Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo i hvertfall passasjerfly, siden man hører

cabincrew i bakgrunnen på PA-systemet en stund

etter aborted landing:

 

"Ladies and gentlemen for technical reasons the captain has discontinued the approach into..."

 

Ang. flytype vil jeg nok tippe på enten

BAe / Avro RJ ja, eller evt. Dornier 328 - som

er foreslått på youtube-siden til dette klippet.

Skrevet
En Dornier 328 er det nå i alle fall ikke. Vi kan tross alt se bakenden av en jetmotor i klippet. En Dornier 328 har da tross alt propeller....

http://www.airliners.net/photo/British-Airways-(Sun-Air/Dornier-328-110/1413143/M/

 

Der tar du feil

Dornier kan utstyres med 2 jet motorer. Den heter Dorniej 328JET

http://www.airliners.net/photo/British-Airways-(Sun-Air/Fairchild-Dornier-328-310/1415736/L/

 

på video kan det være BAE, se på baksiden av motorene:

http://www.airliners.net/photo/Lufthansa-Regional-(Lufthansa/BAE-Systems-Avro/1410915/L/

 

 

Skrevet

Dette skriver han som filmet.

 

.....This was footage taken from a plane landing at Bern airport Switzerland. It was quite a windy day and I think it was wind shear that caused the plane to hit the runway. Are there any expert opinions, was this a near accident? How dangerous/close was this? All input welcome

Skrevet

Det er umulig å si noe om hvor "farlig" dette var basert på den videoen.

 

Nå har jeg kun erfaring fra mindre propellfly, men det er "ingen skam å snu" og når man ikke har full kontroll over en landing er det rette alltid å enten gi throttle til man får kontroll over flyet (virker i allefall på mindre propellfly) eller å gå rundt. På et større fly med turbiner regner jeg med at det blir en del vanskeligere da du blandt annet spiser opp runway raskt samt spool-up tider. Jeg er uansett imponert over at kapteinen på dette flyet tilsynelatende umiddelbart valgte å gå rundt.

 

Videoen i vedlegget viser hvor fort det kan gå galt i wind shear conditions hvis man insisterer på å utføre en landing når man burde ha gått rundt! Denne gangen gikk det heldigvis greit.

 

edit: Jeg ser forresten på videoen at piloten retract'er spoilere kort tid etter landing som om han hadde tenkt å gå rundt. Men like etter extender han dem igjen. Jeg har ingen erfaring med landing av slike fly og bare gjetter på at det er dette som kan ha skjedd.

 

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bcS89Ktbxeo

 

 

Skrevet
På et større fly med turbiner regner jeg med at det blir en del vanskeligere da du blandt annet spiser opp runway raskt samt spool-up tider. Jeg er uansett imponert over at kapteinen på dette flyet tilsynelatende umiddelbart valgte å gå rundt.

Ja, jeg syns det på videoen høres ut som de allerede har bortimot full GA- thrust litt før de treffer bakken.

 

Takk for den video-snutten du la med her også forresten, den har jeg ikke sett før, og det var spektakulært. En viss porsjon frykt er det neppe fritt for der, samme hvor i flyet man befinner seg. :eek:

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...