Gå til innhold

Tendenser på forumet


Frode Skibrek

Anbefalte innlegg

Jeg ser tendenser til at mange av de samme

spørsmålene blir spurt og besvart gang på gang,

uten at noen tar seg bryet med å kikke rundt på forumet i tilfellet det allerede

foreligger en god løsning. Mye kan stå i stickys blant annet. Bruk også søkefunksjonen mer aktivt,

da mye alt er besvart,ihvertfall om FS2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode. Har du tenkt over at veldig mange av dem som spør er nye medlemmer? Og skal man bruke søkemotoren på dette forumet så må man vite konkret hva man skal finne. Jeg kan sette de kreteriene jeg vet passer, men søkemotoren finner ikke den tråden jeg leter etter. Da er det ikke noe letter for en som er fersk i FS.

 

Bruk heller tiden på å hjelpe dem som spør en å bruke tid x antal ganger i året på å klage over at man ikke bruker søkefungsjonen. Dette er et tema som dukker opp to til fire ganger i året uten at det fører til noe annet en unødvendig diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den søkemotoren som er her på forumet er vel ikke akkurat den letteste å bruke når man skal finne fram til noe' date=' da.. [/quote']Har ikke hatt ett eneste problem med den jeg.... gjelder bare å bruke riktig staving og riktig søkeord.Er ikke noe galt i å spørre, men det er da kjekt å ta ett kjapt søk før man spør?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd søkingen som noe uoversiktlig selv med rett staving, noe jeg er meget nøye på, og rett søkeord. Kan fort bli 20-30 treff på samme ord uten at tråden nødvendigvis inneholder det en lurer på der og da. Det man da kan gjøre er å vandre rundt i forumets uendelig mange tråder og lete eller spørre i en ny tråd og håpe at enkelte ikke begynner å irettesette en fordi det finnes i en tråd fra sommeren 96 istedenfor å hjelpe med et klokt svar.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he trodde vel at det var det forumet var til;)

 

Spesielt for nye simmere på forumet, jeg og spør kansje en del som sikkert har vært besvart før men igjen det er ikke altid jeg klarer og finne akkurate det svaret uansett hvor enkelt det kansje er for noen;)

 

Jeg har vært meldam av forumet 2 år tror jeg og jeg lærer noe nytt nesten hver dag , kansje akkurat for at faktisk mye av de samme kommer opp igjen som jeg ikke fikk med meg før og sepesielt da for nye brukere.

 

Og ja kansje noen ganger er det lettere og spørre for svarene kommer fort her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den søkemotoren som er her på forumet er vel ikke akkurat den letteste å bruke når man skal finne fram til noe' date=' da.. [/quote']

 

Som ny forum medlem, og uten kjennskap til søkemotoren ville jeg nok forstått det slik at det ikke fantes fakta om emnet når utfører ett søk. Den er litt som en god gammel bil, man må vite hvordan den kjøres. :grin: Da synes jeg heller vi som medlemmer kan bruke noen minutter for å hjelpe til å søke fram ett gammelt emne, enn å bruke tid på å fortelle de stakkars medlemene hvor udugelige de er, stakkars folk. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel diskutert dette før, men siden Frode ikke har sjekke i arkivet kan jeg minne om at dettet har vært diskutert mer enn 10 ganger i 08, altså all grunn til å minne om å søke litt i arkivet før man tar opp "gamle" temaer :(.

Litt av problemet, er som flere påpeker, vanskelig å finne det en søker etter. Ta denne diskusjonen om dette med å søke før en spør. Ganske ofte dukker denne diskusjonen opp i en tråd som har startet med en helt annen topic.

Jeg mener helt klart, at skal man ha et forum, skal det være lov å spørre uansett om temaet har vært opp tidliger. Det er hele tiden nye brukere av flightsim som kommer til, og disse må få lov til å ha et sted hvor en kan spørre etter hjelp uten at en blit møtt med Google eller arkivet!!

Ser man i overskriften at dette temaet har vært oppe før kan en vel enkelt å greit ligge unna linken, hvis en lar seg irritere av at folk spør opp igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals
Jeg ser tendenser til at veldig få gidder å bruke den utmerkede søkefunksjonen som finnes her på forumet

 

Den "utmerkede" søkefunksjonen tror jeg nok har tatt kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Bra du har hatt en fin helg!

 

Er vel bare det at vi alle har forskjellige formening anngående bruk av forumet. Kan vær enig i at det er mye nyttig info å finne ved å søke litt på forumet.

