Gå til innhold

Prøv å fly der ATC sitter....


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

Hadde idag trening med en student på Værnes.

 

Syntes det er litt betenkelig at kun 5 piloter stiller opp en torsdags kveld. Ser posten her på forumet har 88 visninger og at bare 5 stiller opp over 3 timer syntes jeg er dårlig.

Derimot var det mange som fløy både bergen og andre steder hvor ingen satt online.

 

For husk 1 ting.

Dere som flyr og vil ha atc eller klager på lite atc online:

 

Hvis ikke dere bidrar når vi holder trening for ATC studentene våre så vil treningen dems ta lenger tid og det bidrar ikke akkurat til at vi får mange atc online i Norge.

 

Legger også merke til endel som flyr online unngår steder hvor det er ATC pålogget.

Sett dere i ATC sin possisjon og se hvor gøy det er hvis alle flyr andre steder hvor ingen er pålogget.

 

Skal vi få økt ATC aktiviteten i Norge må folk begynne å fly der hvor folk er online. Ellers ser jeg nesten ikke vitsen med å være online på vatsim - hvis en hele tiden skal fly steder hvor ingen sitter på.

 

Dette er også grunnen til at de fleste som har rating på Gardermoen kun sitter der og ingen andre steder - fordi folk ikke kommer å flyr andre steder.

 

Syntes dere piloter skal (så sant det lar seg gjøre) fly ut eller inn der hvor atc sitter, ellers vil folk gå lei og vi får mindre folk online - eller for å si det på en annen måte: kun ha atc på gardermoen for der kommer det fly uansett.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er for så vidt enig med deg, men dette er litt "høna og egget"-problematikk. Når jeg flyr online bruker jeg ofte flyplasser i Nord-Norge for å vise de som sitter som ATC at det også er trafikk i den nordlige landsdelen. Dermed vil de kanskje neste gang sitte i Tromsø eller Bodø, men Værnes er jo også innenfor rekkevidde :). Helt topp at noen velger andre flyplasser enn Oslo eller Bergen.

 

Skjønner også at ATC setter seg et sted der man er "garantert" trafikk og da er Gardermoen et naturlig valg. Ser at slike treninger ofte er lagt til torsdager som er en ekstremt dårlig flydag for meg, men det vil uansett ikke passe for alle.

 

Vi går mot en "inneårstid" så trafikken vil nok ta seg opp. Bare fortsett å logge dere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte treningene på vatsim blir bare varslet 1-2 timer i forveien. Da blir det altfor dårlig tid å planlegge noe hvis man allerede har gjort en flytur klar til et annet sted. Å si ifra på forumet en dag på forhånd hadde vært bedre ;)

 

Helt enig. Skal man ha traffikk på en trening så det ALT for sent å annonsere 1-2 timer før det starter.

 

Husker når jeg hadde S1 trening for mange år siden. Da ble alt annonsert ihvertfall 3-4 dager før dagen, ofte opptil en uke før, slik at folk kunne forberede seg. Det kan jo hende at man har planglagt andre ting den kvelden? Men hadde dere annonsert 3-4 dager i forveien, så hadde jeg sett at, åja! Her må man hjelpe studenten, og sier nei til andre ting osv.

 

Så å skylde på pilotene i denne sammenhengen er HELT feil! Her er det igjen VACCSCA som må begynne å planlegge bedre! :)

 

Mathias :)

 

EDIT: Eventuellt, så kan dere jo begynne å gjøre som resten av VASIM verden, og bruke sweatbox sessions hvis dere ikke får traffikk. Event. kjøre rene sweatbox sessions.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Stemmer at det var 88 visninger og ikke innlegg, rettet :)

 

Når jeg nevner det jeg nevner så er ikke det et enkelt tilfelle som resultat av gårsdagens trening.

Det er nesten det samme om den annonseres 6 timer før som treningen ble igår eller 4 dager før.

 

Sier bare dette er en gjennomgående trend.

 

Forøvrig så mener jeg at 99% av de som flyr på vatsim ikke trenger 3-4 dager for å planlegge at på torsdag skal jeg ha en enkel flytur fra feks. Aalesund til Værnes.

