Gå til innhold

Focke-Wulf fra Herdla.


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

At jeg liker warbirds er jo ingen hemmelighet, og at jeg for tiden flyr mye Focke-Wulf 190 har sikkert mange fått med seg,

men at en av Classic Hangars nydelige modeller er [color:#6633FF]"Yellow 16"

fra Herdla/Bergen [/color]kom faktisk som en overraskelse også på meg :D !! Den kommer i mange varianter og farger, så jeg har ikke lagt merke til før nå at Fw-190A3 som ble hevet fra havets bunn utenfor Bergen for 2-3 år siden, er blant de "nyrestaurerte" i pakken. Flyet tilhørte JG5 og var stasjonert på Herdla da det nødlandet i sjøen i 1943. Vet ikke om det stemmer, men jeg har lest at det skal stilles ut på Herdla (?) når det er restaurert.

 

her1-1.jpg

her2-2.jpg

her3-1.jpg

her4-1.jpg

her5-1.jpg

her6-1.jpg

her7-1.jpg

 

En artig detalj er emblemet på venstresiden, som lenge var ukjent blant flyhistorikerne, men som Classic Hangars modellbyggere har fått med seg. Det viser til fulle hvor detaljert og realistisk denne toppkvalitets FSX-modellen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi. hoiii Ernst!

Dette var flott musikk!!!

 

Jeg fulgte nøye hevingen av «gul 16» fra havet her vest. (Flyet var i forbausende god stand)

 

Kommer du til Bergen noen gang, skal vi ta oss en tur ut på stripen på Herdla (og forøvrig på muséet også...) :grin:

 

...og ja, den skal stilles ut på Herdla når den er ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Kommer du til Bergen noen gang, skal vi ta oss en tur ut på stripen på Herdla (og forøvrig på muséet også...)

 

DET er jo grunn god nok for å ta en tur til Bergen :D . Må se om det ikke lar seg gjøre med noen faglige seminarer i området, så vi kan få oss en prat! Hadde vært gøy å få se musèet på Herdla, men Focke Wulf`en blir vel ikke ferdig restaurert på enda mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernst! No byrjar eg å undre meg på om du har vore jagarflygar i Luftwaffe i eit tidlegare liv. For dette her og alt det andre du leverar er jo av suveren kvalitet. :) Dersom dykk stikk på musèet på Herdla ein dag så pling ein lyd så slår eg fylgje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Ernst! No byrjar eg å undre meg på om du har vore jagarflygar i Luftwaffe i eit tidlegare liv.

 

Jeg har lurt litt selv også :grin: . Men det nærmeste jeg har vært en luftkamp, var når jeg skjøt i stykker mine airfixmodeller med luftgevær :blush: . Tror interessen for tyske jagerfly stammer fra en kamerat som er flymekaniker, og som alltid skryter av tysk ingeniørkunst. Allerede som barn bygget han nitidig nøyaktige modeller av Focke Wulf, i mange varianter og farger. I dag er han ekspert på alt fra Starfighter til F-16, men får fremdeles tårer i øyekroken når vi snakker om Fw.......

 

En tur til Herdla kunne vært innmari gøy, og hvis du også slår følge begynner dette å ligne et heftig FS-treff :grin: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer av en eller annen grunn fremmheve frykt i bildene. Det er liksom en råskap i de, selfølgelig i god hjelp av farkosten i seg selv. Det som er kanskje mest merkelig er at du kan klare skremme vannet av folk flest med en bildeserie av en Cub på blomsterenga!

 

Tror også Ernst har vært i arbeid for både Luftwaffe og de fleste andre. Ernst er som katta. Mange liv.. og mange steder .. Og sansyneligvis stakk fienden som hunden, med halen mellom bena hjem å gravde seg ned!

Det som er eksta gøy er nå man må ta på seg sveisemaska å hørselsværn for å se igjennom bildeserier her på flightsim.no!

 

 

Takk for en flott serie!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Giiiv akkht :eek: Phhå stdet hviiil, hvviiiil......

 

Takkåtakk general Furfjord, du skaper ikke så reint lite frykt du heller, når du en sjelden gang beærer dette forum med en snarvisitt :grin: . Hvis jeg skal begi meg over i det emosjonelle hjørnet, så savnes Furfjords fargerike og kreative innslag i forumet. Ja, det er rettåslett ensomt til tider, uten dine ville påfunn og dertilhørende kloke kommentarer.

 

Håper dæmses trivest i NATO-hovedkvarteret, og lurer på når vi kan se dem på vingene her oppe i arktiske strøk!?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaaaaarrrghhh!!!! (Rive seg i håret %¤¤&%"#¤/¤%&¤%##!!)Focke Focke Focke Focke Focke Focke.. Går heilt i stå her :o Nei NO Ernst bestille eg fyyyyste billett nordover. No skal dinna maskina di jaggu få fres og parkerast, og eg og du skal reise ut i fæstfjorden på tiiidlig makrell fiske :D Dette er både til å ta og føle på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Åjsan, takker for fortsatt interesse.

Flotte bilder Sindre, og veldig bra tilleggsdokumentasjon.

Var du med på selve hevingen? Og vet du hvordan det går med restaureringsarbeidet?? Flyet var i bedre stand enn jeg hadde trodd, så det blir sikkert like bra som FS-modellen etter hvert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke med på selve hevingen som en del av noe crew, men jeg var med som tilskuer fra en nærliggende topp =)

 

Flyet var i utrolig god stand tatt i betraktning tiden det har ligget i sjøen og ikke minst overlevd en nødlanding på vann. Propellen er ikke mye bøyd, for eksempel. Ser man nøye etter ser en også at halehjulet fremdeles er fylt med luft (!), understellet ellers vet jeg ikke noe om, men det skulle ikke forundre meg om dekkene der også er noenlunde intakte. Styreflatene var kledd med duk, denne har råtnet bort, og store deler av motoren var borte. Det gjaldt også instrumentbordet; her var det mye magnesium inne i bildet, og magnesium forsvinner som kjent fort i saltvann. Instrumentene ligger/lå sannsynligvis under mudderet som sees i cockpit.

 

Aluminiumen var noe tynnslitt her og der, og grunnen til alle stroppene og spjelkingen utenpå flyvraket var frykten for at interne bærebjelker var for korrodert til å tåle belastningen i det flyet brøt vannflaten.

 

Hvordan det går med restaureringen er jeg ikke sikker på, og jeg er heller ikke så bombesikker på at det kommer til Herdla. Flyet blir restaurert på Haakonsvern, såvidt jeg vet.

 

Artig med en så nøyaktig modell i FSX av det samme flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...