Gå til innhold

Ekstern Hardisk med alt fra fs


Rune Karlsen

Anbefalte innlegg

Hva om noen kan levere en ekstern usb hardisk med FSX, alle addons ferdig instalert og fintrimmet til fingerspissene?

Da kunne man vel bare flytte den fra pc til pc.

Gjerne med en enkel hovedmeny med alternativer i forhold til hvor kraftig pc man kjører på slik at man kan velge optimale instillinger fra 1- 10.... Kunne dette være en ide?

Jeg ville i hverfall kjøpt et slikt oppsett.

 

mvh Rune

 

www.Simulatordrift.no

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen rent praktisk r nok god, men må huske att flightsim markedet er temmelig smalt. Enkelte ville nok casha ut for en slik løsning (gitt att ekstern HD hadde kunne gjort jobben) men det er vel også slik att blant "hard-core" flightsimmere er det en ikke ubetydlig andel "nerder" (proffe eller selvlærte som undertegnede) som ser på slike utfordringer som en del av hobbyn ;)

 

Men pr dags dato er det vel kansje ikke så aktuelt rent teknisk å ha så kraftig software liggende på en ekstern HD, tenker da på overføringshastighet etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er, som Per sige, at hardwaren ikke er bra nok. Tæk på hvor mye data der overføres på en intern harddisk, også hvor mye som skal overføres gennem f.eks. et USB-kabel til din computer. Der er mye stor forskel på den hastighed de 2 løsninger kan levere, og derfor er det rent teknisk ikke muligt, da du ikke vil få FS opdateret hurtigt nok med scenerier, hvis de ligger på en ekstren hdd vs. en intern hdd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teknisk er ikke lenger overføringshastighet et problem, løsningen heter E-SATA. :D

 

Dette er noe som man enten allerede har (på nye high-end maskiner), eller man får det med en enkel brakett slik at man får uttak bakpå maskinen, og som er koblet til maskinens interne SATA (+ strøm)

Til laptop bruker jeg en E-SATA ekspresscard, omtrent som denne. En del laptoper har etterhvert også fått dette innebygget. Disse løsningene har samme ytelse og egenskaper som interne vanlige SATA, men tåler noe lenger leding.

 

Men noe som også er et problem med løsningen din Rune, er at det ikke finnes noe enhetlig slik ting som "instalert og fintrimmet til fingerspissene". Hva som er fintrimmet kommer i stor grad an på maskinvaren, skjermoppløsning, hva, hvor, og hvordan man flyr, samt smak, og prioriteringer.

 

Hensikten med slidere og tweaks er at man kan prioritere etter egene behov, altså mer av noe, på bekostning av noe annet. I tillegg skal det jo da også passe til maskinvareresursene man har, og forholdet mellom de forskjellige komponentene.

 

Et annet eksempel på dette er typisk FSX.cfg- tweaks. Da FSX kom ut var det slik at man hadde en hel masse tweaks som alle kunne bruke, og de langt fleste fikk en fordel. I dag er det ikke lenger slik, de aller fleste "globale" (nyttig for alle) tweaks er allerede med i SP1/SP2, og det er høyst forskjellig fra maskin til maskin hva som er hensiktsmessig og endre på i dag. Og bare en ting som nye drivere kan påvirke resultatet

 

Rent praktisk kunne nok MS fint laget en versjon tilpasset et slikt system, dersom de ønsket det, men FSX av i dag vil jeg si er relativt lite egnet. Man får i dag en grunninstilling som skal være tilpasset maskinvaren når man installerer, men mitt intrykk er at få beholder dette, og det tar heller ikke hensyn til eventuelle addons som måtte komme til. Du vil måtte aktivere for hver gang du flytter, og instillinger gjøres på nytt, og man trenger også noe mapper, samt registeroppføringer i Windows for å få installert nye ting, det skal stemme med stikker, throttler osv (noe det ikke vil gjøre slik det fungerer i dag).

 

Syns forsåvidt det er en interessant ide, og ingenting er umulig, men det er noen problemer som må overvinnes her...

 

Og man kan vel trygt si at til å være en så smal nisje som flysim er, så er jo bredden ganske ekstrem. Vi leker da faktisk ganske forskjellig alle sammen her, og det er mange nisjer i nisjen. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en annen løsning i går kveld som kansje er ett alternativ. Riktignok må en ha forholdsvis god båndbredde men se for deg Tileproxy der en ikke sitter med ground og scenery selv annet enn airports og selve simmen. Tror orakelet Paulsen att det kunne vært en ide for alternativet ekstern disk?

