Gå til innhold

Elektrisk utstyr under landing og take-of


Petter Holstad

Anbefalte innlegg

Even har nok rett her. Hvis du sitter å hører på MP3 spilleren din er det ikke sikkert du får med deg viktige beskjeder som meldes over PA anlegget. Hvis du i tillegg har en PC eller ett kamera i ansiktet, vel, du blir ikke spessielt pen etter å fått en slik i ansiktet om landingen skulle gå feil. I verstefall blir gjenstanden en flygende prosjektil som kan ta menneskeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even har nok rett her. Hvis du sitter å hører på MP3 spilleren din er det ikke sikkert du får med deg viktige beskjeder som meldes over PA anlegget. Hvis du i tillegg har en PC eller ett kamera i ansiktet' date=' vel, du blir ikke spessielt pen etter å fått en slik i ansiktet om landingen skulle gå feil. I verstefall blir gjenstanden en flygende prosjektil som kan ta menneskeliv. [/quote']

 

Ja, kan forklares litt enklere på den måten. Og i tilleg, hvis du har masse ledninger og MP3 og sånt rundt deg, så kan det ta lengre tid før du får evakuert. Det samme gjelder PC, selv om du fremstår "pen" etter landing (Quote fra Ivar på en måte) så må du forsatt legge fra deg denne pcen, og det er ikke lett på så lite plass som du får ombord på fly (Unntak av første og buisiness). MEn du trenger jo ikke å tenke på å legge den vekk, for du har jo headset på deg, så du tror jo det bare er lett tubulens, sitter du i midten også, så kommer ikke de to andre forbi. Du blir en av de siste ut, om ikke en av de som ikke kommer ut.

 

For å si det slik: flyet vil ikke styrte om du tar på mobilen eller et videokamera :)

Blir gjerne noe annet om hele flyet sitter å prater i mobilen' date=' men :grin: [/quote']

 

Riktig! Ellers skulle jeg vært død mange ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det både uansvarlig og respektløst å skulle begynne å lage seg egne regler eller trekke de eksisterende ut i egne tolkninger for å rettferdiggjøre f.eks. å kunne sitte å filme under avgang/innflyging/landing. Når man som en sikkerhetsbestemmelse får beskjed om at alt av elektronisk utstyr skal være avslått under avgang og landing og mens fest setebelte-skiltet lyser, har man bare å respektere det syns jeg!

 

At man i tillegg også er godt over gjennomsnittet interessert i fly og luftfart (som jeg regner med de fleste her inne er), burde bare være ytterligere forsterkende ift. til å ta dette seriøst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe der Halvdan. Jeg kan ikke si jeg vet nøyaktig hva årsaken til regelverket er, men det var jo i alle fall tidligere snakk om at det kunne være en fare for interferens og forstyrrelser mellom flyest utstyr, radiokommunikasjon, osv, men jeg vet ikke om man fortsatt mener dette.

 

Uansett så er det vel aldri noen som har trodd, eller ment, at flyet automatisk styrter i det man skrur på en telefon eller annet utstyr. Men det er jo ikke dermed sagt at det faktum at feks Even fortsatt lever er noe slags bevis for at det er helt ufarlig. Jeg kjenner flere som aldri bruker bilbelte, så de er dermed levende bevis for at bilbelte bare er tull... :whistle:

 

Kunne vært interessant å høre noe mer offisielle uttalelser om grunnen til reglene pr i dag. Jeg oppfatter svarene i tråden så langt, mest som tolkninger og spekulasjoner?

 

 

 

Pass i hverfall på å slå av automatisk oppdagning, hvis du har blåtann påskrudd i Airbus: :grin:

 

found_new_device.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Halvdan, når ekspertene anbefaler at alt elektronisk utstyr skal være avslått under avgang og landing så er det vel ingen grunn til å begynne å eksperimentere i flyet? Ingen har sagt at flyet vil dette ned fra himmelen om du har MP3-spilleren påslått under landing?

 

Når jeg flyr småfly slår jeg som regel ikke av mobilen da jeg som fartøysjef kan tillate å ha andre elektroniske apparater påslått, og lett kan slå de av om jeg ser at instrumentene viser en forstyrrelse eller jeg skal fly en approach i IMC eller lignende.

 

Legg merke til forstyrrelsen ca. 2:15 ut i denne filmen:

[video:youtube]BTxo0PH7KcQ

Er en vanlig lyd å høre på radioen, og de fleste har sikkert hørt den når de har lagt mobilen ved siden av høytaleren. Dette er et eksempel på en ganske ufarlig forstyrrelse på utstyret i cockpit. Men det er også flere eksempler på mer alvorlige forstyrrelser, g.eks. utløsning av brannalarm som Geir nevner. Eller hva om utstyret slår inn på f.eks. ILSen og flyet kommer av kurs mens alt ser normalt ut på instrumentene i cockpit? Slike sensitive instrumenter er selvsagt bedre isolert og skjermet enn f.eks VHF-com, men hvor godt? Godt nok? Hvor mange mobiler/MP3-spillere/kamera kan være påslått før det virker inn? Alle i flyet? Halvparten? Hvor mange andre enn deg er det som sniklytter på MP3-spilleren etter du har fått beskjed om å skru den av?

 

Om du vil filme under avgang eller landing så foreslår jeg i vertfall at du spør kabinpersonalet først, og sier de nei så betyr det faktisk nei pga. din egen og andres sikkerhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...