Gå til innhold

På oppdrag fra Forsvaret!


Anbefalte innlegg

Til de av dere som hadde forventet våpen, eksplosjoner og action, beklager min u-utfyllende overskrift.. Men når du først er her inne kan du vel se ferdig posten? :grin:

 

Jeg er midt inne i min turnus og har i løpet av denne arbeidsperioden rukket over de fleste deler av Europa. I dag skulle vi vist bli fryktelig nasjonalistiske på oppdrag fra Forsvaret. Fredag er som kjent "perm" dag for de avtjenende soldater over det ganske land. I og med at rutenettet er noe knotete, spesielt i Nord-Norge har derfor Forsvaret chartret inn to flymaskiner som flyr landet på langs og på tvers. Jeg og min styrmann Claussen var blitt satt på formiddagsruten som går fra sør til nord, nærmere bestemt Gardermoen - Værnes - Bodø - Bardufoss. Tekst OVER bildene, enjoy!

 

Det ble en relativt sen ankomst til crew rommet på Gardermoen i dag. Ca. 1100 signerte jeg inn sammen med mitt crew som alle hadde overnattet på SAS hotellet etter en sen ankomst fra Madrid i går kveld. Her ble det tid til både en og to kopper kaffe før vi satte igang med planleggingen av dagens oppgave. En trivelig meterolog la fram værkart, vindkart og været underveis for oss. Stort sett forklarte værkartet oss alt vi trengte å vite, det ble en flott dag på tur nordover! Samtlige av flyplassene vi skulle innom meldte om pent vær og tørr rullebane. Kun Bodø meldte om vind fra 100 grader, 18 knop.

met.jpg

met2.jpg

 

Undertegnede tok på seg ansvaret med dagens første walk-around med styrmann Claussen tok seg av papirarbeidet. Kameraet var selvfølgelig med, så jeg benyttet muligheten til å knipse noen bilder. Her, halepartiet på vår 737-800 med tårnet på Gardermoen i bakgrunnen. "Behagelige" -7'C på Gardermoen i dag, faktisk den kaldeste flyplassen vi skulle innom i dag!

endu1.jpg

 

Det var lite trafikk i området rundt Værnes, vi fikk derfor DCT TO (Malvik) NDB for en visuell approach RWY09. Her har undertegnede akkurat plottet dette inn i FMC'en.

endu2.jpg

 

Den første leg'en gikk uten problemer. Vi hadde 127 soldater ombord, mesteparten fra Sanitet og Militærpolitiet som har sin utdanning på Sessvollmoen. I tillegg var det også noen få Gardister og matroser. Værnes meldte om flott vær, rolige vindforhold og -4'C. Her på finalen for bane 09 etter 45 minutter i luften.

endu3.jpg

 

Her måtte vi fylle tankene med drivstoff, hele 9,4 tonn strømmet inn i tankene mens vi tok ombord flere soldater. Noen raske tastetrykk på FMC'en, og vips var ruten til Bodø oppe. Solen var på vei ned, helgestemningen fyller flymaskiner idet muntre soldater gleder seg til å se sine kjære. Bildet ble tatt under walk-around på Værnes like etter ankomst.

endu4.jpg

 

Etter en kort turn around var vi igjen på vingene. Solen begynner å ta oss igjen, så her er det bare å henge i. Stemningen er det iallefall ingenting å si på! Om 55 minutter var vi framme i Bodø, men før den tid ble det tid til en kaffekopp og litt småsnacks. Vi holdt FL350 underveis.

endu5.jpg

 

Svinger northbound, Nord-Trøndelag rett forut.

endu6.jpg

 

Det blir mørkere og mørkere, klokken er bare 1520 lokal tid, men det føles virkelig som kveld. Her svinger vi inn på ILSen for bane 07 i Bodø. Forholdene var gode, men vi valgte uansett å følge de oppsatte prossedyrene.

endu7.jpg

 

Etablert på lang finale bane 07. Det var noe småflytrafikk, men ut over dette var det stille i Bodø, foruten vinden som blåste med 18 knop fra nord-sørvest. Systems, OK.

endu8.jpg

 

Vi landet litt før planen i Bodø, derfor ble det tid å ta noen bilder i cockpit. Her får jeg prøvd mitt nye vidvinkel objektiv, god stemning må jeg si! Her ble det kun avstigende passasjerer før vår siste leg til Bardufoss. Tilbake satt 45 passasjerer som skulle videre. Dørene ble lukket og checklist gått igjennom. Denne leg'en er en short hopp med kun 40 min blokktid, og beskjedne 1,8 tonn i fuel forbruk.

endu9.jpg

 

På Bardufoss var det en LOC RWY 10 som ventet oss. Det var flotte flyforhold så det passet oss utmerket. DH ble satt inn, checklist gjennomgått. Før vi viste ordet av det var vi etablert på en visuell approach, hoi dette gikk unna! Cleard to land, landinglight ON.

endu10.jpg

 

Flyet skulle bli stående her til kvelden. Vi hadde resten av kvelden fri og skulle være passasjerer på denne maskinen som skulle flys tilbake av våre kollegaer i ordinær rute senere i kveld. Nå var det bare å praje en taxi å komme seg inn til sentrum hvor vi skulle spise ett bedre måltid med vår kollegaer som så vidt var på vei til å starte på jobb for dagen. Takk for din tid!

endu11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...