Har planer om å teste ut Tileproxy men venter på en kompis av meg med en god del erfaring med TP skal få tid til å veilede meg inn i Tileproxy verden. Telenor kan vist levere 12 mb her i huset så det skal bestilles over helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med å fin tune og sette opp en slik disk, men du vil få trøbbel med å flytte den til harddisken din, registeroppføringer som da igjen ikke vil følge med, det som evt må gjøre i en slik situasjon er å sette opp en mappe struktur med elementene som forklares i en detaljert oppskrift på hva som er ønsket som resultat.

 

En A-Å guide slik at du selv kan gjøre jobben på egen harddisk, faktisk ikke en alt for dårlig idé, et lite problem er at alle maskinger er forskjellige og yter forskjellig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en annen løsning i går kveld som kansje er ett alternativ. Riktignok må en ha forholdsvis god båndbredde men se for deg Tileproxy der en ikke sitter med ground og scenery selv annet enn airports og selve simmen. Tror orakelet Paulsen att det kunne vært en ide for alternativet ekstern disk?

Har planer om å teste ut Tileproxy men venter på en kompis av meg med en god del erfaring med TP skal få tid til å veilede meg inn i Tileproxy verden. Telenor kan vist levere 12 mb her i huset så det skal bestilles over helga.

Tja, det er i hvertfall mange som mener det en denne typen struktur som er fremtiden, med Cloud Computing, online gaming, nettbasert lagring, osv. Ideen er da at programvare, feks et spill, ikke trenger å lagres, installeres, og vedlikeholdes lokalt på din datamaskin, og ei heller trenger du en kraftig maskin, fordi alle resursene ligger og kjøres hos en ekstern innholds-leverandør. Litt forenklet kan man vel si man da bare sender tastetrykk og musebevegelser ut, og får "ferdig behandlede" skjermbilder tilbake, slik at det ikke kreves stort mer resurser enn hva som trengs for å vise en film, lokalt hos deg.

 

I en slik verden ville FSX være installert og kjøre på store sentrale maskiner som denne, der Mega og Giga, er byttet ut med Tera, Peta, og Exa...

 

ibm_roadrunner2.jpg

 

Så når FSX da henger med en "Out Of Memory" error, er det den stakkars mannen på bildet som må fikse det, mens trådstarter (innholds-abonenten) skriker i telefonen. Herlig! :grin:

 

Et slikt system vil nok i stor grad kunne løse problemet og svare på ønskene til trådstarter, og vil kunne kjøre like fint helt uavhengig av hans maskinvare. Man abonerer på programvare/tjenester og jobber mot dem over nettet, enten det er Office, eller flysim, på alt fra stasjonær til iPhone. Personlig kan jeg forsåvidt styre min begeistring for dette konseptet, men tror ikke jeg skal gå noe videre inn på akkurat det her nå. Det finnes både noen klare potensielle fordeler, og også noen ulemper med dette. :)

 

Tilbake til nåtid, så tror jeg som sagt ikke eksterndisk forslaget løser noe problem på en god måte, jeg vil påstå det er enklere å installere FSX, enn det er å flytte det til en ny maskin. Det som gjør en reinstallasjon til en stor jobb/mareritt handler om addons, oppsett av disse, og personlige innstillinger. Vi er neppe to personer på dette forumet som har nøyaktig den samme rekken av addons og tilleggsutstyr, og skulle man inkludere "alt" ville det kostet vanvittig, og neppe kjøre godt på noen normal maskin. Man kunne vel tenke seg at "alt" fulgte med, og at man valgte og betalte for det man ville ha under oppsett slik trådstarter er inne på, men da er man tilbake til at konfigurasjon og tilpassninger likevel må gjøres i de fleste tilfeller.

 

Så nei, selv om ideen er interessant, jeg har ikke noe stor tro på dette, og dersom man ønsker et godt resultat er det ingen vei utenom en del egne tilpassninger. Det man dog kan gjøre er å lage en komplett backup/speilbilde av sin "perfekte installasjon" med Vista/7 Business/Ultimate/Pro, eller Acronis/ Norton Ghost, slik at man enkelt kan gjenopprette tilbake til perfekt, dersom noe går galt med maskinen. Men heller ikke dette lar seg problemløst flytte til en ny maskin.

