Gå til innhold

et spørsmål ang stueryrket.....


Emil Topstad

Anbefalte innlegg

Hvilken flyplass søkte du på?

Arbeidsoppgavene varierer nok en del i de forskjellige handlingsselskapene. Hvis du kun skal jobbe med Widerøe sine fly vil jeg tippe at du får disse oppgavene:

Marshalling, kobling av groundpower, plassere chocks, sette på "propellvotter" (i mangel på bedre uttrykk), lasting/lossing av bag, toalettservice/vannservice, push & start.

 

Om du skal jobbe med større fly blir det vel også kjøring av trappebil osv.

 

Der jeg jobber driver vi også med catering og de-ice. Altså alt unntatt fueling og cleaning.

 

Fortell oss hvordan det går med søkingen da, stueryrket er flott! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg søkte ved Sändefjord lufthavn Torp.

tror det er "Widerøe sine stuere" som oppererer langs hele flyplassen der, da det kommer både 320, 738, Dash 8 osv.

Er 16 blirr snart 17 så det er jo snakk om helge jobbing og kansje en sommerjobb... :whistle:

Jobber du som stuer?

isåfall hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ordner seg for snille gutter :)

Du får komme nordover' date=' vi trenger vikarer ;) [/quote']

Trenger ikke fulltidsansatte også da? Lyst til å flytte etter militæret ;)

Fristende å søke jobb i Bodø eller Tromsø, kommer til å kjede meg ihjel hvis jeg skal bo her nede for alltid :P

 

Tror ikke det er så mange flyrelaterte yrker for mindreårige, dessverre. Men du har søkt ihvertfall, det skader aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Emil.

Jobbet 7 år på Torp nå, har en fast hoved arbeidsgiver, samt jobber litt ekstra hos sture og på statoil til tider.

Et generell krav er at man må ha klass B førerkort. Grunnen til dette er fordi man er avhengig av å kjøre forskjellige kjøretøy for de ulike oppgavene, og veitrafikk loven er like mye gjeldene innenfor gjerde som utenfor. Man får dog ofte dispansasjon til å f.eks. kjøre lastebiler etc på klasse B så fremt dette foregår inne på lukket område.

Men om det gjøres noen unntak på dette vil jeg ikke spekulere i, da jeg ikke kjenner godt nok til de rutinene.

 

Det er ikke noe egne regeler eller lovverk som setter noen alderskrav til jobb på flyplass. Men som sagt er veitrafikkloven en av disse som gjelder og derfor krav om klasse B. Man har jo også arb.miljøloven som sier noe om overtid, kveld/natt arbeid for yngre mennesker som igjen er inne å begrenser muligheten.

 

Siden WF er eneråde som handling agent på TRF så har stuerene varierte oppgaver som ble beskrevet ovenfor.

 

Men får håpe du får respons som er positiv.

 

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jobber selv som stuer på Sola :)

 

Det er sant at du bare må søke, men de fleste handlingselskaper krever at man er 20 år og har klasse B (noen av kjøretøyene våre veier opp mot 20 tonn). Noen gjør unntak ned til 18 år.

 

Dette er grunnet at man faktisk har et stort ansvar som stuer. Det er strenge sikkerhetskrav som stilles når man beveger seg rundt et fly, med og uten kjøretøy. Man har også ansvaret for sikkerheten til hundrevis av mennesker, da vi har ansvaret for å sjekke flyet for skader ved en walkaround av flyet før avgang. I tillegg kan fort den minste skade vi påfører et fly havne oppe i millionklassen for å fikse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...