Gå til innhold

Norges «farligste» flyplass - se hvor!


Mathias Røsberg Mauren

Anbefalte innlegg

VG-nett har i dag skrevet en artikkel om "Birdstrikes" som er ganske så interessant.

 

Norges «farligste» flyplass - se hvor!

 

1177391043916_86.jpg

 

Verst var det altså i luftrommet over Sola lufthavn ved Stavanger (37 sammenstøt).

 

Og slik ser resten av «kollisjon med fugl»-listen ut:

 

Gardermoen 31

Flesland 30

Bodø 20

Skagen 19

Kjevik 11

Værnes 10

Vigra 8

Karmøy /Haugesund 7

Torp 6

Årø 6

Stokka 5

Langnes 5

Helle 4

Rygge 4

Alta 3

Ørland 3

Evenes 2

Hammerfest 2

Kvernberget 2

 

Jeg visste faktisk ikke at det var så mange birdstrikes på Vigra. Gardermoen overrasket meg også en del, men jeg vil tro prosenandelen her er mye lavere enn f.eks på Flesland, Vigra og de andre øverst på listen.

Man må jo ta høyde for at antall avganger i året er mange ganger flere enn på de øvrige flyplassene på listen.

 

Selv har jeg aldri opplevd birdstrikes. Verken som passasjer eller spotter. Kanskje ikke så stor sannsynlighet at man opplever dette som spotter, da fuglene ofte "operer" i litt høyde.

 

Noen som har en statistikk over ulike høyder birdstrikes har skjedd i Norge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri opplevd en bird-strike. Flaks sier noen. Vet ikke jeg' date=' hadde vært litt kult :) [/quote']

Tja, remake av Hudson River da eller? :/ Jeg forstår jo tanken bak, men problemet er at et lite "dunk" i 220 km/h (t/o / landing) for kan føre til større problemer, men alt kommer ann på hvor fuglen treffer ;)

 

Apropos fugler, har noen sett kråkefellene noen flyplasser har satt ut? Et slags bur med litt mat oppi som fuglene skal gå nedi uten å komme seg ut igjen? Bilde

Molde har allefall en sånn en.. Den forhenværende flyvelederen (på vekselvis Sola og Vigra), nå AFIS-fullmektig, som jeg besøte i tårnet sa at av alle fuglene som var på flyplassen var kråka den smarteste, den hopper/småflyr ganske enkelt ut i gresset når fly kommer, og plasserer seg på bana igjen når det er borte. Kråkefellene hadde de heller ikke problemer med å komme seg ut av. I tillegg til annen fugl så er måkene problemskaperene; svimle skapninger som ikke ser forskjell på fly og lyktestolpe, de er jo en fare for seg selv og andre :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri opplevd birdstrikes. Verken som passasjer eller spotter.

 

Dekker kameraforsikringen en måke igjennom glassene i objektivet? ;)

Haha' date=' herlig humor! :grin:

 

Birdstrike har jeg heller aldri sett i virkeligheten, men jeg har faktisk stusset litt over fuglelivet når jeg har vimset oppe rundt Gardermoen. Og rett og slett lurt litt på hvorfor de gidder å være der på gresset ved rullebaner, når det er så mye fin natur i nærheten..? Har ikke noe greie på fugle-merker og modeller, men hvis vi deler klassene som spurv, måke, kalkun, og struts, så var det spurv jeg så.

 

Så nylig noe bilder jeg syns var temmelig heftige, etter birdstrike av noe jeg antar var i kalkunklassen mot en corp-jet. Lurer på om man skvetter litt i virkeligheten også, ikke bare i X-Plane..?

 

 

[size:14pt']Utvendig:[/size]

 

3196389449_83408b51d3_o.jpg

 

 

 

[size:14pt]Og innvendig..[/size] :o :

 

3196389671_0ff2f0fcc0_o.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus F. Meese

 

Hei

 

Og det verste med de *** måkene er ikke at de er svimete, men at de driter ned alt og alle når de får mulighet til det.. Spesielt bilen min har de hatt en forkjælighet for å drite ned, vet ikke hvordand et blir med den jeg har nå, den er hvit, men den andre jeg hadde som var gråaktig var de veldig glade i og treffe...

