Anders furse Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Hei, skulle ta en tur fra ENBR til ENGM nå. Når jeg hadde tatt av sendte ATC melding hvor det stor. Resume own navigation eller noe. Hvordan skal man navigere uten atc på Vatsim? Siter
Jack J Jackson Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Bruk ATC:en i FS9/FSX. Jack J Jackson Siter
Anders Moen Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Det betyr at du skal gå til unicom på freq 122.8 Siter
Anders furse Skrevet 9. august 2009 Forfatter Skrevet 9. august 2009 Ok skal jeg bytte til det da. Også når jeg nærmer meg ENGM så bytter jeg til ENGM approach på Vatsim? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Det stemmer. Det er du som i hovedsak skal navigere, men flygelederne er til god hjelp, spessielt hva angår innflygninger. Unicom er en "felleskanal" hvor man skriver sine intensjoner på text slik at andre fly kan se hva du planlegger å gjøre. Er det f.eks to fly inbound Gardermoen er det viktig at disse "skriver blindt" eller kommuniserer seg i mellom for å avklare hvordan dette skal gå for seg. Unicom er det området på VATSIM som ikke er betjent av en kontroller. Siter
Anders furse Skrevet 9. august 2009 Forfatter Skrevet 9. august 2009 Så da må jeg lage flighplan i FS også da. Så trykker jeg ø for å komme til den innebygde atc når det ikke er atc i omerådet? Siter
Einar Kristiansen Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Du SKAL ha en egen flightplan ja. "Resume own navigation" betyr at du skal følge den planlagte ruta. For all del ikke bruk ATC i FS,den er unøyaktig. Følg ruta.Planlegg, bruk STAR kart for arrival og kommuniser på 122.80 slik Ivar beskriver. Siter
Anders furse Skrevet 9. august 2009 Forfatter Skrevet 9. august 2009 Jeg skrev jo ruta inn i FMC, men hvordan skal jeg navigere ut i fra det? Siter
Petter Kverneng Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Bare følg flightplan... Om ATC er pålogget eller ikke så betyr det ingenting for flightplanen. Siter
Anders furse Skrevet 9. august 2009 Forfatter Skrevet 9. august 2009 Ja men hvordan finner jeg fks veien fra ENBR til SOPAR, så til SIG og til slutt til ENGM? Har jo ikke noe kart. Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Her har du kart for norge;) IPPC du skrev at du hadde lagt inn ruta i FMC'n? da trykker du inn Nav knappen. eller LNav og VNav Siter
Einar Kristiansen Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Tror du er usikker på mye her,så derfor heviser jeg deg til den øverste stiky tropic'en her: Noen tips til newbies igjen Siter
Jack J Jackson Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Hei En mulighet er å bruke GPS. Jeg gjør slik. Enten bruker jeg VRoute eller FS innebyggede flightplanner. Det er enkelt å editere flightplanen hvis man mener den i FS er obrukbar. Da blir routen lagt in i GPS:en og hvis det ikke er ATC på VATSIM så er det kun å navigere etter GPS. Bruker du payware med FMC så er det enda mindre problemer for da gjør den jobben. Det er faktisk fullt mulig å bruke ATC:en i FS (som reserve) til tross at man har en ATC på VATSIM. Syns det er litt leit at "proffene" mener at flightplanneren i FS er kun dritt. sååååå ille er det ikke og hvis jeg ikke har ATC når jeg kommer til min destinasjon så er det kanskje ikke såååå viktig dette med STAR till hytt og pine. Jack J Jackson Siter
Morten Ruud Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Hvis du har skrevet ruten i FMC så er det jo bare å følge den ruten når ATC sier "resume own navigation" eller lignende. Det som er greit å vite er at ATC på Vatsim følger den flightplanen som du har skrevet i FsInn eller Squawkbox, og ikke den innebygde flightplanleggeren (fant på nytt ord) i FS. Siter
Anders furse Skrevet 9. august 2009 Forfatter Skrevet 9. august 2009 Ja bruker FMC, men hvordan skal jeg vite hvilken vei den wayponten er å sånn. Skal jeg bruke den skjermen hvor det står grader og sånn? Kommer jo ikke opp noen linjer jeg skal følge eller lignende der. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Jack; FS-genererte ruter er ikke nødvendigvis "dritt", men de har samtidig en lei tendens til å komme med noe som går på tvers av ønsket trafikkflyt. F.eks. har den en lei tendens til å bruke MES som første punkt ut fra ENGM på nordgående ruter, noe som kjapt kan sette deg i konflikt med inkommende trafikk via samme punkt... Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 Du SKAL ha en egen flightplan ja. Bare hvis du skal fly lengre enn 50nm fra startplassen Siter
