Gå til innhold

Verdens største fly


Eirik - C Varvik

Anbefalte innlegg

Ukraineren er nok ennå både størst og tyngst av flyene som flyr den dag i dag, ja. Det er først dersom vi snakker om serieproduserte fly at A380 kan begyne å hevde seg...

 

Så hadde vel russerne også noen "enkranoflot" eller hva det nå het, og de kunne visstnok ha MTOW på godt over 1000 tonn. Men hvorvidt de egentlig kan regnes som fly vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: Ekranoplan (?) var jo egentlig en slags hovercraft vil jeg si, for det kunne jo bare fly i en viss høyde, som ikke var over 1000 ft engang. Selv om det fløy raskt og kunne ta mye load, ble det ikke noe særlig sukses. Men det kan vel være en av de kraftigste hovercraftene.

 

Når folk skriver at A380 er verdens største fly, slik som NRK her i dette tilfelle, så tror jeg ikke NRK er fult av 4719 flygeeker, slik som det er her! Det er jo enkelt for oss å rette på det, men jeg tror ikke NRK bryr seg så veldig hardt. Men rett skal jo selvfølgelig være rett!

 

Greit program, men skjønte egentlig ikke vitsen, du får se andres glede. Var jo ikke særlig mye opplysninger du får :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse lavtflyvende maskinene er jo ikke bare gammelt tankegods for det var da noen som drev å forska på muligheten med lavtflygende giganter til å krysse svære havområder med. Om jeg ikke husker helt feil var det vel nærmest en blanding av solenergi og motorkraft de hadde i tankene samt att maskinene skulle være 100% komposit.

Om jeg ikke husker feil var det vel tenkt att de skulle holde en høyde rett over det høyeste bølgene kunne gå. Med andre ord var det en energigjerrig alternativ for cargo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på wiki.

 

a GEV can be seen as a transition between a hovercraft and an aircraft. The International Maritime Organization, (IMO), has classified the GEV as a ship.

The Russian ekranoplan program continued and led to the most successful ekranoplan so far, the 125 ton A-90 Orlyonok. A few Orlyonoks were in service with the Soviet Navy from 1979 to 1992. In 1987, the 400 ton Lun-class ekranoplan was built as a missile launcher. The second Lun was renamed to Spasatel, as a rescue vessel, but was never finished.

 

 

 

Når NRK sier noe, så skal du bøye deg i støvet for hva de sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke verdens største fly Herr Seljeseth..

 

Derimot har jeg tittelen i innlegget, fordi programet heter Verdens største fly.

 

Ikke fordi jeg personlig mener det er verdens største fly.

 

Jeg la ut denne linken dersom noen kanskje ønsket å se dette, derfor la jeg ut navnet på programet og alt. Dette kan du lett finne ut om du blar tilbake noen dager å ser på programlisten, vil du se at programmet heter dette.

 

Vi på forumet her kan neppe på NRK til å endre tittelen på ett program som ble sendt for 2 dager siden.

 

vi endrer ikke verden her inne Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...