 

Men ja, de er både svimete og surrete disse måkene, der de kommer dalende ned. Nesten så jeg har lyst og skaffe meg katte igjen, men da får vel gamle Hansen på hjørnet omtrent infarkt igjen tenker jeg..

 

Kråker er vel egentlig de smarteste kråkedyrene som finnes, de er flinke til og lære nye triks, og de er flinke til og terge en stakkars katt som kommer på galt sted til gal tid:P. Stakkars Vesla, den siste katten jeg hadde, hun fikk gjennomgå både titt og ofte når hun var ute, var neppe så gøy og ha kråkene svingende over seg når hun kom for nær.. Men hun hadde en lei tendens til og ta disse kråkene også hu da:P

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)jeg har aldri opplevd en bird-strike. Flaks sier noen. Vet ikke jeg' date=' hadde vært litt kult :) [/quote']

 

Bird strike ikke er noe man bevisst prøver å få til på hver avgang, nettopp fordi det er farlig. Da er det jo ikke kult - med mindre man har liten respekt for egnet eller andres liv... Derfor velger jeg å tro du mener er at det hadde vært interessant - ikke kult, å oppleve en bird strike... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja' date=' synes ikke dette var noen nyhet at SVG var værst. Var jo til og med eget program på tv om det. Merkelig nok reiser jeg fra SVG flere ganger enn de fleste, og jeg har aldri opplevd en bird-strike. Flaks sier noen. Vet ikke jeg, hadde vært litt kult :) [/quote']

 

Har dokumentaren på PC-en her :)

Selv synes jeg ikke den var så bra. Det handlet mer om hekkesesonger for ulike arter enn hva det handlet om fly @ fugler.

 

På Sola har de jo til og meg hagle og greier som de driver å skyter fugleflokker med.

Var noen svære svaner som hadde rigget seg til på enden av rullebanen ute med pålene også. Fatter ikke hvorfor AKKURAT der hvor flyene kommer inn når de kan ta alt av natur annet enn akkurat der. Men de er vel ikke så smarte som oss da :D

 

Er visst ikke bare fugler som koser seg ute på rød sone på Sola heller. Hjort ol. skal visst også være vanlig å få øye på ved skumringstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor AKKURAT der hvor flyene kommer inn når de kan ta alt av natur annet enn akkurat der. Men de er vel ikke så smarte som oss da :D

Nei, jeg syns også det er litt underlig det der altså. Kanskje de ser opp til de store brølende fuglene, og tenker at hvis de har kunnet vokse seg så store og skumle på stedet, så må det være svært gode matforhold der.

 

Aporopå deer-strike, så leste jeg en gang at man visstnok hadde trøbbel med elg på PANC i Alaska. Men skulle jo tro det var forholdsvis enkelt og holde slike firbente dyr som hjort og elg unna flyplassen, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)jeg har aldri opplevd en bird-strike. Flaks sier noen. Vet ikke jeg' date=' hadde vært litt kult :) [/quote']

 

Bird strike ikke er noe man bevisst prøver å få til på hver avgang, nettopp fordi det er farlig. Da er det jo ikke kult - med mindre man har liten respekt for egnet eller andres liv... Derfor velger jeg å tro du mener er at det hadde vært interessant - ikke kult, å oppleve en bird strike... ;)

 

Selvfølgelig :D

 

Har dokumentaren på PC-en her

Selv synes jeg ikke den var så bra. Det handlet mer om hekkesesonger for ulike arter enn hva det handlet om fly @ fugler.

 

På Sola har de jo til og meg hagle og greier som de driver å skyter fugleflokker med.

Var noen svære svaner som hadde rigget seg til på enden av rullebanen ute med pålene også. Fatter ikke hvorfor AKKURAT der hvor flyene kommer inn når de kan ta alt av natur annet enn akkurat der. Men de er vel ikke så smarte som oss da

 

Er visst ikke bare fugler som koser seg ute på rød sone på Sola heller. Hjort ol. skal visst også være vanlig å få øye på ved skumringstider

.

 

Ja, den var ikke så sykt bra at det gjorde noe..

 

Tror de har fått påbud mot å slutte med hagle, har hvertfall hørt det. Selv om jeg selvsagt i det siste har sett og hørt at de har skytt med noe som ikke var signal pistoler o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...