Premium Medlem Vidar Eggen Skrevet 10. august 2009 Premium Medlem Skrevet 10. august 2009 FMC er en avanserte greier, så du kommer neppe noen vei før du i det minste har vært gjennom testflighten som står detaljert beskrevet i manualen. Det er forresten ikke alt som blir klart da heller, fordi du får beskjed om å gjøre sånn og sånn, men ikke alltid hvorfor. Jeg anbefaler at du bruker tid til å slå opp i boka hver gang du kommer til ting du ikke forstår. Det er drit kjedelig til å begynne med, men blir desto mer spennende og realistisk når du kan utnytte det avanserte verktøyet du har tilgjengelig. Ikke noe vits i å bruke penger på et addon hvis man ikke lærer seg hva det inneholder, mener nå jeg. Hold ut! Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 100% enig hva Vidar her sier.Men vil man ikke rote seg bort i manualer,er den beste måten og lære seg FMC på,med en kamerat feks over teamspeak,og ta en flight sammen steg for steg. Man lærer utrolig fort på den måten også.Etter 2-3 turer kan man programere inn en rute,og loade ett fly for en flight selv. Alle har vel headset med mikk,og tilgang til free public serverere på feks Teamspeak sine sider. Siter
Einar Kristiansen Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 ..Og her er noen utvalgte videoer som forklarer deg step by step Part 5-6-7-8-9 finner du ved å Google på YouTube pmdg FMC manualer Siter
Jack J Jackson Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 Gunnar; Jeg er klar over dette med MES, MEN er ikke så sikker på at dette er et problem da avgående fly (på vei opp) sannsynligvis ligger på en helt annen høyde nor man kommer til MES enn inngående, eller........... Så er det vel slik at ATC (live) gir meg den høyde/retning som han ønsker meg på slik at jeg IKKE har noen interference med andre fly.... er ikke det ATC bl.a er til for? Så finnes fortsatt muligheten å editere flight planen i FS i henhold til SID. Jack Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 Jack: Om bane 01 er i bruk, og du vil ut via MES, da må du nok belage deg på å bli ført ut under ankommende trafikk, noe som igjen vil si at du ikke kommer så fort opp til cruise-høyde som du skulle ønske... Det samme gjelder for TOR dersom bane 19 er i bruk... Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 Er ikke vitsen med Vatsim og ha det mest mulig realistisk da?Jeg startet på Vatsim pga det allefall. Og fly departure MOT innkommende traffikk er jo på trynet. flyr man i gokk uten ATC,blir det mye DCT DCT DCT,og jeg gir meg også DCT DCT. :grin: Siter
Jack J Jackson Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 Hei Er klar over dette med realisme og hvilke rullebaner som er i bruk eller ikke, men...... 1. HVIS det IKKE er noen ATC på ENGM og jeg er online, så KAN det bli problemer med å bruke FS flightplanner, det er vi nok så enig om, men neppe noen katastrofe. Jeg KAN faktiskt se på feks. VRoute eller FSInn radar hvis det er inkommende fly, å gjøre noe med det. 2. HVIS det er ATC på ENGM så vil jeg vel bli dirigert av ATC slik at det ikke blir noen problemer med inkommende trafikk, eller..... 3. Jeg har i vært fall fådt kjeft for min flightplan når ATC ikke er fornøyd og da har han endret på enten min departure eller arrival UTEN at jeg har måtte endret min flightplan fra det som er innlevert. 4. Utdype gjerne dette med å fly MOT inkommende trafikk. Hvis jeg bruker rullebanene i henhold til vind mm så burte vel dette ikke være mulig? Ikke heller hvis man bruker rullebanene på feks. ENGM slik som er praksis. Så fortsatt ser jeg ikke helt det store problemet og særlig ikke hvis jeg bruker en SID/STAR chart og editerer routen i FS flightplanner. Det må finnes litt feksibilitet også i dette. Jeg hadde/har den oppfattningen at en ATC og pilot skal jobbe i fellesskap ikke at noen av disse to til hytt og pine MÅ kjøre sitt race. Det er vel IKKE forbudt å starte/lande på rullebanene på ENGM uansett kompassretning. Jack Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 Da skal jeg utdype litt angående trafikk-motsettninger... La oss si at banerettning 01 er i bruk på ENGM. Du skal nordover, og sender inn en rute via MES. I samme stund kommer det fly nordfra som skal inn til ENGM via MES. De vil da bruke MES 4L for å komme seg rundt til sørsiden av ENGM. Så er det tid for avgang, og du tar av på "runway heading" til ca. 3000ft før du svinger mot MES. Da er du neppe langt unna MES radial 160. Og MES readial 160 er der de som ankommer via MES 4L vil fly. Så med litt (u)flaks vil du da klatre rett gjennom gjengen som ankommer.... For TOR 5M og bane 19 gjelder det samme, bare med litt andre radialer og slikt... Så til din punkt 2; Dersom jeg er ATC på ENGM, så vil jeg sørge for at du aldri er i nærheten av SIG, MES, TOR, SORPI og SUMAK når du flyr ut fra ENGM, uansett hva du har skrevet i flightplan... ... så det lønner seg å ta en titt på SID/STAR kart for å se etter på hva som er akseptable punkter inn- og utflyvning... Siter
Jack J Jackson Skrevet 11. august 2009 Skrevet 11. august 2009 Hei Gunnar; Da er vi helt enig og du har også bekreftet poenget mitt, nemlig, en ATC forteller deg hva du bør gjøre uansett flightplan og at man MÅ lese SID/STAR charts og revidere en flightplan som er laget av FS/annen freeware. Kan du være så snill å repetere hva som er praksis å bruke (ikke ta hennsyn til vind) på ENGM ved start/landning? Jack Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.