Gå til innhold

X-Plane VS FSX(FS9)


Andrè Amundsen

Anbefalte innlegg

Hei alle flightsimmere :-)

 

Jeg har noen spørsmål anng. fly simulator på datamaskin/PC.

Har vært ganske lenge borte fra denne hobbyen og bare lurer på hvordan det er med utviklingen av X-plane? Hva er forskjellen på x-plane og FS9?

Hva bør jeg velge av x-plane og FS9, og hvorfor?

Og har DX10 og Windows vista kommet i kraft sammen med FS9 som jeg hørte for et eller to år siden, fungerer det som det skal og er grafikken som forventet?

 

Derfor jeg stiller disse spørsmål er fordi det har noe med at dere som er her inne har litt peiling og det gjelder også penger og innvistering til datamaskin o.s.v :) Må ha trygge og sikkre svar, takk :) Denne hobbyen er konge-moro :cool:

 

Hyggelig med tilbakemelding. Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg kun svare for min egen del og mine egne erfaringer, så får andre gjøre det samme, uten å begynne å hakke på meg og mine valg, slik det gjerne blir i en slik diskusjon. ;)

 

 

Men vi må starte ved roten til problemet med at jeg gikk bort fra MSFS! I vilkårlig rekkefølge..

 

  • Atmosfæren her inne var direkte håpløs, frekk og irriterende
  • Den stadige utviklingen med maskinvare som man på død og liv måtte henge med på for å få FS9 eller FSX + add-ons var et evig slit
  • Tweaking, tweaking, tweaking.. Alle add-ons for bedre tekstur, bedre lys og spennende ting på bakken, bedre skyer og himmel og vann, osv.. Det ble mye mer tid i disse programmene for å få det pent enn det ble i simulatoren til å nyte det -stort sett for å mette krevende munner som kritiserte og kommenterte screenshots eller filmer
  • Pengene rullet ut på ymse dårlig payware fly
  • Ytelse vs. kvalitet var et evig slit, som betød tweaking til fingrene blødde

 

Deretter solgte jeg rubbel og bit. FS, yoke og pedaler, TrackIR osv. og rørte ikke flysim på 18-20mnd, før jeg tilfeldigvis kom over en X-plane video nå i høst, av en landing på en eller annen flyplass. Så ufattelig silkemykt og lekkert å se på når flyet landet og dempingen på landing gear faktisk FUNGERER. For meg er det viktig at det SER bra ut, og det må gjerne føles et snev realistisk, men det kommer vi tilbake til. Jeg har en viss fornemmelse om at i MSFS er måten landing gear oppfører seg på en forhånds-animert greie som dermed ikke er spesielt dynamisk. Avhengig av hvor hardt eller mykt man lander, vil denne animasjonen spilles raskt eller sakte. I X-plane er det hele dynamisk med en fysisk vekt som gjør at flyet trykkes ned mot bakken og demperene må ta affære med å jobbe flittig. Finner ikke bedre ord, det må bare oppleves. :)

 

Så kjøpte jeg X-plane og yoke umiddelbart samme dag, og lette rundt på nettet etter ressurser, og frem til nå har jeg kommet frem til at følgende sider er de som er verdt å ta en saftig titt på inn i mellom.

 

  • X-Plane.org (forum og masse downloads)
  • X-Pilot.com (forum hvor man kan følge med på utvikling og få support på payware fly og scenery)
  • X-Plane Norway (vår egen Dan Kristiansen som lager flott og detaljert scenery)
  • X-Plane Freeware forum (flotte freeware fly m.m. !)
  • X-Scenery (har det desidert beste payware flyet der ute etter min mening, Mitsubishi MU-2, og bygger en King Air B200 for tiden)
  • X-Hangar (Payware småfly)
  • Baz's Hangar (freeware single engine og twin prop fly)
  • Sandy's Plug-ins (masse bra plug-ins, bla. som ordner støtte for Saitek Yoke og Switch panel!!)
  • Reality XP (530 og 430 GPS for X-plane er endelig her, og den fungerer utmerket!!)

