Jeg var ikke med på selve hevingen som en del av noe crew, men jeg var med som tilskuer fra en nærliggende topp =)
Flyet var i utrolig god stand tatt i betraktning tiden det har ligget i sjøen og ikke minst overlevd en nødlanding på vann. Propellen er ikke mye bøyd, for eksempel. Ser man nøye etter ser en også at halehjulet fremdeles er fylt med luft (!), understellet ellers vet jeg ikke noe om, men det skulle ikke forundre meg om dekkene der også er noenlunde intakte. Styreflatene var kledd med duk, denne har råtnet bort, og store deler av motoren var borte. Det gjaldt også instrumentbordet; her var det mye magnesium inne i bildet, og magnesium forsvinner som kjent fort i saltvann. Instrumentene ligger/lå sannsynligvis under mudderet som sees i cockpit.
Aluminiumen var noe tynnslitt her og der, og grunnen til alle stroppene og spjelkingen utenpå flyvraket var frykten for at interne bærebjelker var for korrodert til å tåle belastningen i det flyet brøt vannflaten.
Hvordan det går med restaureringen er jeg ikke sikker på, og jeg er heller ikke så bombesikker på at det kommer til Herdla. Flyet blir restaurert på Haakonsvern, såvidt jeg vet.
Artig med en så nøyaktig modell i FSX av det samme flyet.