Helge Jordal Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 Bildet ligger paa Yahoo Fotoalbum, det er det kalt 'Trainer'. (Overaskende nok..) Kom i kontakt med en Norsk-Amerikaner som eide 3 av disse flyene naar jeg tok IA-testen min for et par maaneder siden. Naa har jeg klart aa glemme hva type-betegnelsen paa dette flyet er. Kan noen hjelpe meg? Det ble brukt som en trainer for det Norske luftforsvaret i begynnelsen av WWII, mens de trente piloter i Canada. Personen paa bildet hevder aa vaere en av de faa som har gitt Kong Harald ris, da han fant en heller ung Harald klatrende rundt i cockpiten paa flyet sitt mens han var aa trente i Little Norway. Han endte senere opp som Spitfire flyger, floey recon oppdrag over Europa. Takker for all hjelp! Mvh, Helge Siter
Gjest Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 Fairchild M62 Cornell Designation PT19 som John skriver, men jag tror de som kom till Kanada hade designation PT23 och PT26... Siter
Helge Jordal Skrevet 29. mars 2002 Forfatter Skrevet 29. mars 2002 Fairchild PT26 er rett, jepp. Mulig PT19 var den opprinnelige utgaven, men John (Som jeg mener aa huske mannen het) fortalte at Nordmennene utstyrte de med bl.a. fullt lukket cockpit, noe som senere ble kopiert av andre land som brukte det som treningsfly. Se foroevrig Model av flyet. Utrolig artig aa foerst bestaa IA oppflyging for saa aa tilbringe de neste to timene i en hangar med en som flydde for det Norske luftforsvaret under krigen. Hadde mye aa fortelle om treningsleiren og flygingen, foruten sine dager som Spitfire flyger. Uansett, takk for hjelpen! Mvh, Helge Siter
john lysebraate Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 Jeg fløy Cornell PT-26 på flyskolen 0g de hadde alle heldekkende Canopy noe lik den på T-6.Her ser det ut som det kan være åpne sitteplasser som det var på PT-19, men jeg kan ta feil. Siter
Gjest Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 quote: Opprinnelig postet av Helge Jordal: Fairchild PT26 er rett, jepp. Woooohooooo! Vad vinner jag??? quote: Opprinnelig postet av Helge Jordal: Mulig PT19 var den opprinnelige utgaven, men John (Som jeg mener aa huske mannen het) fortalte at Nordmennene utstyrte de med bl.a. fullt lukket cockpit, noe som senere ble kopiert av andre land som brukte det som treningsfly. Ja, PT19 var den första versionen. PT23 & 26 beställdes av RCAF som installerade bl.a. cocpit heater. quote: Opprinnelig postet av Helge Jordal: Utrolig artig aa foerst bestaa IA oppflyging for saa aa tilbringe de neste to timene i en hangar med en som flydde for det Norske luftforsvaret under krigen. Hadde mye aa fortelle om treningsleiren og flygingen, foruten sine dager som Spitfire flyger. Gratulerar till bestådd uppflygning! Siter
Gjest Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 Sakset fra "Forsvarets Luftflaade 1912 - 1982 FAIRCHILD CORNELL 1 OG CORNELL 2 Type: To seters elementært skolefly Motor: En Ranger sekssylindret rekkemotor på 175 eller 200 hk Toppfart: 215 km/t Topphøyde: 4500m Rekkevidde: Ca. 700 km. Vingespenn: 11m Lengde 8,5 m. Står også mye info om anskaffelsen, men det gidder jeg ikke å skrive. Siter
Anders Presterud Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 Fant noen fine tegninger på nettet: her og her. Copyright Bjørnar Noraas. Anders [ 29-03-2002, 14:03: Endret av: Anders Presterud ] Siter
john lysebraate Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 Så lærte jeg noe nytt og fikk et par fine bilder i tillegg. Siter