 

Men, for å nevne mitt innlegg fra tidligere i dag angående ATC. Så hadde jeg faktisk søkt i forumet. Men mangen av de linkene til live atc stream virker ikke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da henviser jeg videre til denne tråden: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=458067#Post458067

 

Dette er en nyopprettet FAQ til FSX.

 

Med dette håper jeg at med litt initiativ og dugnadsarbeid vil vi slippe disse postene om alle nye brukere av flightsim.no. De gjør ikke noe galt når de spør om, noen ganger helt åpenbare ting. Det er slik de, og vi lærer.

 

Gjør noe istedenfor å klage :)Man kommer ikke langt ved å klage uten å kommed med forslag eller initiativ til forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke folk kan få spørre om ting som er tatt opp tidligere kommer dette forumet til å ha én gyldig post i uka. Jeg synes det er bedre å starte en ny tråd en å plukke ut en som er to år gammel. De som klager over at folk tar opp ting som er blitt nevnt et par ganger før ser ikke lengre enn halvveis ned på sin egen nese.

 

Dog synes jeg forslaget om et FAQ underforum for emner som er tatt opp en million ganger er en kjempeidé, der bl.a den berømte "Klappsete-manualen" kan legges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare det at vi alle har forskjellige formening anngående bruk av forumet.

Jepp' date=' sånn er det, og sånn vil det alltid være på et forum.

Personlig syns jeg ikke søkefunksjonen fungerer så fantastisk godt, men det kommer jo litt an på akkurat hva det er snakk om.

 

De eneste trådene jeg skal ha en usedvanlig god dag for å svare på, er de som ikke gidder å ta seg tid til å forklare hva de lurer på. Altså overskriften: [b']"HJELP!!!"[/b] og innhold i post: "Får ikke flydd!" .

 

Hehe, men det er meg da, og jeg har ikke tenkt å lage en tråd om det, så bare som en illustrasjon på foskjellighet kanskje... ;)

 

FAQ er et fint initiativ, men hvis jeg skal få mene noe om det også så krever det en del av FAQ-starteren, om det skal bli bra.

Man bør få det relativt godt systematisert, være litt kildekritisk. Og jeg mener også det bør være skrevet på norsk, slik at det ikke bare blir en link-samling til en bråte utenlandske fora.

 

Men ja et flott tiltak og god holdning fra Morten dette, og lykke til hva enn det blir. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både enig og uenig her. Personlig så svarer jeg mest i hardware forumet og begynner å bli litt lei av at samme spørsmålet stilles flere ganger i uken. Om vedkommende hadde giddet og sjekket de siste 2 ukers innlegg så hadde han fått svar. Det er også helt mulig å "vekke til live" gamle tråder. Bare tull å måtte ha sin egen tråd og personlig rådgiver. Ekstra frustrerende blir det når vedkommende blir grinete over at ingen har svart innen 24 timer.

 

I andre fora så er de veldig strenge og innleggene blir slettet eller låst, slike tilstander vil vi ikke ha her, og det er fint at terkselen er lav for å spørre, men skal forumet ha noe særlig utbytte så bør man iallfall ha en beskrivende tema og sakelig innhold, ikke i snackbaren da, der bør det være relativt fritt frem.

 

Ferske simmere skal også kunne spørre uten å bli peppret, men latskap skal ikke belønnes. De som tar seg tid til å svare bruker ofte masse tid både på selve svaret og re-searchen rundt riktige detaljer (feks hva som går til akkurat din maskin, eller HK hvilket skjermkort passer i akkurat din kasse.) Vi gjør dette fordi vi syntes vi kan bidra og hjelpe, ikke fordi man ikke har noe annet å gjøre. Så stiller man spørsmål så bør man også bidra med info, nok info til at man kan få et skikkelig svar. Ikke la oss mase om detaljer flere ganger, hvis dere ikke gidder å gjøre en innsats i sprøsmålet så ikke regn med noe innsats i svaret heller.

 

PS. har hatt en knall helg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare det at vi alle har forskjellige formening anngående bruk av forumet.

De eneste trådene jeg skal ha en usedvanlig god dag for å svare på' date=' er de som ikke gidder å ta seg tid til å forklare hva de lurer på. Altså overskriften: [b']"HJELP!!!"[/b] og innhold i post: "Får ikke flydd!" .

 

Sier meg helt enig i at vi alle er forskjellige. Det er vel det som gjør oss så gode på det vi driver med ;)

 

Slike overskrifter burde folk være for voksne til å benytte seg av. Dessverre er det minimum 1-3 av de per dag...som regel newbees(Noe alle her inne har vært, som noen nevnte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...