Gå til innhold

Big Birds - Short Flights


Pasi Jorgensen

Anbefalte innlegg

Liker å fly med store fly av og til men jeg har ikke interesse av langturer. Det er nå take-off og landing som er interesant, så med det i tankene så gjorde jeg ett lite søk på nettet, men fant ikke så mye info.

Men så har vi jo deltakerne på dette eminente forumet, mange som har unike og bra oversikt over det meste, så hvorfor ikke benytte den kapasiteten?

 

Jeg vet at man har diskutert korteste og lengste ruter osv, men premissene for denne tråden er altså å liste opp ruter som faller under:

 

stor fugl <--> kort distanse.

 

 

Definisjon på stor fugl er fra A330 og opp for airbus sin del, B767 og opp fra boeing og MD11/DC10. Flightene kan være ordinære ruter såvell som cargo. Poenget er vel å prøve å liste opp ruter hvor ordinært langdistanse fly brukes til shorthauls, hvor grensen for kort/lang rute går kan vel settes til ett par timer, men jo kortere jo bedre ;)

Nb, det kan også være ruter fra "gamle dager"

 

Her er noe av det jeg fant

 

A340

Frankfurt - München (Lufthansa)

Bahrain - Doha (Gulf Air) 20min.

Rio de Janeiro - São Paulo (Air France)

 

A330

Kuala Lumpur - Penang (?) 31 min.

Shannon - Dublin (?) 40 min.

Bahrain - Doha (Gulf Air) 20min.

Paris, Orly - Strasbourg (Air Inter) 40 min.

 

B747

Singapore - Kuala Lumpur (?) 30 min.

Athen - Thessaloníki (Olympic Airlines) 30 min.

Brussels - Paris-Charles de Gaulle (Singapore)

Cape Town - Johannesburg (Alliance Air)

Bonaire - Curacao (KLM)

Santo Domingo - San Juan (Iberia) 40 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er mest i midtøsten og asia bruk av store maskiner på korte ruter brukes. Er det noe spesiell grunn til at det ikke er vanligere i f.eks europa på belastede ruter?

Man skulle jo tro at det var billigere å stappe 3-500 mennesker i 1 fly kontra det å fly 3-5 små/middels store fly for å betjene samme antall passasjerer.

 

Og kanskje vi i vesten krever hyppigere avganger, dvs ett bredere utvalg av avgangstider istedet for en avgang om morgenen og en om kvelden he he, hvem vet, vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...