 

Alle treninger pleier dessuten og være booket lenge før på bookingsystemet til vaccsca, det samme som vroute og andre henter info fra.

Bare å se på den linken for bookings i skandinavia.

 

Angående sweatbox Mathias så er det kun mentorer med C1 rating som kan benytte seg av denne muligheten, derfor kan ikke alle mentorer gjøre dette (inkludert meg).

 

Når det gjelder ATC staffing i nord så er det akkurat samme.

En kan sitte 4 timer med kun et fly på tromsø app mens en på gardermoen har et lite overload av fly samme om det er atc der eller ikke.

 

Som sagt så er det derfor folk sitter sjeldent andre steder enn Gardermoen. Et unntak er treningene for studentene våre da de ikke kan ha trening på Gardermoen, den krever nemlig en egen utsjekk etter du har logget et visst antall timer ETTER utsjekk for ratingen din.

 

Konklusjonen jeg prøver å komme med er at vis en sjekker servinfo og ser at Stavanger Approach er på, ellers er det ingen andre online i Norge - hvorfor ikke legge ruten innom stavanger da istedenfor å fly feks. Bergen - Oslo som ingen sitter på?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Anders.

Har altfor ofte sett mye trafikk i Norge,flyr utenom der det sitter ATC.

 

Regner med dere har Servinfo.Der er det kjekt og se hvem som er online.

 

Til mitt forsvar,så hadde jeg ikke mulighet i går og fly på Værnes.. :)

 

Paulo...Trenger du 3-4 dager på og forbrede en tur ENGM-ENVA? :o

 

Er man rimelig oppdatert på forumet her,så holder tidsfristen Mentor eller elev setter opp på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ein treng ikkje 3-4 dagar på å planlegge TUREN, men ien treng kanskje 3-4 dagars varsel for å kunna planlegga å bruka kvelden til flightsim. Dei fleste av oss har viktigare ting som ofte er planlagt nokre dagar i forvegen, og då må me kunna ha moglegheita til faktisk å planlegge flightsimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at nå at jeg foretrekke rog fly der det er ATC ja;), men siden jeg flyr 747 er det vel kansje ikke akkurat mange steder i Norge utenom ENGM og litt ENBR som jeg flyr her i Norge. Men flyr mye EGLL og EDDF.

 

Men ja noen av oss flyr kansje kun 1-2 ganger i uke og trenger litt planlegging og få noen dager på seg kan være en fordel, da jeg fløy aktivt med Aces high eller WB på nett planla vi missions 1 uke frem og hadde en kjempe fint oppmøte, da sikkert noen av oss har unger, familie, jobb etc. Men ja noen gnager passer det kansje ikke for ATC og kunne poste dette så langt frem, men da er det bedre og få varsel enn ingen varsel ;). men ett fint sted er vel kansje her på Flightsim.no "Vatsim" forumet og poste sin ankomst som det er blitt gjort flere ganger før, eller Vroute ser jeg at ATC kan pre poste sin ankomst som er utrolig fint og planlegge sin tur etter som pilot. Synd at ikke servinfo har denne funksjonen da jeg må si at jeg kun bruker den :D.

 

Kansje dumt spørsmål men da ENGM og ENBR er de mest trafikerte ruten her i Norge burde vel da kansje også nye ATC få opplæring her da de også vinner på dette eller gikk jeg glipp av noe.........Da det er mange fra utsiden av Norge som kommer inn til ENGM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for å kapre tråden litt her men

kom til å tenke på følgende:

Hva om vi kunne hatt en Norway dag i uka på vatsim.

Da skulle så mye av norge om mulig vært staffet, og folkene som skulle hatt training, kunne tatt det da. Da viste alle piloter at "ah, idag er det Norway dag, da tar jeg meg en tur i Norge"

Hadde ikke dette vært en vinn/vinn situasjon da?

Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe VACCSCA har hatt i 5-6 år, men ikke gjør noe med det. Søndag har alltid vært "VACCSCA dagen" hvor man for 1-2 år siden kunne regne med å få ATC over store deler av landet... Men skjer det nå fortiden? Not exactly! ;)

 

Og JA, jeg er klarover at man må ha C1 eller høyere for å kunne få kontrollere en sweatbox session, men det viser jo bare at VACCSCA trenger å få sine C1 typer aktive, og kunne bruke dem som mentorer.

 

Mathias

 

EDIT: What Torstein said! ;) Jeg trenger ikke 3-4 dager på å planlegge turen fra Ålesund, men jeg trenger 3-4 dager på å planlegge å sette av kvelden min til flightsim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det mangler interesse for å ta mer i med tanke på bemanning i nord?

 

Hint;

1 Iron Mic på ENDU_APP (Bardufoss Approach), og 2 på ENAT_TWR (Alta Tower). Så er det diverse Iron Mic forsøk rundt om i nord-Norge som ikke rakk opp til Iron Mic, men har endt opp på 2-5 plass (som oftest). Fellesnevneren for disse forsøkene er "dårlig pilot-oppmøte", og slikt frister dermed ikke til gjenntakelse, heller ikke for andre ATC-er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg sitter i Nord-Norge. Er det kun Bodø jeg orker, for det er kort fra OSL, og da kan man regne med trafikk om man orker sitte en del. Og så har man en god del Militær interesserte som plutselig finner på å fly ut fra Bodø. Noe lengre nord enn dette, orker hvertfall ikke jeg. For jeg orker rett og slett ikke sitte i tre fire dager i strekk for å få fly. Generelt så er det OSL som er aktuell, for man kan regne med en God del trafikk der.

 

Så, hva sier dere til å prøve på en ny Iron Mic på OSL? Hadde vært moro å kunne staffet hovedflyplassen en uke i strekk.

 

Jeg er for at det skal være Vaccsca dag, en gang i uken. Men, det er desverre ikke nok ATC som er online. Jeg kan telle på hånd de aktive i Norge.

 

Når det gjelder ATC trening, er det skjeldent man vet at man kan være mentor, før dagen før. Og da er det bedre å få varsel en dag før, enn ikke i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som det burde absolut være interesse for fast dag i uken, evt. Søndag fra kansje 18:00 og utover.....og at det er ENGM/ENOS som absolut har best trafikk og ergo er tingen både for piloter og ATC slik at vi begge får mest ut av dette...dere med makt er det ikke bare og kjøre en test periode og se på evt. oppsluttningen, post på forumet her inne på flightsim.no forumet " VATSIM/IVAO " når dette er i gang slik at flest får dette med seg så burde dette bli en sukse...venter i spenning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så uendelig mange vinklinger på dette innlegget. Jeg har valgt å tale ut fra min egen mening, og erfaringer. Skulle gjerne vært mer aktiv på treningskvelder og utsjekker for mine "kolleger", men desverre er det ikke ofte tiden stekker til. Man bør ha dette i bakhodet, det er ikke alle som har kveldene fri. Man skal også huske at ikke alle føler seg klare for å fly der det er ATC ennå, derfor gjør de ett bevist valg ved å fly andre steder, eller til tider hvor det ikke er mye ATC online. Vi må jo gi pilotene en mulighet til å føle seg mer selvsikkre. For min egen del, når jeg bestemmer meg for destinasjon og avreiseflyplass, så er det svært skjelden jeg tar ATC i betraktning. Jeg flyr rett og slett fra den flyplassen jeg ønsker, til den flyplassen jeg ønsker. Det er desverre ingen automatikk i dette med at trafikken bare vil fly der det er ATC.

 

Man kan ikke hoppe overbord selv om ikke all trafikk kommer inn til den lufthavnen man bemanner, pilotene må jo få lov til å fly der de har lyst. Å være ATC på VATSIM er en tolmodighetsprøve, slik er det bare. Take it or leave it! ;)

 

Uansett, godt at du lufter dine tanker Anders! Det gir en vekker til både piloter og kontrollere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens.

 

Men da må jo ATC også sitte til vi kommer frem også. Mine siste 2 turer har Atc logget seg av før jeg har kommet frem.