Gjest Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 Og nå lærer du enda mer. FORSVARTSMUSEET FLYSAMLINGEN GARDERMOEN - FLYKATALOG Amerikans toseters elementært skolefly. De fleste Fairchild skolefly anskaffet til "Little Norway" i Toronto var av modellen PT-26 Cornell II. med innelukkede cockpits. Mange av disse flyene var gaver fra nodmenn og norgesvennes ute og fikk navn etter de. "Wings for Norway" foreningen som hadde gitt flyene (Danmark, Sweden, Mexico, State of New York, o.s.v.). Befal og mannskaper i "Little Norway" anskaffet ved frivillige lønnstrekk flere fly. De fikk navnene "Spirit of Little Norway" I, II, III, o.s.v. Flygeskolen ble på foråret 1945 flyttet til Winkleight i England. Alle skoleflyene ble tatt over dit og kom siden til Norge hvor de ennå i mange år ble brukt ved Flygerskolen og rundt ved avdelingene i Luftforsvaret. Samlingens Fairchild PT-26 Cornell II er valgt holdt i norske etterkrigsfarger. Siter
Gjest Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 quote: Opprinnelig postet av Rune Valestrand: Befal og mannskaper i "Little Norway" anskaffet ved frivillige lønnstrekk flere fly. De fikk navnene "Spirit of Little Norway" I, II, III, o.s.v. Det var fasen så imponerande! Någon som vet om en plastmodell av Cornellen? Helst i 1/48. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 quote: Opprinnelig postet av Jörgen Toll: Det var fasen så imponerande! Ja det må jeg si... Jeg synes jeg ser for meg SAS sine piloter gå med på lønnstrekk for å betale for flere A340... Siter
Gjest Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 quote: Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen: Ja det må jeg si... Jeg synes jeg ser for meg SAS sine piloter gå med på lønnstrekk for å betale for flere A340... "Not in this lifetime!" Fast kanske om vi skulle ha dem till att jaga Osama med [ 29-03-2002, 23:03: Endret av: Jörgen Toll ] Siter
Helge Jordal Skrevet 30. mars 2002 Forfatter Skrevet 30. mars 2002 quote: Opprinnelig postet av Jörgen Toll: Woooohooooo! Vad vinner jag??? Vel dersom du kommer til Los Angeles noen gang kan du faa en gratis sightseeing flytur.. Mvh, Helge Siter
john lysebraate Skrevet 30. mars 2002 Skrevet 30. mars 2002 Hei Anders. Fine bilder og ekstra morsomt å finne LBA l Loggboken 28 jan.1952. Siter
Anders Presterud Skrevet 4. april 2002 Skrevet 4. april 2002 Flynytt (Nr. 2, april - mai 2002) skriver: "Blir denne Fairchild PT-19A Cornell norsk? Den strøkne N51324 er i alle fall reservert som LN-BIF og gitt at tilstrekkelig antall andelshavere melder seg kan flyet komme til Norge i mai. Prisen ligger på 70000 $ pluss frakt og andre utgifter." Adresse til bilde av maskinen: http://members.tripod.com/planes1/reading99-021.jpg (Kjempesmart forum dette... not... Gjør linken automatisk trykkbar. Bare litt synd at serveren den ligger på nekter at den kan vises på den måten. Hvis dere ikke får fram bildet så er løsningen gode gamle kopier og lim inn. ) Hadde vel vært noe og fått en sånn maskin hit til Norge? [ 04-04-2002, 22:59: Endret av: Anders Presterud ] Siter
Anders Presterud Skrevet 5. april 2002 Skrevet 5. april 2002 Er nok ikke noe mer sammenheng enn at begge er militære treningsfly fra omkring krigens dager. Chipmunken var ment som en arvtager etter deHavilland DH-82 Tiger Moth, og skulle egentlig lages av deHavilland i UK, men jobben ble etterhvert delegert til deHavilland Canada. Første DHC-1 Chipmunk fløy i 1946. Første PT-19 Cornell fløy vel på slutten av 30-tallet? Siter
Olav M. Rønningen Skrevet 5. april 2002 Skrevet 5. april 2002 quote: Opprinnelig postet av Jõrgen Toll:Någon som vet om en plastmodell av Cornellen? Helst i 1/48. Jõrgen, her er kanskje en begynnelse(?): PT19A KIT review Aviation Central Cornellen minner jo en del om De Havilland DHC-1 Chipmunk (en kollega av meg var medeier i en slik inntil ganske nylig). Er det noen sammenheng mellom Cornellen og Chipmunken? Lykke til! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.