Dag Johansen Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 quote: SAS bekrefter i dag at selskapet vil kutte 13 av de nåværende rutene. I Norge vil Norlink nedlegges. Omlag 100 arbeidsplasser vil bli berørt. Mer i Nettavisen Vel - nå er det vel like før de kan rive den flotte flyplassen i Bodø og gi oss tilbake den gamle "brakkeriggen". Det burde holde til de flyvningene som blir igjen... Jeg lurer i grunn noen ganger på om disse som sitter og bestemmer noen gang har vært i Nord-Norge.. Jeg tenker spesielt på denne pressetalskvinnen til Braathens som kom med det flotte forslaget at det ikke var så farlig at det ikke fantes fly mellom Bodø og Bardufoss - Man kunne jo bare kjøre til Tromsø og ta fly derfra.... [ 17-04-2002, 14:35: Endret av: Dag Johansen ] Siter
Johan Rönngren Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 Hmm...jobbar inte vår vän Jörgen Toll på Norlink? Synd i så fall, det kan inte vara kul att drabbas av sådana här nedläggningar... Siter
Helge Bø Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 Jo, han gjør det...og han nevnte jo i et innlegg her tidligere at han blir berørt av dette. Nettavisen skriver i denne artikkelen at 120 ansatte i Norlink får sparken, mens i den Dag sikter til kan man lese at de forsøker å finne andre jobber i SAS Airline til disse. Triste greier...vi hører i lokale nyheter at pax-tallene på Sola stuper, og det vil komme flere rute-nedleggelser her også. Her er mer om den saken. Årsaken er vel de stive prisene, samt 11.sept 2001...den dagen blir nok ikke glemt med det første. [ 17-04-2002, 15:36: Endret av: Helge Bø ] Siter
Helge Bø Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 Tja...hvorfor legges noe ned? Jo fordi man ikke tjener penger, det går med underskudd. Dette er årsaken også for Norlink...som du ser om du leser avis-artiklene. Siter
Kjell Arild Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 Widerøe skal jo ta over rutene til SAS Commuter / Norlink etterhvert, om ikke alle så mesteparten iallefall. De skal bl.a. bruke DASH-8-300, så det blir jo noe nytt, da det er kun -100 på fast rute nord for Værnes. Så slapp av, rutene består (mer eller mindre) Siter
Gjest Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 Japp, så läggs vi ned... Norlink har gått med förlust sedan dag 1 heter det. När jag startade i SAS så fick jag förklarat på en briefing att Commuter operationer sällan går med vinst. Det man tjänar pengar på är att få passagerare in till "Hubs" och flyga ut dem med större maskiner, och på så sätt tjäna pengar i helhet. Detta gäller kanske inte längre? Vad jag vet så gick inte BU med någon vinst heller de senaste flera åren, men de läggs inte ned..? Wideröe tar över våra ruter ja. Så passagerarnas intressen tas omhand vill jag tro. När det gäller omplaceringar inom konsernen så arbetar man på det. Vi får se hur det går. I övrigt så fick vi veta att marknaden är på väg upp! Fler och fler flyger, men förtjänsten är låg per såld stol. D.v.s. att färre business class passagerare köper resor, men fler economy class biljetter säljs. Lågpris bolagen har absolut skrämt de gamla jättarna! Nu återstår att se om våra politiker kan hjälpa till och lägga förhållanden till rätta så det kan löna sig att driva butik i de skandinaviska länderna. Föreningarna drar SAS inför rätten för att pröva om detta räknas som verksamhets överdragelse, vilket inte är lov. Om SAS köpt BU och låtit BU flyga på SK flighter så kunde de inte sparkat sina egna p.g.a denna lov. Men nu har man istället köpt BU och fördelat landet mellan sig. Den som kom sämst ut av den fördelningen (i antal flights) var SAS, medan BU behöll samma antal som före uppköp. SAS har altså gett av egen produktion till BU. Jag önskar för all del inte mina kollegor i BU något ont! De värnar bara om sina arbetsplatser, precis som vi, och har "livets rätt" som flygbolag de med. Det som jag hoppas vi uppnår är ett pressmedel för att tvinga SAS att ta hand om sina anställda. I övrigt är min position den