Ivar Skaugstad Skrevet 30. juni 2009 Skrevet 30. juni 2009 European Cessna Corvalis 400 TT er betegnelsen på Notoddens nyeste fly - og det er i privat eie, og koster den nette sum av 5 millioner kroner http://telen.no/article/20090627/NYHET/733835455/1049/ANNONSER# Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 30. juni 2009 Skrevet 30. juni 2009 Åh! De nye Cessna'ene er bare rålekre! Du må få smisket deg til en tur eller to, Ivar. Siter
Jan Vold Skrevet 30. juni 2009 Skrevet 30. juni 2009 Hvorfor bruke "illustrasjonsfoto", når denne tråden finnes: og med mye annet "snacks"! http://forum.airpics.com/read.php?TID=28508 Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Skrevet 30. juni 2009 Nesh.. Det må vel være fordi Telen ikke klare å ta ett skikkelig bilde av flymaskinen, samt at jeg ikke viste at den posten eksisterte. :grin: Siter
Christian Paulsen Skrevet 30. juni 2009 Skrevet 30. juni 2009 Jøsses, dere har mange fine fly på Notodden gitt. Den der ser forresten rask ut, i den grad man kan dømme hunden etter hårene! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Skrevet 1. juli 2009 Twin Turbocharged sier vel det meste. :grin: Synes TT ble svært så beskjedent.. Denne cruicer vel på 235 knop om jeg ikke tar helt feil, noen som vet hvor mye fuel den bruker per time? Edit: Regnet meg fram til at den bruker ca. 52 l/h på økonomisk cruice, kan det stemme? Siter
Christian Paulsen Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 Å ja, ok, jeg tok ikke det med modellnavnet, men den så bare en smule mer aerodynamisk ut enn den "vanlige" 172 syns jeg... Men siden du nevner twin turbo ble jeg litt nysgjerrig på hva som egentlig skjuler seg under deksler på en slik maskin, og i den anledning kom jeg over et slags svar på ditt spørsmål også: The 400's Continental TSIO-550-C engine is capable of being operated lean of peak. Measured in flight at 11,000 feet (3355 m), 50 °F (28 °C) rich of peak turbine inlet temperature, maximum cruise yielded 199 knots (369 km/h) true air speed and 24.7 US gallons per hour (148.2 lb/hr, 93.8 l/hr) fuel flow. At the same operating parameters and 50-75 °F lean of peak the 400 was measured at 189 knots (350 km/h) TAS and 17.8 US gal/hr (106.8 lb/hr, 67.6 l/hr).[5] Dette i følge wiki/Cessna_400, og jeg ser også at det står at dette er det raskeste FAA godkjente enmotors (stempelmotor) med hjul som henger ute, med 235 knop TAS@25,000 fot, omtrent som du nevnte. Vel vel, jeg liker det i alle fall! Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 Cessna? Greit nok at det kjøpte flyet og derfor kan kalle den Cessna, men det blir som når Boeing overtok restene av MD og laget sin B717 Bare synd den er så dyr... og når man vet hvordan Lancair IV ser ut vet man jo hvor mye bedre den kunne sett ut om hjulene ble opptrekkbare og. Siter
TOS Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 Grunnen til at dei valgte fixed gear var at det vert mykje billegare med forsikring på flyet, i allefall i USA kor den største marknaden for denne maskina ligg. Det er ein artig maskin, men det som er litt skremmande er at kven som helst kan fly denne utan noko ekstrem opptrening. Det er STOR forskjell på 150 knop og 235 knop. Spesielt single pilot. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 Joda, jeg er klar over hvorfor de valgte fixed, men de kunne jo etterhvert ha fått en med opptrekkbart på markedet også. Det selges vel noen Mooneyer fortsatt og selv om de alle har opptrekkbart understell. Siter
Christian Paulsen Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 Grunnen til at dei valgte fixed gear var at det vert mykje billegare med forsikring på flyet, i allefall i USA kor den største marknaden for denne maskina ligg. Ok, hmmm. Men skyldes dette at det er for populært å velge og lande med hjulene trygt beskyttet inne i skroget, eller er det fordi det er mer utsatt for feil som kollaps, hjul som ikke kommer ut, ikke låser, ol? Siter
Åge Storli Berg Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 Vil nok tro at det er begge deler som er grunnen, det er jo mye større sjanse både for menneskelig feil og systemsvikt. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Skrevet 1. juli 2009 Hvis den ble levert som RG utgave ville man vel fått problemer med "uerfarne" piloter som trenger seg over 250 knop under FL100? :grin: Siter
Magnus Wennevold Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 Utrolig fint fly. Svogeren min vurderer å kjøpe Cessna 400. Han prøvde det for litt siden. Som han sa, så likte han det. Kjøper han det, legger jeg ut bilder ifra flyturer her på forumet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.