 

Lykke til med Tileproxy Per. Må si det er en imponerende jobb min navnebror har fått til med det programmet. Men selv om det både er interessant, og på en del måter bra, så står problemene i kø for den løsningen også. Jeg vil ikke kalle det enkelt slik det fungerer pr i dag, og selv om photoscenery er veldig fint i visse sammenhenger har det også noen store begrensninger og ulemper i nåværende form. Så det er noen tekniske utfordringer, og når det gjelder akkurat Tileproxy har han jo også støtt på trøbbel med rettigheter, og blitt tvunget til å fjerne støtten for Google maps. Vær også klar over at dette fort vil drepe ytelsen på din vanlige FSX hvis man ikke passer godt på hva man gjør. Det skrives tusenvis av små filer til FSX partisjonen når man bruker Tileproxy, noe som lett fører til ekstrem fragmentering. (Ekstrem fragmentering er noe du generelt ikke vil ha. ;) ) Det vil forresten også endre din FSX.cfg har jeg sett, endringer som ikke nødvendigvis passer godt til bruk uten TP. Men det ser jo absolutt nydelig ut på dertil egnede områder, så hører gjerne din erfaring når du er i gang Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen på å få en topp ytelse ligger ikke i ekstern disk eller cloud computing fo0r FSX. Den ligger i dedikert spillboks ala PS3/Xbox også videre.

 

Cloud computing brukes for å spre arbeidet for å sikre at det alltid er "noen" til stede som kan utføre jobben. Det betyr at det brukes masse rimelig hardware isteden for enklere mere kostbar hardware. Tanken er selvsagt også at man oppnår en form for redudans. Vel, det sier seg selv at i en cloud så er det ikke så lett å vite hvor data lagres eller hvem som håndterer den. Videre hvem og hvor blir en eventuell retry utført. Slik løsning egener seg ikke for high performance og høy oppetid.

 

Det passer sikkert med enklere spill, men ikke særlig gøy om man sitter på vatsim og har utført en lang flight for så å bli kastet ut av spillet 20 minutter før landing. Da hjelper det fint lite om spillet starter opp igjen etter en del minutter og du er tilbake kanskje 90 minutter før landing. Enda mindre kult blir det når alle de andre også opplever det.

 

Tileproxy kan jeg ikke noe om, det vil jeg gjerne lære mere om.

 

Hadde FS vært skikkelig multicore så ville vel store regneclustere være løsningen skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mente ikke spesifikt at FSX skulle kjøre i noe Cloud Toril, jeg tok det med som eksempel i oppramsing av diverse "nettbaserte strukturer", som jeg ser mange mener er fremtiden, og har stor tro på. :)

 

Jeg husket ikke navnet på dette konseptet, men det jeg snakker om er løsninger som feks www.onlive.com/. Disse har fått med seg aktører som EA, Ubisoft, Codemasters, og mange fler, og viste såvidt jeg husker frem konseptet med Crysis kjørende på en server 80 KM unna på en eller annen presentasjon.

 

Sto forresten en artikkel om dette i Dagbladet i våres; Dette vil snu hele spillbransjen på hodet, og det har også blitt diskutert her på forumet tidligere.

 

Jeg kan som sagt personlig styre min begeistring både teknisk og praktisk, og tror det vil ta sin tid før dette kommer i noe større skala. Men sier bare at mange mener dette er fremtiden, og det inkluderer altså mange av de større spillutviklerne.

 

Jeg er forøvrig enig med deg rundt de negative sidene av online spill/programvare. For svært mange av dagens internettlinjer vil jeg si stikkordet er latency... (Og tildels som du også nevner; stabilitet)

 

Ideen er dog ikke så dum i disse grønne Nett-PC, Atom, og ULV tider. I prinsippet blir det noe av det samme som bedrifters klient-server, eller som jeg selv gjør med eksternt skrivebord hjemme, som gir min gamle laptop resursene til Ci7 maskinen. Men det går ikke for spill/grafikkintense oppgaver med RDP, og jeg sitter jo også innenfor et 1GBs lokalnett. :whistle:

 

Det skal uansett bli interessant og se hva det blir til. I umiddelbar fremtid tror jeg du har rett i at konsoll vil være det beste alternativet. På den annen side er jeg forsiktig med å si hva jeg "aldri" tror blir en realitet, og når man ser hva weben har ført til på den korte tiden den har vært tilgjengelig, har vi nok bare sett begynnelsen enda. :D

 

Tileproxy er vel i prinsippet et privat enmannsprosjekt laget av tyskeren Christian "etellerannet". Enkelt sagt bare et program som laster ned satelittfoto fra Yahoo (tidliger som nevnt Google, men de ville ikke ha noe av det), og fletter dette sømløst inn i FSX. Så man får såvidt jeg har fått med meg altså real photoscenery som ligger som et lag oppå terrengdata, og dette går i realtime. Det var opprinnelig store begrensninger for hvor fort man kunne fly på steder scenery ikke allerede var cachet, men det skal ha blitt betydlig raskere og mer effektivt i senere versjoner. (Bruker det ikke selv).

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...