att jag kan förvänta ett brev i posten snart (denna månad eller nästa), innehållande min uppsägning. Ska söka arbete i alla möjliga bolag framöver. Har Braathens och eller Wideröe tagit min arbetsplats? Nej! Men SAS har gett bort min arbetsplats till BU och WF. Jag förväntar mig att bli kompenserad för det. Annars har vi ju Ledelse/Styrelse soppan i SAS, BU och WF. I SAS Commuter har vi en Adm. Dir som sitter i BU styret. Han hävdar att han i den rollen arbetar för BU:s bästa... Hur kan han då arbeta för vårt bästa, vilket väl andå borde vara hans uppgitft, var en fråga som ställdes på mötet. Det finns andra exempel på "broderskap" i de olika styrena. Men när allt det är sagt, så tror jag att denna process vi nu är inne i kommer att leda till något bra i slutänden. BU & WF är väldigt fina flygbolag med långa anor. De är mycket väl etablerade varumärken i Norge, bättre än SAS. När de nu ligger inom SAS koncernen är det bättre att SAS drar sig ur Inrikes traffiken i Norge. Jag tror på denna lösning som bra effektivisering. De gamla jättarna måste effektivisera sig för att överleva mot nytänkare som Ryanair, t.ex. RA har fördelen att operera från Irland, med låga arbetsmarknads avgifter, löner och skatter. Men de har också några goda idéer som andra kan använda sig av. Nu är de faktiskt inte så billiga för konsumenten som de vill ha det till. Det är mest en gimmik. Men de har väldigt låga kostnader, och det leder till ökad förtjänst. Har du orkat läsa helt till hit? Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 quote: Opprinnelig postet av Jörgen Toll: Har du orkat läsa helt till hit? Jepp... har man lite å gjøre på jobben så har man lite å gjøre på jobben ergo god tid til å lese slikt Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 Jörgen, jeg er dypt såret i mitt indre for at Norlink skal legges ned, jeg har fløyet litt fram og tilbake med dem, og jeg må si at Fokker 50 ikke er de verste flyene jeg har vært i, tvert imot! Men hva skal du gjøre da? Er du bare sjekka ut på Fokker'n eller er du også sjekka ut på litt større fly som MD-80'en o.l.? Men det blir bra at Widerøe kommer opp hit, da får de flere passasjerer å fly, ergo blir det kanskje billigere etter hvert... Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 quote: Opprinnelig postet av Eirik Mikal Aronsen: Men det blir bra at Widerøe kommer opp hit, da får de flere passasjerer å fly, ergo blir det kanskje billigere etter hvert... Den setning der fikk for meg til å høres ut som at Widerøe aldri har flydd her oppe... men de flyene du tok bilde av på flyplassen når du var der var jo av Widerøe (eller??) Siter
Gjest Skrevet 19. april 2002 Skrevet 19. april 2002 Eirik, Jag har bara typerating på Fokker 50. Men det är inte problemet. Fanns det bara behov för mig i SAS så hade jag fått utbildning på en annan maskin. Dessvärre så ställer SAS in ruter över hela nätet. Så det blir till att söka jobb där de finns... Någon som har bruk för en pent brukt styrman? Endast gått 800 timmar... Siter
Johan Rönngren Skrevet 19. april 2002 Skrevet 19. april 2002 Ja det vore inte dumt med en privatpilot....hmm...ska bara försöka få tag i någon som vill ge mig ett flygplan också. Jag hör av mig, hehe Nej lycka till Jörgen, det löser sig ska du se!! Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 19. april 2002 Skrevet 19. april 2002 quote: Opprinnelig postet av Lars Chr. Hansen: Den setning der fikk for meg til å høres ut som at Widerøe aldri har flydd her oppe... men de flyene du tok bilde av på flyplassen når du var der var jo av Widerøe (eller??) Jeg mente det ikke sånt, men at det blir BRA at Widerøe kommer og flyr her istedet for Norlink, og jeg tror alle her vet at Widerøe er det flyselskap som har flest ruter her oppe i nord, særlig hvis man tenker på at det bare finnes tre stamruteflyplasser her oppe... Og jo, de bildene var av Widerøe sin LN-WIF, skal se om jeg får lagt dem ut på en server, så dere får se de. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.