 

Det skjønner jeg absolutt at du ønsker Erik. Det er derfor vi annonserer treningene med et tidsrom fra feks. 18.00-20.00.

Det betyr at vi vil være online hele den tiden der og ofte så sitter vi lengre også.

 

Hvis ikke ATC'en har lagt inn booking på hovedsiden på VACCSCA så kan det være lurt å sende en privat chat til han og spørre hvor lenge han har tenkt å sitte.

 

Det du har vært borti er nok en ATC utenom trening som enten har satt ut bookingtiden sin (hvis han har booka da) eller måtte gjøre noe annet. Vi er mennesker vi også' date=' og av og til kan en ikke vente på alle :)

 

Av erfaring, så har jeg sett at treninger som skjer i Bergen, trekker mye mer trafikk, enn på Værnes. Så kanskje det er noe å ta til rette når man planlegger en session?

 

Min egen erfaring Kai er at Bergen generelt ikke genererer noe spesielt mer trafikk enn Værnes. Valg av flyplass taes sammen med hvor studenten ønsker å sitte, og selvfølgelig også hvor vi kan forvente litt trafikk.

 

Derfor er nesten 99% av treningene enten på Flesland eller Værnes.

 

Nei' date=' ein treng ikkje 3-4 dagar på å planlegge TUREN, men ien treng kanskje 3-4 dagars varsel for å kunna planlegga å bruka kvelden til flightsim. Dei fleste av oss har viktigare ting som ofte er planlagt nokre dagar i forvegen, og då må me kunna ha moglegheita til faktisk å planlegge flightsimming. [/quote']

 

Sant nok Torstein, men de jeg sikter mest til er dem som flyr nettopp denne Tordagen. De ser at det er trening pågang men alikevel legger de turen en annen plass.

 

Samtidig så er det ikke alltid vi har muligheten å planlegge så langt frem heller. Går man igjennom diverse tråden som er annonsert med trening på forumet her så tror jeg de aller aller fleste er annonsert 1 til 2 dager i forveien eller mer.

 

Håper ingen misforstår meg nå og tror at hvis en atc er online i Norge så får en ikke lov til å fly andre steder;

selvfølgelig fly der du vil, men hadde satt pris på om flere enn feks. de 5 flyene tok turen innom treningen og tror også det ville hjulpet for atc bemanningen andre steder i Norge om folk tok en tur innom andre steder enn gardermoen når annen atc er på.

 

Min eneste bortforklaring er at jeg er for FEIG for å koble meg opp. Syns jeg er så "fersk" at jeg ikke tør å fly med de store guttene. Særlig hvis det er en student som skal trene og da ønsker jeg ikke å ødelegge noe.

 

Jack' date=' alle er nybegynnere enn gang og det er bare å kaste seg i det. I Norge så er de aller aller fleste ATC veldig behjelpelige med nybegynner og det er bare å spørre oss hvis man lurer på noe! Ikke nøl med det :)

 

Når det gjelder ATC trening så er studentene også nybegynnere, derfor de har trening, så er jo ingen grunn til at du ikke skal kunne ta turen innom på en trening fremfor en annen atc.

 

Et kjempe god start for nybegynnere er å ta en titt HER. Der går man igjennom steg for steg alt fra begynnelsen og det ligger også Tutorials for noen flyturer med hvordan man går frem med alt fra planlegging til hvordan kommunisere (frasologi atc - pilot).

 

Ellers så ligger det også masse info HER, HER og ikkeminst HER.

De to første står det masse om mye og er her ATCene leser for å bestå teoritesten før trening.

Den siste er link til Pilot Resource Center (PRC) som er en side som Vatsim har laget som forklarer endel om hvordan ting funker.

 

Håper dette hjelper deg litt på veien og neste gang du lurer på om du "tørr" gå online så gjør det, du vil ikke angre :)

 

Sorry for å kapre tråden litt her men

kom til å tenke på følgende:

Hva om vi kunne hatt en Norway dag i uka på vatsim.

