når vi landa på gardermoen på fredag 14 aug, så fløy vi med TUIfly nordic, så sto det at landingene ville bli utført manuelt. Merket det for og si det sånn :grin: satt rett bak vingen så så bevegelsen mot bakken godt, så trodde jeg at vi landa men neida, i det flyet så ut til og lande begynte og det og gå opp igjen! Var rett før jeg trodde det ble go-around, men det ble det ikke, men vi kjørte ut på nest nederste taxi-way fra runway. :grin:

 

Btw så var det b737-800w, og landingen var hard... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det er jo avhengig av flytype, det er forskjell på en cub og en A380.

 

Med mindre fly som ikke har alskens duppeditter og hvor piloten står for "oppbremsingen" så ser jeg ingen fare med å kysse rwy....ikke ved å seile ned halve rwy kun for å få seg ett kyss, men når man kjenner flytypen og er fortrolig, så lar det seg gjøre å kysse rwy der det er meningen man skal. Selvsagt er det ikke noe som alltid skjer, mye er avhenging av mange ting, men under tilnærmet optimale forhold er ikke det noe problem. At andre ikke kan fly og må bruke unnskyldninger for å rettferdigjøre sine harde landinger er en annen ting he he (den siste settningen var en spøk)

 

Som sagt, det er forskjell på hvilken flytype man opererer, og dette er nå en gang en fly simulator så man skal ikke ta ting for seriøst selv om litt fakta innblandet heller ikke skader noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Nice Magnus, er det ikke slik at det er bedre om man lander litt hardt slik at hjulene ruller med en gang? (hvis dere skjønner hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...