Gå til innhold

Nok en stjerne til VG


Ole Helberg

Anbefalte innlegg

Leste denne i saken om flyplass diskusjonen i Kautokeino...

 

"Flyplassen ligger der allerede, 8 mil utenfor Kautokeino, og er svær nok til å ta imot digre Airbus-fly"

 

Riktignok er flyet på bilde en Embraer 170, men det er ikke poenget.

Hvilken målestokk er "digre Airbus-fly" Snakker vi om 319 elle 380?

 

VG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blemme!

Er jo helt vanvittig at de ikke går nærmere inn på det :eek:

 

Sammenlign hvilket som helst Airbus-fly, og du vil merke at de er ganske store i forhold til bilen din. Synes ikke dette var ille i det hele tatt. Det som kanskje det går an å pirke på, er at de bruker Airbus - siden andre flyfabrikanter lager "digre fly" også.

 

Alt i alt står jeg på VGs side her - og synes aviser får alt for mye kjeft :) (de er jo bare vanlige dødlige ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheh....må huske at al er ikke like fly-nerde som oss...hverfall meg ;)....og jeg tror "airbus" her er brukt som ett synonym til "store fly"...sånn at leserne som ikke er fly-nerder..skjønner hva de mener...hvorfor ikke jounarlisten her bruker store fly...er jo en annen diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Dette synes jeg er bare nerdete flisespikkeri som er helt tullete. Artikelen var god nokk den, folk har ikke den samme oppfattelse som vi super fly nerder. Synes VG gjør det greit jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, selv utenfor "flynerd"-kretser er det stor variasjon med hennhold til hva som er "stort". Jeg har alt nevnt min mors oppfattning av "store fly". Min far mener derimot at det ikke er "stort" før vi kommer til C5-størrelse, minst. Og så er det selvsagt de som mener at Dash 8 er et stort fly. Andre igjen setter grensen ved f.eks. en 757.

 

Og hva er egentlig "store airbus fly"? A318? A320? A321? A300? A330? A340? A380? Hvor går i det hele tatt grensen for hva som er "stort"? Hvem er det her som definerer hva "stort" er? Jorunalisten? Redaktøren? Flyplassmyndighetene/eierne/ect?

 

Jeg vet at forskjellige personer definerer "stort" på forskjellige måter, og nettopp derfor mener jeg VG beveger seg ut i et gjørmehull når de skriver "stort" uten å gi en nærmere avklaring på størrelse....

 

EDIT: Og nei, jeg krever ikke at jorunalisten skal ha kjennskap til alle de forskjellige flytypene som finnes. Det jeg forventer er noe litt mer beskrivende enn noe så relativt som "stort". Hva med en beskrivelse av setekapasitet? "fly med over 200 seter" er fremdeles meget vagt, men det gir et mye bedre intrykk av en ca. størrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg mener du er litt for fokusert på vår nerde sugen etter detaljer som for vanlige dødlige ikke har noe relevans. Den vanlige mann i gata vet jo knapp nokk om det er jet eller propell fly man går inn i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en helt grei artikkel, som gir den informasjonen en vanlig mann i gata har behov for. Bildet skal vel kanskje indikere hva journalisten mener med "digre fly", selfølgelig burde han ha brukt et bilde av Airbus når han skriver Airbus i artikkelen, men det er vel kanskje noe med rettigheter til bildene som ligger bak også, men hva vet jeg. Grunnen til at han skriver Airbus er vel at en stor del av flåten til Finnair består av Airbus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve å finne ut noe mer om flyplassen - beliggenhet, nav-hjelpemidler, rullebanelengde mv - kort sagt fakta. Deretter kan man diskutere/konkludere hvilke flymaskiner "kan forventes". En 2000-meters bane er standard for mange av stamruteplassene i Norge ;) Hva ville f.eks Tromsø-væringene si hvis man påstod at de bare var i stand til å ta imot små Embraer-fly....

 

En liten Post Scriptum (etterskrift) for de som ikke tar mitt innlegg for det det er ment å være; nerdenes utrettelige kamp mot tabloidpressen. Hva er så galt med VG-artikkelen? En A320, en B738 og en 757 er i mine øyne store fly. Hvem bryr seg om illustrasjonsfotoet utenom oss??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...