 

Videre har jeg erfart at folk i X-plane universet er ufattelig hyggelige og behjelpelige, og er enkle å prate med. Til og med utviklerne av simulatoren tar imot epost med åpne armer og svarer så fort de kan - og de svarer svært utfyllende. Har selv gjort dette et par ganger, og en av tingene jeg plagdes med er nå blitt retta opp i nyeste versjon ! Det er ikke verst :D

 

Når det kommer til flyfølelse, til lands og i luften, syns jeg X-plane er overlegen det jeg kan huske fra MSFS. Føler at jeg har med fysikkens lover å gjøre, fremfor i MSFS der jeg følte det var et vakum rundt flyet.

 

X-plane er kanskje ikke det hotteste hva grafikk og scenery angår, men den tanken slår jeg raskt fra meg når jeg har flydd litt, og kjenner på den lykkefølelsen det er å ta av, sirkle litt, og lande. For det er rett og slett vanskeligere å fly i X-plane enn det var i MSFS syns jeg - noe som forsåvidt gir mersmak når jeg har litt mer å bryne meg på, uten at jeg må drive å lete opp og ned i manualer for å finne svar på hvorfor ting er som de er. Jeg er ingen kløpper på å lese, så å kunne finne ut ting på egenhånd er jo litt morsomt også. Med det sagt, kan jeg understreke at jeg kjører på helt original X-plane scenery og tekstur! Det ser bra ut "out of the box".

 

 

Også er det den evigvarende myten jeg ser på omtrent alle forum der religiøse MSFS-brukere sier: men det krever jo 70GB diskplass for scenery!!

 

TULL sier jeg! Du får et fint rutenett alà dette, som er veldig fleksibelt, slik at du kan markere hvilke kvadrater du vil, som inneholder de landområdene du vil fly i. Jeg har installert bare 6-7GB med scenery f.eks...

world-landuse.png

 

Og det syns jeg er veldig, veldig ålreit. Så kan jeg fra tid til annen installere eller avinstallere landområder når jeg føler for det. Veldig fleksibelt!

 

 

Installasjon av scenery og fly er en lek. Kort og godt en copy-paste jobb inn i Aircrafts-mappa og Custom Scenery mappa. Det samme med plug-ins.

 

 

Interfacet kan kanskje skremme mange siden det på ingen måte er intuitivt, likt og brukervennlig som det man ser i MSFS. Det er grått, skikkelig 90's og kjedelig, men det er jo ikke her man skal bruke all tiden sin heller. Sett deg ned en liten halvtime og se gjennom hvilke muligheter du har der - og du blir overveldet. Spesielt skadesimulering syns jeg er ganske vanvittig å se på. Du kan f.eks. stille inn at "rundt 20 minutter ut i flight skal du miste oljetrykk". Eller du kan være så dønn preisis at det garantert skjer etter 20 minutter, eller ved 23.000 fot, e.l.. Det spennende med "rundt 20 minutter" er at det kan skje før, eller etter.. Det kan være tre minutter eller det kan være et kvarter før eller etter.. Du kan justere at ved en viss hastighet så skjer det noe med rudder, eller at landing gear lys indikatorene slutter å virke, slik at man flyr med en viss usikkerhet om landingshjulene faktisk er nede. :)

 

 

Jeg tror ikke jeg har så mye mer å si om dette nå. Bare ta en tur på youtube, så vil du finne masse flotte og beskrivende X-plane videoer.

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God info Ola Haldor! Flott :D

 

Men før diskusjonen bryter løs, så vil jeg bare komme med min mening (som jeg alltid ytrer i slike forbindelser).

 

Jeg ser ingen problemer med å ikke bruke begge. Skal jeg fly airlinere, trene instrumentflyging eller fly for VAet mitt - så flyr jeg i FSX (enn så lenge til X-plane har fått noen skikkelig gode airliner-modeller). Og skal jeg fly VFR i nydelige omgivelser samt trene på virkelig flyging - så flyr jeg X-plane.

 

Pose og sekk :D Nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Veldig grundig forklaring på din overgang fra FSX til X-plane Ola, .....

Men vi må starte ved roten til problemet med at jeg gikk bort fra MSFS! I vilkårlig rekkefølge..