Da skulle så mye av norge om mulig vært staffet' date=' og folkene som skulle hatt training, kunne tatt det da. Da viste alle piloter at "ah, idag er det Norway dag, da tar jeg meg en tur i Norge"

Hadde ikke dette vært en vinn/vinn situasjon da?

Eller hur? [/quote']

 

Dette er som nevnt på søndager fra kl 18.00 og utover kvelden i skandinavia. Danmark har i tillegg en Copenhagen Thursday som vi kanskje kunne fått noe lignende til i Norge.

 

Er generelt fler ATC og piloter online på søndagskveldene.

Kanskje ikke det er godt nok annonsert eller nådd ut til folk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så uendelig mange vinklinger på dette innlegget. Jeg har valgt å tale ut fra min egen mening' date=' og erfaringer. Skulle gjerne vært mer aktiv på treningskvelder og utsjekker for mine "kolleger", men desverre er det ikke ofte tiden stekker til. Man bør ha dette i bakhodet, det er ikke alle som har kveldene fri. Man skal også huske at ikke alle føler seg klare for å fly der det er ATC ennå, derfor gjør de ett bevist valg ved å fly andre steder, eller til tider hvor det ikke er mye ATC online. Vi må jo gi pilotene en mulighet til å føle seg mer selvsikkre. For min egen del, når jeg bestemmer meg for destinasjon og avreiseflyplass, så er det svært skjelden jeg tar ATC i betraktning. Jeg flyr rett og slett fra den flyplassen jeg ønsker, til den flyplassen jeg ønsker. Det er desverre ingen automatikk i dette med at trafikken bare vil fly der det er ATC.

 

Man kan ikke hoppe overbord selv om ikke all trafikk kommer inn til den lufthavnen man bemanner, pilotene må jo få lov til å fly der de har lyst. Å være ATC på VATSIM er en tolmodighetsprøve, slik er det bare. Take it or leave it! ;)

 

Uansett, godt at du lufter dine tanker Anders! Det gir en vekker til både piloter og kontrollere :) [/quote']

 

Hei Ivar.

 

Som nevnt tidligere så er det ikke dem som ikke kan ta kvelden fri for å støtte opp om trening jeg "kritiserer" her.

Det er dem som allerede har kvelden fri og logger seg på vatsim og flyr andre steder rundt omkring i norges landstrakte land :)

 

Jeg kan ikke bestemme hvor folk skal fly og det må de få bestemme selv, jeg skulle bare ønske at fler av dem som var online kunne støttet opp om treningene når de allerede hadde bestemt seg får å fly.

 

Når det gjelder newbies så har jeg nå da også engang vært i den situasjonen og forstår dem godt.

Skulle de alikevel ta turen innom så skal jeg love dem at de ikke angrer. Vi hjelper dem så godt vi kan og tror de kommer til å få en helt annen onlinefølelse når det er et menneske i andre enden som svarer deg :)

 

Skjønner deg når du sier du flyr der du ønsker og ikke der atc er på. For min egen del så flyr jeg svært sjeldent hvis ikke det er online atc. Hvis det ikke er atc på i norge så tar jeg kanskje turen til england eller sverige, hvor feks det kanskje er atc pålogget.

 

Som du nevner så kan det av og til være en tolmodighetsprøve å være atc og det er bare noe en må akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen kommer opp hvert eneste år, og ofte flere ganger for året! Spørsmålet som går igjen er "Kan ikke ATC-ene sitte mer på/i (posisjon/område/flyplass)?", eller "Kan ikke pilotene fly til (...)?".

 

Dette er mitt syn på saken;

For all del, ATC må gjerne sette seg på litt mer avsidesliggende steder, men det forutsetter også at pilotene faktisk er villige til å fly til den aktuelle flyplassen! Å sitte i mangfoldige timer uten å se ett eneste fly er noe jeg ikke lengere gidder, spesielt siden jeg ofte ser at ENGM-ENBR/ENVA-trafikke går som normalt, selv med fullstendig fravær av ATC....

 

Noen bør ta seg selv i nakken før de fortsetter å klage på dårlig ATC-dekning.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...