Emil Topstad Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hei! Kommer med et litt rart spørsmål her.. Når noen skal lage et eget flyselskap hva gjør du egentlig for og begynne, mener hvordan klarer du egentlig og få nok penger til og kjøpe fly? og om det er fler som går sammen så er det jo ennå MYE penger som skal til.. :whistle: Snodig spørsmål men.. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Knutsen Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det skal veldig lite til for å ha eget flyselskap. Første steg på veien er å inne ut hvilken eierform selskapet skal ha. La oss si at du vil drive det som et AS. Minstekravet til et AS er blandt annet at det er NoK 100.000,- i aksjekapital. Du må fylle ut Samordnet Registermelding (NØYE) og sende den inn til Brønnøysundregistrene for behandling. Se mer på www.brreg.no Skal man i tillegg eie / leie fly må man ha plenty egenkapital eller evt. en skittent rik investor i ryggen. Du kan også registrere det som et Enkeltpersonforetak som er gratis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Glem heller ikke at det er mulig å danne et "Ansvarlig" (ANS) selskap, eller "Partnerskap" som den engelsk-talende verden foretrekker å kalle det. Kjekt dersom 2 eller flere personer ønsker å danne et selskap uten å drive det som et AS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Som ANS, er det eieren som er økonomiske ansvarlig og hefter derfor for selskapets gjeld. AS er selvstendig, det betyr at det er selskapet og ikke deres juridiske eiere som hefter for gjeld osv. Ellers vil jeg "tro" at man må søke diverse konsesjoner fra myndighetene osv. for å kunne starte sitt eget fly selskap som innebærer mye forhåndsarbeid før selskapet i det hele tatt er på beina. Deretter MÅ kapital hentes inn (derfor er AS mest å foretrekke pga ovennevnte vilkår som er mellom ANS og AS). Enkleste er vel kanskje å lease inn fly i første omgang istedenfor å kjøpe fly. I disse konkurs tider, så kan man være heldig å få godt og billig utstyr fra konkursbo enn ellers (grad av etterspørsel osv. som vil spille inn). Ellers vil det si at bransje erfaring osv. som vil spille stor rolle om man lykkes eller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Spennende spørsmål Emil! Ser vi har fått noen svært gode svar så langt, håper på flere! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Når det gjelder etablering av flyselskap vil jeg tro det først og frmst handler om å ha en god, troverdig foretningsplan der både egen kunskap om bransjen samt avtaler med flyprodusentene er vel ivaretatt. Har skjønt det dithen att de fleste, mulig alle mer eller mindre leaser sin flåte. Dette vil være avhengig for evnt, innvestorer og ikke minst forsikringselskapene for om en får realisert sine planer. Gjeløder det minsre maskiner er det jo en annen sak. Trenger du eks, 2-3 millioner for å komme igang trenger du kansje ikke mer enn sikkerhet i evnt, fast eiendom eller evnt, med ansvarlige med slik sikkerthet. Uansett er foretningsplan første oppgave. Denne skal inneholde både marked, kostnader, flere års plan for evnt, investeringer, utvidinger etc. Så kommer hvem som skal gjøre hva til å bety mye for de som skal være med enten det er innvestorer, banker/forsikringsforetak og ikke minst det offentlige skal nok ha sine fingrer med i spillet. Vi snakker ikke akurat om en budbil etablering her Når Kjos etablerte sitt Norwegian Air var det nok ikke så mye hans egne penger som ble lagt inn, men mere lån, leasing avtaler, og eksterne innvestorer. Har du en flåte med en tekniusk markedsverdi på tilsammen 2 milliarder betyr ikke det att selskapet eier 2 milliarder, men derimot har leasingkontrakter på nevnte sum, med de forplikytelser det måtte innebære. Flyselskap kan være god butik, noe flere har bevist men det kan også være noe som må stadig subsidieres slik SAS i alle år er blitt. Virgin derimot er beviset på det motsatte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Vold Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Tror nok at å skaffe kapital og fly er det minste problemet, hvis en vil starte flyselskap. Å finne godkjente personer som kan inneha de verv som skal til for å få Driftstillatelse, evt eget AOC, er nok langt vanskeligere. Litt om godkjennelse fra Luftfartstilsynet: http://www.luftfartstilsynet.no/tilsyn/luftfartsselskaper/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 I tillegg må luftfartstilsynet godkjenne personene som skal ha enkelte nøkkelstillinger i selskapet. Man kan altså ikke ha hvilken som helst fjott som f.eks. Chief Pilot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.