 

 

Atmosfæren her inne var direkte håpløs, frekk og irriterende

Den stadige utviklingen med maskinvare som man på død og liv måtte henge med på for å få FS9 eller FSX + add-ons var et evig slit

Tweaking, tweaking, tweaking.. Alle add-ons for bedre tekstur, bedre lys og spennende ting på bakken, bedre skyer og himmel og vann, osv.. Det ble mye mer tid i disse programmene for å få det pent enn det ble i simulatoren til å nyte det -stort sett for å mette krevende munner som kritiserte og kommenterte screenshots eller filmer

Pengene rullet ut på ymse dårlig payware fly

Ytelse vs. kvalitet var et evig slit, som betød tweaking til fingrene blødde

 

 

........ men dine begrunnelser for å forlate FSX er jo de samme som du forsvarer i X-plane !? For å ha full glede av simmen må man ha topp flykvalitet, topp landskap og topp scenery/flyplasser. Kan ikke se at X-plane har noe som ikke FSX har det mangedobbelte av ;) .

 

Og igjen, jeg har ingen ting i mot X-plane, men jeg føler at jeg må forsvare FSX mot etablerte misforståelser/usannheter.

 

Jeg tilhører de som ønsker mest mulig realisme i flyvningen, og for å oppnå dette betyr "flyfeeling", lydkvalitet og detaljert VC veldig mye, i tillegg til at landskap og vær bør ha visuelle kvaliteter.

 

Etter at Acceleration / SP2 kom ut har jeg hatt rundt 30 i FPS nesten uansett hvor jeg flyr. Det kjører biler på veiene, båter på havet og fly i lufta. Under innflygning kan man møte flokker med fugler og været er som i virkeligheten. De beste flyene ( og det begynner å bli mange )er i aller høyeste grad dynamiske, og har alle de kvaliteter som beundres av noen få i X-plane. Noen av flyene er til og med så realistiske (A2A accusim) at man må følge "flight manual" i detalj for å unngå trøbbel ( som dukker opp helt dynamisk og uforutsigbart).

 

Altså, jeg har ingen ting i mot at andre foretrekker X-plane, men man behøver IKKE samtidig påstå i det uendelige at FSX ikke duger. Jeg ønsker det samme av FS som Ola, og jeg er meget godt fornøyd med det FSX har å tilby, og som mange sikkert har lagt merke til, så er det nå en stadig strøm av nye og fantastisk fine flymodeller til FSX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Neida, jeg har ikke sagt at du har tweaket X-plane, men du henviser til en mengde addons som må til for å få full glede av simmen, akkurat som i FSX :whistle: .

 

Dessuten trenger man ikke tweake FSX lenger. Etter at jeg innstallerte "Accusim" funker FSX silkemykt i min 2 år gamle normal-PC. Jeg har riktignok redusert antall trær og hus i "autogen", men det er

mest fordi "default" er alt for tettpakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mengde addons som må til for å få full glede av simmen

 

Man trenger et par fly kanskje. Thats it. Også krydre litt med noen flyplasser.

 

Jeg fikk fullstendig hakeslepp da jeg testet X-plane første gang. Her har jeg jobbet i tre år for å få noe som ligner flyt i FSX, så starter jeg X-plane og har 100 FPS og nydelig landskap under meg på ett minutt.

 

Men jeg gjentar - jeg bruker begge simulatorer like mye :)

 

 

FSX Microsoft Flight Sim, er og blir en vinner

 

Det spørs akkurat hva du er ute etter, men men. Kos deg med flygingen. Flysim er fantastisk uansett :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Jeg la ut to bildeserier fra Mo i Rana for et par uker siden. Du kan se de her:

 

X-plane :: Røssvoll, Mo i Rana

 

 

Trafikk kan du fint legge inn ja. Norske flyplasser funker ikke, men det er gitt ut noen freeware.flyplasser som er veldig bra. Blant annet Gardermoen, Sola, Værnes, Mo i Rana. Flere kommer nok etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!:) Kan stemme, at x-plane er mere snillere med fps en hva FSX er. Føler FSX har blitt mere et spill en en simulator på PC. Syntes x-plane ser og høres mer ut som en PC simulator og minner meg litt om hva som blir brukt i realistiske simulatorere. Der føler jeg FSX ikke er helt lik.

 

Ta en titt på denne vidoen, en artig skade effekt som skjer om man treffer fugler: Skade Effekt x-plane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...